Siirry suoraan sisältöön

Tuotteistaminen (1op)

Toteutuksen tunnus: LL10111-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.08.2025 - 12.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
22.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Ulla Kärnä
Vastuuopettaja
Ulla Kärnä
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n opiskelijat (Koko: 20 . Avoin AMK : 20.)
Tutkinto-opiskelijat (myös Ripa) (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
TOP25_26
Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2025-2026
KAKS25
Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2025
Pienryhmät
Avoimen AMK:n opiskelijat
Tutkinto-opiskelijat (myös Ripa)
Opintojakso
LL10111

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla opiskelet tuotteistamiseen liittyviä asioita pähkinänkuoressa. Tuotteistamalla kehität liikeideasi asiakkaita kiinnostavaksi tavaraksi tai palveluksi ja pohdit, miten viedä se markkinoille.

Opintojakso soveltuu yrittäjille ja opiskelijoille, jotka haluavat kehittää osaamistaan tuoteideoiden jalostamisesta kaupallisiksi menestystarinoiksi.

Aika ja paikka

Opintojakso on toteutetaan täysin itsenäisinä verkko-opintoina. Opintojakso toteutuu aikavälillä: 22.9.2025-12.12.2025. Oppimistehtävä tulee olla tehtynä 12.12.2025.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla tarvittava materiaali on löydettävissä Moodle-- oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Tällä opintojaksolla opiskelet tuotteistamiseen liittyviä asioita pähkinänkuoressa. Tuotteistamalla kehität liikeideasi asiakkaita kiinnostavaksi tavaraksi tai palveluksi ja pohdit, miten viedä se markkinoille.
Kohderyhmä:

Yrittäjät ja piskelijat, jotka haluavat kehittää osaamistaan tuoteideoiden jalostamisesta kaupallisiksi menestystarinoiksi.

Kuvaus:

Miten ideasta syntyy tuote, joka kiinnostaa asiakkaita ja menestyy markkinoilla? Tällä opintojaksolla tutustutaan tuotteistamisen koko kaareen – ideoinnista ja kehittämisestä aina kaupallistamiseen saakka. Opiskelijat oppivat tunnistamaan asiakastarpeita, pohtimaan ratkaisuja niihin ja miettimään, miten viedä ne markkinoille ja viestiä niistä asiakkaille.

Keskeiset sisällöt:
1. Tuotteistaminen: Tuotteistamisen merkitys ja tavoitteet, Asiakaslähtöinen ajattelu ja arvolupauksen määrittely
2. Tuotekehitys: Ideointi ja konseptointi, Prototyyppien suunnittelu ja käyttäjätestaus, Iteratiivinen kehitys ja palautteen hyödyntäminen
3. Kaupallistaminen: Markkinointistrategiat ja lanseeraus, Hinnoittelu ja jakelukanavat, Tuotteen elinkaaren hallinta

Tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää tuotteistamisen vaiheet ja niiden keskinäiset yhteydet
• tietää tuotekehityksen ja kaupallistamisen työkaluja käytännössä
• pystyy suunnittelemaan ja kuvaamaan tuotteistamisprosessin ideasta markkinoille

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on yhden opintopisteen laajuinen eli se tarkoittaa opiskelijan työtä keskimäärin 27 tuntia.

Siirry alkuun