Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YJ10007-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettajat
Tarja Kupiainen
Vastuuopettaja
Tarja Kupiainen
Ryhmät
LJYS24
Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
Opintojakso
YJ10007

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

13. - 20.10. Ennakkotehtävä
30.10. klo 8.15 - 16 Teams
31.10. klo 8.15 - 16 Teams
1.11. - 3.12. Esityksen valmistaminen
4.12. klo 8.15 - 16 Teams

Tarkka ohjelman Moodlessa, joka avautuu lokakuussa.

Aika ja paikka

Verkkototeutus Teams

Oppimateriaalit

Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.

Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.

Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)

Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf

Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com

Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).

Opetusmenetelmät

Keskeinen sisältö:

Palvelumuotoilun prosessit.

Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.

Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)

Osaamistavoitteet:

Osaat hyödyntää asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.

Osaat rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.

Osaat suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.

Ymmärrät sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen palvelujen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.

Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä oman työsi/yrityksesi kehittämiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (esseet) 50 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 60 t

Lisätiedot

Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.

Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.

Siirry alkuun