Verkkokaupan perustaminen ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: LL10031-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 15.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 90
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anu Karreinen
- Lotta Lilja
Vastuuopettaja
Lotta Lilja
Ryhmät
-
LLNS22Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen ymmärrät mitä verkkokaupan perustamiseen ja markkinointiin tarvitaan ja osaat soveltaa taitoja myös käytännössä.
Lähtötasovaatimuksena on opintojaksolle on digimarkkinoinnin perusteiden tunteminen. (Digitaalisen markkinoinnin perusteet -opintojakso tai vastaava osaaminen.)
Sisältö
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan ryhmätyönä verkkokauppa työelämäyhteistyössä. Voit toteuttaa opintojaksolla myös oman verkkokaupan.
Opintojaksolla käsitellään seuraavia aiheita:
- Minkälainen on hyvä verkkokauppa
- Verkon sähköiset kauppapaikat ja erilaiset verkkokauppa-alustat
- Verkkokaupan markkinointi
- Hyvä asiakaskokemus verkkokaupassa
- Verkkokauppaan liittyvä lainsäädäntö
- Maksunvälittäjät ja toimitustavat
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan yhdistettynä lähi- ja verkkototeutuksena, johon kuuluu viikottaisia verkkoluentoja, lähiohjausta sekä omalla ajalla työstettävä ryhmätyö. Opintojakso toteutetaan yhdessä Digimarkkinoinnin kanavat -opintojakson kanssa ja nämä on suositeltavaa ottaa yhtä aikaa.
Opetusmenetelmät
Opiskelija ymmärtää mitä verkkokaupan perustamiseen ja markkinointiin tarvitaan ja harjoittelee tätä käytännössä.
Opintojaksolla käsitellään seuraavia aiheita:
Minkälainen on hyvä verkkokauppa
Verkon sähköiset kauppapaikat ja erilaiset verkkokauppa-alustat
Verkkokauppaan liittyvä lainsäädäntö
Maksunvälittäjät ja toimitustavat
Hyvä asiakaskokemus verkkokaupassa
Verkkokaupan markkinointi
Englanniksi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan verkkokauppa toimeksiantajayrityksille ryhmätöinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa n 133 h opiskelijan työtä.
Tämä koostuu luennoista, itseopiskeltavista materiaaleista sekä ryhmätyöstä.
Opintojakso kulkee rinnakkain Digimarkkinnin kanavat -opintojakson kanssa. On suositeltavaa, että valitset nämä molemmat opintojaksot, jolloin kokonaisuus luo sinulle laajan ymmärryksen digimarkkinoinnista ja verkkokaupasta. Opintojaksot on kuitenkin mahdollista suorittaa myös erikseen.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan verkkokauppa ja laaditaan sille markkinointisuunnitelma. Suunnitelman mukainen digitaalinen markkinointikampanja toteutetaan rinnakkaisopintojaksolla.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtötasovaatimus: Digitaalisen markkinoinnin perusteet (Karelia) tai vastaava.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pääpaino arvioinnissa on ryhmätyöllä. Lisäksi muut palautukset tulee olla tehtynä ajoissa ja ne voivat korottaa tai laskea lopullista arvosanaa
Hylätty (0)
Projektisuunnitelmassa ja projektityöskentelyssä on vakavia puutteita.
Esitetyt ratkaisut eivät tuota uusia näkökulmia tai eivät vastaa toimeksiannon tarpeita. Raportti on puutteellinen. Tehtävä on palautettu yli 2 viikkoa myöhässä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan laatimassa projektisuunnitelmassa ja aikataulussa on puutteita. Ryhmässä työskentelemisessä on haasteita. .
Opiskelija tuottaa ratkaisuja käsillä olevaan ongelmaan ja soveltaa valituissa toimenpiteissä markkinoinnin tietopohjaansa. Ehdotetut toteutustavat ja ratkaisut ovat tavanomaisia ja/tai eivät sovellu käytäntöön.
Verkkokauppatuotoksessa ja/tai raportinnissa on puutteita. Opiskelija arvioi omaa ja ryhmän tuottamaa materiaalia sekä työskentelyä, mutta perustelut ontuvat. Hän on palauttanut kaikki tehtävät ajoissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija laatii realistisen verkkokauppaprojektisuunnitelman aikatauluineen ja toteuttaa projektin suunnitelman mukaan. Hän osaa toimia ryhmässä edistäen yhteistä tavoitetta ja hyödyntää tarvittaessa ohjausta ja toimeksiantajan osaamista.
Opiskelija osaa tuottaa hyviä ratkaisuja käsillä olevaan ongelmaan ja yhdistelee aikaisempaa osaamistaan uudessa tilanteessa. Hän soveltaa valituissa toimenpiteissä markkinoinnin tietopohjaansa. Hän osaa arvioida kriittisesti ja perustellusti erilaisia toteutustapoja ja ratkaisuja ja niiden soveltuvuutta käytäntöön.
Opiskelija tuottaa asiakkaan ostopolun, käyttäjäkokemuken, lainsäädännön ja markkinoinnin näkökulmasta laadukkaan ha toimivan verkkokaupan. Lisäksi ppiskelija osaa tuottaa jäsennellyn ja muotovaatimukset täyttävän raportin projektistaan. Hän osaa arvioida omaa ja ryhmän tuottamaa materiaalia sekä työskentelyä kriittisesti sekä perustellusti. Hän on palauttanut kaikki tehtävät ajoissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa asettaa verkkokauppaprojektille realistiset tavoitteet sekä suunnitella ja toteuttaa projektin hallitusti alusta loppuun. Hän osaa toimia ryhmässä edistäen yhteistä tavoitetta ja hyödyntää tarvittaessa ohjausta ja toimeksiantajan osaamista.
Opiskelija tuottaa laadukkaita ratkaisuja käsillä olevaan ongelmaan ja yhdistee aikaisempaa osaamistaan. Hän soveltaa valituissa toimenpiteissä kokonaisvaltaisesti markkinoinnin tietopohjaansa asiakkaan (toimeksiantajan) hyväksi. Hän osaa arvioida kriittisesti ja perustellusti erilaisia toteutustapoja ja ratkaisuja ja niiden soveltuvuutta käytäntöön.
Opiskelija tuottaa asiakkaan ostopolun, käyttäjäkokemuken, lainsäädännön ja markkinoinnin näkökulmasta erinomaisen verkkokaupan. Lisäksi hän tuottaa jäsennellyn, kieliasullisesti erinomaisen ja muotovaatimukset täyttävän raportin projektistaan. Hän osaa arvioida omaa ja ryhmän tuottamaa materiaalia sekä työskentelyä kriittisesti sekä perustellusti. Hän on palauttanut kaikki tehtävät ajoissa.
Englanniksi
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan samaan aikaan Digimarkkinoinnin kanavat -opintojakson kanssa. Ihanteellista on, että osallistut yhtä aikaa molemmille opintojaksoille.