Projekti- ja yhteisökehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS10030-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
17.02.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Ahponen-Käyhkö
- Mirka Nisula
- Hanna Vienonen
- Irmeli Stenberg-Louko
Vastuuopettaja
Kirsi Autio
Ryhmät
-
SSAK23Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023
Tavoitteet
Tavoitteet: Opintojakson jälkeen tunnet projektityöhön liittyvää teoriaa ja osaat hyödyntää projektin kehityskaarta oman kehittämishankkeen ohjaamisessa. Osaat jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat soveltaa yhteisölähtöisiä menetelmiä kehittämistyöhön. Hallitset verkostotyön ja sosiokulttuurisen innostamisen käsitteitä sekä merkityksen projekti- ja yhteisötyössä. Osaat suunnitella ja toteuttaa kehittämishankkeen sekä arvioida kehittämishankkeita. Tunnistat kulttuurin ja taiteen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja saat valmiuksia tuoda kulttuuritoimijoita osaksi sosiaalialan arkea.
Sisältö
Sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoria, projektityön eri vaiheet ja menetelmät
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat
- Projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi projektin eri vaiheissa
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisötaide ja hyvinvoinnin edistäminen
Aika ja paikka
Opintojakso käynnistyy itsenäisellä työskentelyllä ja jatkuu orientaatiolla viikolla 11.
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodleen koottu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakson keskeiset teemat ovat projektikehittäminen, yhteisökehittäminen ja verkosto-systeemitason työ. Teemoja käsitellään yhteisillä opetuskerroilla sekä itsenäisesti. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla. Projektit toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson projektitehtävät tehdään työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla voi olla yhteistyötä kv-toimijoiden kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän "oma toimeksianto" organisaatiolle, jossa työskentelee.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vastaa 5 op työmäärää (yhteensä 135 h opiskelijan työtä, josta noin 70 h osuus toteutuu pienryhmätyöskentelynä sekä toimeksiantajayhteistyössä).
Sisällön jaksotus
Opintojakson työskentely sijoittuu 2. jaksolle.
Lisätietoja opiskelijoille
Ahot-näyttö ohjeistetaan opintojakson orientaatiossa.
Mikäli opiskelijalla on riittävästi työkokemusta hankkeen eri vaiheista (vähintään yksi vuosi) työkokemusta sosiaali-, terveys tai kuntoutusalan tai varhaiskasvatusalan projekti- tai hanketyön työntekijän työkokemusta, hän voi ahotoida opintojakson aiemmin hankitulla ammatillisella työkokemuksellaan (tapauskohtainen ja harkinnanvarainen).
- Aiempien opintojen aikana tehty harjoittelu tai työvoimapoliittisissa toimenpiteissä suoritettu työkokeilu tai harjoittelu eivät tarkoita ammatillista työkokemusta.
- Opintojakson suorittaminen näytöllä edellyttää aiemmin hankitun osaamisen peilaamista opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson näyttö on hankeosaamisen näyttö opintojaksolla (luento etänä tai livenä) tai raportti.
- Raportoinnissa noudatat opintojakson raportointiohjeita (raporttiohje Moodlessa).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolle on laadittu arviointikriteerit.
Hylätty (0)
TÄYDENNETTÄVÄ/HYLÄTTY, arvosana 0
Opiskelija toimii suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• Käyttää projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia yksittäisesti tai epäjohdonmukaisesti.
• Hyödyntää puutteellisesti/virheellisesti teoriatietoa osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä yhteenvetoa. Tietoperustan käyttö ei osoita opiskeltavan asian ymmärrystä.
TAIDOT
• Toimii passiivisesti tai puutteellisesti sosiokulttuurisen innostamisen projektitehtävän sekä kulttuurihyvinvoinnin edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
• Käyttää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä epäjohdonmukaisesti ja menetelmien valinta ei kytkeydy kehittämistarpeeseen.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan kehittämistyön eri osa-alueisiin jossain määrin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TYYDYTTÄVÄ, arvosana 1 - 2
Opiskelija osaa suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• Osaa hyödyntää jonkin verran projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia.
• Osaa soveltaa tuetusti/puutteellisesti opintojakson tietoa osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä kehittämistehtävän yhteenvetoa.
TAIDOT
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiokulttuurisen innostamisen projektin sekä kulttuurihyvinvoinnin hyödyntämistä tiimityössä.
• Osaa käyttää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmiä, mutta toiminnassa on hapuilua.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan kehittämistyön eri osa-alueisiin jossain määrin.
• Osaa toimia opiskelussa tavoitteiden mukaisesti ohjattuna.
TYÖELÄMÄVALMIUDET
• Osaa toimia verkostoissa yhteisesti sovittujen tavoitteiden edistämiseksi. (toimeksiantajalta saatu palaute kehittämistehtävästä on kehittävää)
• Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja auttaa tavoitteen toteuttamisessa.
• Osaa toimia ammatti- ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
HYVÄ, arvosana 3 - 4
Opiskelija osaa suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• Osaa käyttää projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia.
• Osaa hyödyntää opintojakson tietoa osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä kehittämistehtävän yhteenvetoa.
TAIDOT
• Osaa käytännössä suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiokulttuurisen innostamisen projektin sekä kulttuurihyvinvointia mahdollistavan kehittämisprojektin tiimityönä.
• Osaa käyttää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen tarkoituksenmukaisia menetelmiä teoriatiedon perusteella.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan suhteessa kehittämistyön eri osa-alueisiin.
• Osoittaa opiskelussa itseohjautuvuutta.
TYÖELÄMÄVALMIUDET
• Osaa toimia verkostoissa yhteisesti sovittujen tavoitteiden edistämiseksi. (toimeksiantajalta saatu palaute kehittämistehtävästä on hyvää)
• Osaa toimia vuorovaikutuksellisesti ryhmässä tavoitteen suuntaisesti.
• Soveltaa ammatti- ja tutkimuseettisiä periaatteita kehittämistoiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
KIITETTÄVÄ, arvosana 5
Opiskelija osaa suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• Osaa hyödyntää projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia asiantuntevasti.
• Osaa hyödyntää opintojaksoon liittyvää keskeistä tietoa laaja-alaisesti osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä kehittämistehtävän yhteenvetoa.
TAIDOT
• Osaa käytännössä suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiokulttuurisen innostamisen sekä kulttuurihyvinvointia edistävän kehittämisprojektin hallittuna tiimityönä.
• Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät teoriatiedon perusteella.
• Osaa kriittisesti arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan suhteessa kehittämistyön eri osa-alueisiin.
• Osoittaa opiskelussa itseohjautuvuutta ja ratkaisukeskeisyyttä.
TYÖELÄMÄVALMIUDET
• Osaa toimia verkostoissa yhteisesti sovittujen tavoitteiden edistämiseksi. (toimeksiantajalta saatu palaute kehittämistehtävästä on kiitettävää)
• Osaa toimia vuorovaikutuksellisesti ryhmässä edistäen yhteistä tavoitetta.
• Osaa soveltaa kriittisesti ammatti- ja tutkimuseettisiä periaatteita kehittämistoiminnassa.