Tuotteistaminen (1op)
Toteutuksen tunnus: LL10111-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.08.2025 - 12.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 22.09.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
- Toimipiste
- Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 30
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Ulla Kärnä
- Vastuuopettaja
- Ulla Kärnä
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n opiskelijat (Koko: 20 . Avoin AMK : 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (myös Ripa) (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
TOP25_26Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2025-2026
-
KAKS25Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2025
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat (myös Ripa)
- Opintojakso
- LL10111
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla opiskelet tuotteistamiseen liittyviä asioita pähkinänkuoressa. Tuotteistamalla kehität liikeideasi asiakkaita kiinnostavaksi tavaraksi tai palveluksi ja pohdit, miten viedä se markkinoille.
Opintojakso soveltuu yrittäjille ja opiskelijoille, jotka haluavat kehittää osaamistaan tuoteideoiden jalostamisesta kaupallisiksi menestystarinoiksi.
Aika ja paikka
Opintojakso on toteutetaan täysin itsenäisinä verkko-opintoina. Opintojakso toteutuu aikavälillä: 22.9.2025-12.12.2025. Oppimistehtävä tulee olla tehtynä 12.12.2025.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla tarvittava materiaali on löydettävissä Moodle-- oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Tällä opintojaksolla opiskelet tuotteistamiseen liittyviä asioita pähkinänkuoressa. Tuotteistamalla kehität liikeideasi asiakkaita kiinnostavaksi tavaraksi tai palveluksi ja pohdit, miten viedä se markkinoille.
Kohderyhmä:
Yrittäjät ja piskelijat, jotka haluavat kehittää osaamistaan tuoteideoiden jalostamisesta kaupallisiksi menestystarinoiksi.
Kuvaus:
Miten ideasta syntyy tuote, joka kiinnostaa asiakkaita ja menestyy markkinoilla? Tällä opintojaksolla tutustutaan tuotteistamisen koko kaareen – ideoinnista ja kehittämisestä aina kaupallistamiseen saakka. Opiskelijat oppivat tunnistamaan asiakastarpeita, pohtimaan ratkaisuja niihin ja miettimään, miten viedä ne markkinoille ja viestiä niistä asiakkaille.
Keskeiset sisällöt:
1. Tuotteistaminen: Tuotteistamisen merkitys ja tavoitteet, Asiakaslähtöinen ajattelu ja arvolupauksen määrittely
2. Tuotekehitys: Ideointi ja konseptointi, Prototyyppien suunnittelu ja käyttäjätestaus, Iteratiivinen kehitys ja palautteen hyödyntäminen
3. Kaupallistaminen: Markkinointistrategiat ja lanseeraus, Hinnoittelu ja jakelukanavat, Tuotteen elinkaaren hallinta
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää tuotteistamisen vaiheet ja niiden keskinäiset yhteydet
• tietää tuotekehityksen ja kaupallistamisen työkaluja käytännössä
• pystyy suunnittelemaan ja kuvaamaan tuotteistamisprosessin ideasta markkinoille
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on yhden opintopisteen laajuinen eli se tarkoittaa opiskelijan työtä keskimäärin 27 tuntia.