Service Design (5 cr)
Code: YJ10007-3003
General information
- Enrollment
- 01.04.2025 - 30.04.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.10.2025 - 19.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
- Campus
- Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Management and Leadership
- Teachers
- Tarja Kupiainen
- Teacher in charge
- Tarja Kupiainen
- Groups
-
LJYS24Master of Business Administration, Business Management and Leadership, Fall, 2024
- Course
- YJ10007
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
13. - 20.10. Ennakkotehtävä
30.10. klo 8.15 - 16 Teams
31.10. klo 8.15 - 16 Teams
1.11. - 3.12. Esityksen valmistaminen
4.12. klo 8.15 - 16 Teams
Tarkka ohjelman Moodlessa, joka avautuu lokakuussa.
Location and time
Verkkototeutus Teams
Materials
Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)
Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf
Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com
Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).
Teaching methods
Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.
Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.
Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)
Osaamistavoitteet:
Osaat hyödyntää asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.
Osaat rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.
Osaat suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.
Ymmärrät sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen palvelujen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä oman työsi/yrityksesi kehittämiseen.
Student workload
Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (esseet) 50 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 60 t
Further information
Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.
Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.