Lapsen yhteisöllisyyden ja toimijuuden tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS10066-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 02.02.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 06.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Antti Raekorpi
Vastuuopettaja
Antti Raekorpi
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP24_25Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
• määritellä yhteisöllisyyteen ja toimijuuden tukemiseen liittyviä käsitteitä
• tunnistaa lapselle tärkeät yhteisöt ja osaat valita keinoja lapsen yhteisöllisyyden ja toimijuuden tukemiseksi
• selittää leikin, leikkiympäristöjen ja leikin ohjaamisen merkityksen lapsen yhteisöllisyyden ja toimijuuden perustana
Sisältö
Tällä opintojaksolla opit, miten voit vahvistaa lasten toimijuutta ja yhteisöllisyyttä varhaiskasvatuksessa. Opit ymmärtämään leikin merkityksen osana osallisuuden ja yhteisöllisyyden muodostumista. Lisäksi saat näkemystä toiminnan suunnitteluun, jotta voit luoda innostavia ja osallistavia leikkiympäristöjä.
Opintojakson aiheita ovat:
- Osallisuus
- yhteisöllisyys ja toimijuus
- leikki ja leikin perusteet
- toiminnan suunnittelun perusteet
Opintojakso soveltuu sinulle, jos haluat oppia tai syventää tietoasi yhteisöllisyyden ja toimijuuden tukemisessa. Opintojakson aikana voit myös arvioida olemassa olevia leikkiympäristöjä.
Oppimateriaalit
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.
Pulkkinen, L., Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys.
Muita lähteitä ja linkkejä moodlessa
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla perehdytään siihen, mitä on yhteisöllisyys ja toimijuus varhaiskasvatuksessa, sekä miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea lapsen yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden rakentumista. Opintojakso suoritetaan itsenäisesti opiskellen.
Opintojakso sisältää kolme aihekokonaisuutta, mitkä löytyvät Moodlen omilta välilehdiltä. Jokaiseen aihekokonaisuuteen liittyy oma oppimistehtävä. Tarkemmat ohjeet aihekokonaisuuden opiskeluun sekä oppimistehtävästä löydät kunkin aihekokonaisuuden välilehdiltä. Opintojakson päätteeksi tehdään myös oppimista kokoava koontitehtävä, jonka ohjeistus löytyy Moodlen välilehdeltä "Koontitehtävä".
Oppimistehtävien palautuksille on laadittu ohjeelliset palautuspäivämäärät, joiden tarkoituksena on ohjata ja rytmittää opiskeluasi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työskentelyä. Mahdollisuutesi kehittyä ja oppia tällä opintojaksolla vie keskimäärin 135 tuntia aikaasi. Opintojakson Moodlen eri osioissa on mainittu, minkä verran yhteen osioon on varattu aikaa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Suoritus osoittaa osaamistavoitteisiin liittyvien perustietojen ja -taitojen hallintaa ja johdonmukaista käyttöä. Aiheen käsittely osoittaa kykyä soveltaa ja hyödyntää osaamistavoitteisiin liittyviä tietoja ja taitoja. Osaamistavoitteiden osalta toteutus täyttää sille asetetut perusvaatimukset (tehtävien ohjeistus).
Hylätty: Suoritus osoittaa osaamistavoitteisiin liittyvissä perustiedoissa ja -taidoissa olevan virheitä ja /tai merkittäviä puutteita. Aiheen käsittelyssä on virheitä ja/tai puutteita. Osaamistavoitteiden osalta toteutus ei täytä sille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa Varhaiskasvatuksen sosionomi lapsen ja perheen tukena 15 op - koulutuskokonaisuutta.
Koulutuskokonaisuuden kaksi muuta opintojaksoa ovat:
- Varhaiskasvatuksen moninainen toimintakulttuuri -opintojakso (toteutuu aikavälillä 10.3. - 18.5.2025).
- Voimavaralähtöinen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä -opintojakso (toteutuu aikavälillä 7.4. - 8.6.2025).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien neljän oppimistehtävän suorittamista hyväksytysti.