Siirry suoraan sisältöön

Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi (3 op)

Toteutuksen tunnus: SG10012-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 11.04.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus (SG)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Katri Palpatzis
  • Karoliina Keinänen

Vastuuopettaja

Katri Palpatzis

Ryhmät

  • SGAK24
    Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2024

Tavoitteet

- Osaat havainnollistaa kokonaisvaltaisen gerontologisen ja moniammatillisen arvioinnin periaatteet
- Osaat arvioida ja ennakoida ikäihmisen terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta kokonaisvaltaisesti suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen
- Osaat hyödyntää erilaisia toimintakyvyn ja palvelutarpeenarvioinnin menetelmiä
- Osaat hyödyntää kokonaisvaltaisessa arvioinnissa luotettavaa tietoa huomioiden ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuus
- Osaat tiedottaa ikäihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä
- Osaat hyödyntää arviointitietoa ikääntyneen ihmisen tukemisessa

Sisältö

- Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
- Toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin menetelmät
- Näyttöön perustuvan tiedon ja arviointitiedon hyödyntäminen
- Moniammatillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodlen materiaalit, lisäksi:

Autti-Rämö I, Salminen A-L, Rajavaara M & Melkas S. 2022. Kuntoutuminen. 2. uudistettu painos. Duodecim, Helsinki.
Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Viljanen, A. (Toim.) 2022. Gerontologia. Tallinna: Kustannus Oy. DUODECIM.
Soveltuvat Käypä hoito-, HOTUS- ja TOIMIA-suositukset.
Haavisto, M., Kakko, K., Mäkimartti, P., Pikkarainen, L., Ahosola, P., & Ripatti-Toledo, T. (2023). Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt (1. painos.). Duodecim. Saatavilla myös e-kirjana.
Duodecim Terveysportin tietokanta: Vanhusten hoito ja hoiva.

Opetusmenetelmät

Flipped-learning, opiskelu Moodle -verkko-oppimisympäristössä, etukäteisvalmistautuminen ohjauksiin ja työpajapäivään.
Itsenäinen- ja tiimityöskentely.
Lähiopetus Tikkarinne-kampuksella: (info +) työpajapäivä.
Etäohjaus Moodle-oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus 3 op = 3 x 27 h = 81 h opiskelijan työtä, se sisältää:

Lähiopetus (info 2h ja työpajapäivä 6h) = 8 h.
Etäohjaus (2 x 2h ohjaukset + palautetunti 1h) = 5 h
Itsenäinen (48h, sis. oppimistehtävän ja tentin) ja tiimityöskentely (20h, sis. tiimitehtävän) = 68 h.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan kokonaisarvosanalla H-5 ja hyväksytty suoritus sisältää:

Osallistuminen infoon, etäohjauksiin ja palautetunnille
Hyväksytysti suoritettu itsenäinen ja tiimitehtävä (HYV/HYL)
Aktiivinen toiminta ja osallistuminen työpajapäivässä (100% osallistuminen, HYV/HYL)
Hyväksytysti suoritettu opintojakson kokoava tentti (H-5, josta muodostuu koko opintojakson numeraalinen arvosana)