Supporting Children's Sense of Community and Agency (5 cr)
Code: SS10066-3003
General information
- Enrollment
- 01.10.2024 - 02.02.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.02.2025 - 06.04.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Open UAS
- Campus
- Tikkarinne Campus Tikkarinne 9
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 90
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Antti Raekorpi
- Teacher in charge
- Antti Raekorpi
- Scheduling groups
- Avoimen opiskelijat (Size: 20 . Open UAS : 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
TOP24_25Other Complimentary Studies Group Semester 2024-2025
- Small groups
- Open UAS students
- Degree Students
- Course
- SS10066
Evaluation scale
Approved/Rejected
Objective
You are able to:
• define concepts related to communality and supporting agency
• identify communities that are important to the child and choose ways to support the child's sense of community and agency
• explain the significance of play, play environments and play guidance as a basis for the child's sense of community and agency
Content
Participation, communality, agency, child-centred approach, involvement of families and guardians, the concepts and basics of play, basics of activity planning
Materials
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.
Pulkkinen, L., Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys.
Muita lähteitä ja linkkejä moodlessa
Teaching methods
Opintojaksolla perehdytään siihen, mitä on yhteisöllisyys ja toimijuus varhaiskasvatuksessa, sekä miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea lapsen yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden rakentumista. Opintojakso suoritetaan itsenäisesti opiskellen.
Opintojakso sisältää kolme aihekokonaisuutta, mitkä löytyvät Moodlen omilta välilehdiltä. Jokaiseen aihekokonaisuuteen liittyy oma oppimistehtävä. Tarkemmat ohjeet aihekokonaisuuden opiskeluun sekä oppimistehtävästä löydät kunkin aihekokonaisuuden välilehdiltä. Opintojakson päätteeksi tehdään myös oppimista kokoava koontitehtävä, jonka ohjeistus löytyy Moodlen välilehdeltä "Koontitehtävä".
Oppimistehtävien palautuksille on laadittu ohjeelliset palautuspäivämäärät, joiden tarkoituksena on ohjata ja rytmittää opiskeluasi.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työskentelyä. Mahdollisuutesi kehittyä ja oppia tällä opintojaksolla vie keskimäärin 135 tuntia aikaasi. Opintojakson Moodlen eri osioissa on mainittu, minkä verran yhteen osioon on varattu aikaa.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: Suoritus osoittaa osaamistavoitteisiin liittyvien perustietojen ja -taitojen hallintaa ja johdonmukaista käyttöä. Aiheen käsittely osoittaa kykyä soveltaa ja hyödyntää osaamistavoitteisiin liittyviä tietoja ja taitoja. Osaamistavoitteiden osalta toteutus täyttää sille asetetut perusvaatimukset (tehtävien ohjeistus).
Hylätty: Suoritus osoittaa osaamistavoitteisiin liittyvissä perustiedoissa ja -taidoissa olevan virheitä ja /tai merkittäviä puutteita. Aiheen käsittelyssä on virheitä ja/tai puutteita. Osaamistavoitteiden osalta toteutus ei täytä sille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Further information
Opintojakso on osa Varhaiskasvatuksen sosionomi lapsen ja perheen tukena 15 op - koulutuskokonaisuutta.
Koulutuskokonaisuuden kaksi muuta opintojaksoa ovat:
- Varhaiskasvatuksen moninainen toimintakulttuuri -opintojakso (toteutuu aikavälillä 10.3. - 18.5.2025).
- Voimavaralähtöinen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä -opintojakso (toteutuu aikavälillä 7.4. - 8.6.2025).