Skip to main content

Service Design (5 cr)

Code: YJ10007-3003

General information


Enrollment
01.04.2025 - 30.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.10.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Campus
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Business Management and Leadership
Teachers
Tarja Kupiainen
Teacher in charge
Tarja Kupiainen
Groups
LJYS24
Master of Business Administration, Business Management and Leadership, Fall, 2024
Course
YJ10007

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

13. - 20.10. Ennakkotehtävä
30.10. klo 8.15 - 16 Teams
31.10. klo 8.15 - 16 Teams
1.11. - 3.12. Esityksen valmistaminen
4.12. klo 8.15 - 16 Teams

Tarkka ohjelman Moodlessa, joka avautuu lokakuussa.

Location and time

Verkkototeutus Teams

Materials

Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.

Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.

Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)

Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf

Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com

Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).

Teaching methods

Keskeinen sisältö:

Palvelumuotoilun prosessit.

Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.

Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)

Osaamistavoitteet:

Osaat hyödyntää asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.

Osaat rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.

Osaat suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.

Ymmärrät sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen palvelujen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.

Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä oman työsi/yrityksesi kehittämiseen.

Student workload

Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (esseet) 50 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 60 t

Further information

Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.

Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.

Go back to top of page