Skip to main content

Supporting Children's Sense of Community and Agency (5 cr)

Code: SS10066-3003

General information


Enrollment
01.10.2024 - 02.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.02.2025 - 06.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS
Campus
Tikkarinne Campus Tikkarinne 9
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 90
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Antti Raekorpi
Teacher in charge
Antti Raekorpi
Scheduling groups
Avoimen opiskelijat (Size: 20 . Open UAS : 20.)
Tutkinto-opiskelijat (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Groups
TOP24_25
Other Complimentary Studies Group Semester 2024-2025
Small groups
Open UAS students
Degree Students
Course
SS10066

Evaluation scale

Approved/Rejected

Objective

You are able to:
• define concepts related to communality and supporting agency
• identify communities that are important to the child and choose ways to support the child's sense of community and agency
• explain the significance of play, play environments and play guidance as a basis for the child's sense of community and agency

Content

Participation, communality, agency, child-centred approach, involvement of families and guardians, the concepts and basics of play, basics of activity planning

Materials

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.

Pulkkinen, L., Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys.

Muita lähteitä ja linkkejä moodlessa

Teaching methods

Opintojaksolla perehdytään siihen, mitä on yhteisöllisyys ja toimijuus varhaiskasvatuksessa, sekä miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea lapsen yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden rakentumista. Opintojakso suoritetaan itsenäisesti opiskellen.

Opintojakso sisältää kolme aihekokonaisuutta, mitkä löytyvät Moodlen omilta välilehdiltä. Jokaiseen aihekokonaisuuteen liittyy oma oppimistehtävä. Tarkemmat ohjeet aihekokonaisuuden opiskeluun sekä oppimistehtävästä löydät kunkin aihekokonaisuuden välilehdiltä. Opintojakson päätteeksi tehdään myös oppimista kokoava koontitehtävä, jonka ohjeistus löytyy Moodlen välilehdeltä "Koontitehtävä".

Oppimistehtävien palautuksille on laadittu ohjeelliset palautuspäivämäärät, joiden tarkoituksena on ohjata ja rytmittää opiskeluasi.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työskentelyä. Mahdollisuutesi kehittyä ja oppia tällä opintojaksolla vie keskimäärin 135 tuntia aikaasi. Opintojakson Moodlen eri osioissa on mainittu, minkä verran yhteen osioon on varattu aikaa.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Suoritus osoittaa osaamistavoitteisiin liittyvien perustietojen ja -taitojen hallintaa ja johdonmukaista käyttöä. Aiheen käsittely osoittaa kykyä soveltaa ja hyödyntää osaamistavoitteisiin liittyviä tietoja ja taitoja. Osaamistavoitteiden osalta toteutus täyttää sille asetetut perusvaatimukset (tehtävien ohjeistus).

Hylätty: Suoritus osoittaa osaamistavoitteisiin liittyvissä perustiedoissa ja -taidoissa olevan virheitä ja /tai merkittäviä puutteita. Aiheen käsittelyssä on virheitä ja/tai puutteita. Osaamistavoitteiden osalta toteutus ei täytä sille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Further information

Opintojakso on osa Varhaiskasvatuksen sosionomi lapsen ja perheen tukena 15 op - koulutuskokonaisuutta.

Koulutuskokonaisuuden kaksi muuta opintojaksoa ovat:

- Varhaiskasvatuksen moninainen toimintakulttuuri -opintojakso (toteutuu aikavälillä 10.3. - 18.5.2025).

- Voimavaralähtöinen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä -opintojakso (toteutuu aikavälillä 7.4. - 8.6.2025).

Go back to top of page