Siirry suoraan sisältöön

Tuotannon kehitysmenetelmät (4 op)

Toteutuksen tunnus: IK10045-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

10.03.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus / Konetekniikka (IK)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Jarno Mertanen

Vastuuopettaja

Jarno Mertanen

Ryhmät

  • IKNS22
    Insinööri (AMK), Konetekniikka, päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Opiskelija tietää yleisimmät tuotannon kehitysmenetelmät ja tavoitteet. Opiskelija tietää miten toimia tuotannon kehitysohjelmassa ja osaa käyttää kehitystyöhön liittyviä perustyökaluja. Opiskelija osaa valita ja määrittää kehitysprojektin. Opiskelija osaa valita kehityskohteena olevan prosessin toimintaan liittyviä mittareita ja kerätä niiden avulla tietoa. Opiskelija osaa analysoida prosessista mitattua tietoa, osaa laatia kehitys ideoita ja testata ja toteuttaa niitä. Opiskelija osaa varmistaa kehitystyön tulokset. Opiskelija osaa laatia pohjaussuunnitelman kehitetyn toiminnan yllä pitämiseksi. Kehitysmenetelmien perusteet opetellaan Lean Six Sigma toiminnan pohjalta ja hyödyntäen ISO 13053-1 ja-2 -standardeja. Tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia mukana yrityksen kehittämistyössä Lean Six Sigma periaatteiden mukaisesti, etsien tietoa ongelmista ja ratkoen ongelmia asiakeskeisesti ja tuloshakuisesti.

Sisältö

- Helpon ja yksinkertaisen prosessin kehitystyö
- Six Sigma -menetelmän perustiedot
- DMAIC-menetelmä ja siihen liittyvät muut menetelmät ja työkalut
- Dataperusteinen ongelmanratkaisu
- Minitab-ohjelmiston avulla tehtävä prosessidatan analysoiminen
- Koesuunnittelun perusteet
- Kehitystyön tulosten varmistaminen
- ISO 13053-1 ja-2 -standardien perusteet

Oppimateriaalit

Oppimateriaalia on moodlessa ja oppituntien aikana jaettua tai osoitettua muuta opiskelumateriaalia.
- ISO 13053-1 ja-2 -standardit.

Opetusmenetelmät

Opiskelija tietää yleisimmät tuotannon kehitysmenetelmät ja tavoitteet. Opiskelija tietää miten toimia tuotannon kehitysohjelmassa ja osaa käyttää kehitystyöhön liittyviä perustyökaluja. Opiskelija osaa valita ja määrittää kehitysprojektin. Opiskelija osaa valita kehityskohteena olevan prosessin toimintaan liittyviä mittareita ja kerätä niiden avulla tietoa. Opiskelija osaa analysoida prosessista mitattua tietoa, osaa laatia kehitys ideoita ja testata ja toteuttaa niitä. Opiskelija osaa varmistaa kehitystyön tulokset. Opiskelija osaa laatia pohjaussuunnitelman kehitetyn toiminnan yllä pitämiseksi. Kehitysmenetelmien perusteet opetellaan Lean Six Sigma toiminnan pohjalta ja hyödyntäen ISO 13053-1 ja-2 -standardeja. Tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia mukana yrityksen kehittämistyössä Lean Six Sigma periaatteiden mukaisesti, etsien tietoa ongelmista ja ratkoen ongelmia asiakeskeisesti ja tuloshakuisesti.

- Helppo ja yksinkertainen prosessin kehitystyö
- Six Sigma -menetelmän perustiedot
- DMAIC-menetelmä ja siihen liittyvät muut menetelmät ja työkalut
- Dataperusteinen ongelmanratkaisu
- Minitab-ohjelmiston avulla tehtävä prosessidatan analysoiminen
- Koesuunnittelun perusteet
- Kehitystyön tulosten varmistaminen
- ISO 13053-1 ja-2 -standardien perusteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työkuorma vastaa 104 tunnin työkuormaa, josta luentoja on 40 oppituntia ja loput tehtävien tekoa ja tenttiin valmistautumista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on numero arviointi 0-5. Arvosana perustuu tehtävistä ja tenteistä kerättyjen pisteiden yhteismäärään
n. yli 50% pisteistä vastaa arvosanaa 1
n. alle 60% pisteistä vastaa arvosanaa 2
n. alle 70% pisteistä vastaa arvosanaa 3
n. alle 80% pisteistä vastaa arvosanaa 4
n. 90% tai pisteistä vastaa arvosanaa 5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä/yksittäisiä käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa toimia yksinkertaisia ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa. Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti ja ratkaista perustehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja mallintaa yksinkertaisia aihepiirin ongelmia. Opiskelija osaa ratkaista perustehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan perustehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana käsiteltyjä lainalaisuuksia, termejä ja käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa.