Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa (4 op)
Toteutuksen tunnus: SK10006-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Åkerlund
- Laura Järvinen
Vastuuopettaja
Sanna Tiainen
Ryhmät
-
SKAS24Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2024
Tavoitteet
1. Tuntee toimintaterapian intervention prosessimallin arviointivaiheen osalta sekä hyödyntää arvioinnissa moniammatillisesti käytettävää tietoa
2. Osaa valita ja perustella arviointiin sopivan toimintaterapian mallin ja soveltuvan viitekehyksen.
3. Osaa arvioida ihmisen toimintaa omassa ympäristössään.
Sisältö
1. OTIPM mallissa arviointivaihe ja tavoitteen asettaminen. Moniammatillinen tieto valintojen taustalla (TOIMIA, RAI, GAS, ICF).
2. Toimintaterapiamallien hyödyntäminen toimintaterapia-arvioinnissa.
3. Toimintaterapia-arviointi: Harjoitusasiakas.
Oppimateriaalit
Kielhofner Gary 2008 (fourth edition tai uudempi)- Model of Human Occupation: Theory and Application.
Fisher G. Anne & Marteralla Abbey2019. Powerfull Practice. A model for Authentic Occupational Therapy. CIOTS, USA. OSA 2, kpl 6-8.
Autti-Rämö , Salminen, Rajavaara, Melkas 2023. Kuntoutuminen. Teorioiden ja viitekehysten kuntoutustyössä, s. 24-25.
Sekä muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.
Opetusmenetelmät
TAVOITTEET:
1. Tuntee toimintaterapian intervention prosessimallin arviointivaiheen osalta sekä hyödyntää arvioinnissa moniammatillisesti käytettävää tietoa
2. Osaa valita ja perustella arviointiin sopivan toimintaterapian mallin ja soveltuvan viitekehyksen.
3. Osaa arvioida ihmisen toimintaa omassa ympäristössään.
SISÄLTÖ:
1. OTIPM mallissa arviointivaihe ja tavoitteen asettaminen. Moniammatillinen tieto valintojen taustalla (TOIMIA, RAI, GAS, ICF).
2. Toimintaterapiamallien hyödyntäminen toimintaterapia-arvioinnissa. Harjoitusasiakas.
3. Toimintaterapia-arviointi: ihmisen toiminnan analyysi ja tilanteeseen sopivan arviointimenetelmän valinta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 h
Tuntimäärä sisältää etäohjauksen, lähikontaktiopetuksen sekä itsenäisen opiskelun oppimateriaaleineen sekä oppimistehtävineen.
Lisätietoja opiskelijoille
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.
Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi toimintakyvyn arviointia koskevat työtehtävät.
Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse sanna.tiainen@karelia.fi
Otsikoi sähköposti: Opintojakson nimixxx Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.
Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi opintojakson alkuun mennessä vastuuopettajalle.
Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.
Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
- Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloä lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.