Siirry suoraan sisältöön

Lapsen yhteisöllisyyden ja toimijuuden tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS10066-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 06.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 90

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Antti Raekorpi

Vastuuopettaja

Antti Raekorpi

Ajoitusryhmät

  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025

Pienryhmät

  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat:
• määritellä yhteisöllisyyteen ja toimijuuden tukemiseen liittyviä käsitteitä
• tunnistaa lapselle tärkeät yhteisöt ja osaat valita keinoja lapsen yhteisöllisyyden ja toimijuuden tukemiseksi
• selittää leikin, leikkiympäristöjen ja leikin ohjaamisen merkityksen lapsen yhteisöllisyyden ja toimijuuden perustana

Sisältö

Osallisuus, yhteisöllisyys, toimijuus, lapsilähtöisyys, perheiden ja huoltajien osallisuus, leikki ja leikin perusteet, toiminnan suunnittelun perusteet

Oppimateriaalit

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.

Pulkkinen, L., Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys.

Muita lähteitä ja linkkejä moodlessa

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdytään siihen, mitä on yhteisöllisyys ja toimijuus varhaiskasvatuksessa, sekä miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea lapsen yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden rakentumista. Opintojakso suoritetaan itsenäisesti opiskellen.

Opintojakso sisältää kolme aihekokonaisuutta, mitkä löytyvät Moodlen omilta välilehdiltä. Jokaiseen aihekokonaisuuteen liittyy oma oppimistehtävä. Tarkemmat ohjeet aihekokonaisuuden opiskeluun sekä oppimistehtävästä löydät kunkin aihekokonaisuuden välilehdiltä. Opintojakson päätteeksi tehdään myös oppimista kokoava koontitehtävä, jonka ohjeistus löytyy Moodlen välilehdeltä "Koontitehtävä".

Oppimistehtävien palautuksille on laadittu ohjeelliset palautuspäivämäärät, joiden tarkoituksena on ohjata ja rytmittää opiskeluasi.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Suoritus osoittaa osaamistavoitteisiin liittyvien perustietojen ja -taitojen hallintaa ja johdonmukaista käyttöä. Aiheen käsittely osoittaa kykyä soveltaa ja hyödyntää osaamistavoitteisiin liittyviä tietoja ja taitoja. Osaamistavoitteiden osalta toteutus täyttää sille asetetut perusvaatimukset (tehtävien ohjeistus).

Hylätty: Suoritus osoittaa osaamistavoitteisiin liittyvissä perustiedoissa ja -taidoissa olevan virheitä ja /tai merkittäviä puutteita. Aiheen käsittelyssä on virheitä ja/tai puutteita. Osaamistavoitteiden osalta toteutus ei täytä sille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on osa Varhaiskasvatuksen sosionomi lapsen ja perheen tukena 15 op - koulutuskokonaisuutta.

Koulutuskokonaisuuden kaksi muuta opintojaksoa ovat:

- Varhaiskasvatuksen moninainen toimintakulttuuri -opintojakso (toteutuu aikavälillä 10.3. - 18.5.2025).

- Voimavaralähtöinen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä -opintojakso (toteutuu aikavälillä 7.4. - 8.6.2025).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien neljän oppimistehtävän suorittamista hyväksytysti.