Siirry suoraan sisältöön

Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi (3op)

Toteutuksen tunnus: SG10012-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 11.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus (SG)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Katri Palpatzis
Karoliina Keinänen
Vastuuopettaja
Katri Palpatzis
Ryhmät
SGAK24
Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2024
Opintojakso
SG10012

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla syvennät osaamistasi kokonaisvaltaisen gerontologisen arvioinnin menetelmissä ja moniammatillisessa työskentelyssä. Pääset harjoittelemaan, miten arvioidaan ikääntyneen terveyttä, hyvinvointia, toimintakykyä ja palveluntarvetta suhteessa hänen omiin voimavaroihinsa, elämänkulkuunsa ja arjessa selviytymiseensä. Samalla opit soveltamaan luotettavaa tietoa ja näyttöön perustuvia käytäntöjä ikäihmisen tukemisessa.

Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi -opintojakson jälkeen osaat:
• havainnollistaa kokonaisvaltaisen gerontologisen ja moniammatillisen arvioinnin periaatteet
• arvioida ja ennakoida ikäihmisen terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta kokonaisvaltaisesti suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen
• hyödyntää erilaisia toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin menetelmiä
• hyödyntää kokonaisvaltaisessa arvioinnissa luotettavaa tietoa huomioiden ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuus
• tiedottaa ikäihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä
• hyödyntää arviointitietoa ikääntyneen ihmisen tukemisessa

Sisältö

Iäkkäällä ihmisellä on toimintakyvyn heikentyessä oikeus saada asianmukaisia palveluja, jotka tukevat kotona asumista ja arjen askareista selviytymistä. Toimintakykyä voidaan vahvistaa niin elinympäristöön liittyvillä ratkaisuilla kuin läheisiltä, ammattilaisilta ja palveluista saatavalla tuella.

Hoidon ja palveluiden suunnittelu perustuu aina huolelliseen toimintakyvyn ja palvelutarpeen arviointiin. Tämä edellyttää ammattilaiselta laajaa osaamista sekä omalle alalle tyypillisistä arviointimenetelmistä että kykyä soveltaa tietoa asiakkaan parhaaksi. Asiakaslähtöisyys korostuu koko prosessissa – yksilöllisyys, itsemääräämisoikeus ja voimavarojen tunnistaminen ohjaavat arviointia ja suunnittelua.

Kun arvioinnissa todetaan hoidon tai palvelujen tarve, seuraava vaihe on kirjallisen hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen, joka kokoaa yhteen sovitut tavoitteet ja keinot asiakkaan tueksi.

Opintojakson aiheita ovat:
• Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
• Toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin menetelmät
• Näyttöön perustuvan tiedon ja arviointitiedon hyödyntäminen
• Moniammatillinen yhteistyö
• Toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin menetelmät (RAI)

Geronomin näkökulmasta arvioinnissa ja suunnittelussa korostuu erityisesti ikääntyneen ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi: fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen toimintakyvyn yhteys sekä arjen merkityksellisyys. Geronomi osaa yhdistää moniammatillista tietoa, tarkastella palveluja laaja-alaisesta näkökulmasta ja varmistaa, että ratkaisut tukevat sekä ikääntynyttä itseään että hänen läheisiään.

Oppimisen iloa kokonaisvaltaisen gerontologisen arvioinnin teemojen parissa!

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodlen materiaalit, lisäksi:

Autti-Rämö I, Salminen A-L, Rajavaara M & Melkas S. 2022. Kuntoutuminen. 2. uudistettu painos. Duodecim, Helsinki.
Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Viljanen, A. (Toim.) 2022. Gerontologia. Tallinna: Kustannus Oy. DUODECIM.
Soveltuvat Käypä hoito-, HOTUS- ja TOIMIA-suositukset.
Haavisto, M., Kakko, K., Mäkimartti, P., Pikkarainen, L., Ahosola, P., & Ripatti-Toledo, T. (2023). Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt (1. painos.). Duodecim. Saatavilla myös e-kirjana.
Duodecim Terveysportin tietokanta: Vanhusten hoito ja hoiva.

Opetusmenetelmät

Flipped-learning, opiskelu Moodle -verkko-oppimisympäristössä, etukäteisvalmistautuminen ohjauksiin ja työpajapäivään.
Itsenäinen- ja tiimityöskentely.
Lähiopetus Tikkarinne-kampuksella: (info +) työpajapäivä.
Etäohjaus Moodle-oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus 3 op = 3 x 27 h = 81 h opiskelijan työtä, se sisältää:

Lähiopetus (info 2h ja työpajapäivä 6h) = 8 h.
Etäohjaus (2 x 2h ohjaukset + palautetunti 1h) = 5 h
Itsenäinen (48h, sis. oppimistehtävän ja tentin) ja tiimityöskentely (20h, sis. tiimitehtävän) = 68 h.

Siirry alkuun