Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YJ10007-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 30.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.10.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
- Toimipiste
- Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Opettajat
- Tarja Kupiainen
- Vastuuopettaja
- Tarja Kupiainen
- Ryhmät
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
- Opintojakso
- YJ10007
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
13. - 20.10. Ennakkotehtävä
30.10. klo 8.15 - 16 Teams
31.10. klo 8.15 - 16 Teams
1.11. - 3.12. Esityksen valmistaminen
4.12. klo 8.15 - 16 Teams
Tarkka ohjelman Moodlessa, joka avautuu lokakuussa.
Aika ja paikka
Verkkototeutus Teams
Oppimateriaalit
Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)
Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf
Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com
Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).
Opetusmenetelmät
Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.
Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.
Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)
Osaamistavoitteet:
Osaat hyödyntää asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.
Osaat rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.
Osaat suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.
Ymmärrät sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen palvelujen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä oman työsi/yrityksesi kehittämiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (esseet) 50 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 60 t
Lisätiedot
Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.
Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.