Siirry suoraan sisältöön

Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus (6 op)

Toteutuksen tunnus: SG10011-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus (SG)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Piia Kauhanen
Helena Ikonen
Karoliina Keinänen
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
SGAK24
Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2024
Opintojakso
SG10011

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

A) Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus 4 op

- Osaat määritellä geronomin työprosessin vaiheita; ensivaiheen arviointi, palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelma ja tavoitteiden määrittäminen, tuen muotojen määrittäminen, asiakasprosessin arviointi, asiakasprosessin päättäminen
- Osaat arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia osana moniammatillista yhteistyötä.
- Osaat valita ikäihmisen yksilöllisiin tarpeisiin vastaavat lakisääteiset palvelut ja muut tuen muodot
- Osaat laatia asiakaslähtöisen asiakas-, palvelu-, kuntoutus-/hoitosuunnitelman moniammatillisessa yhteistyössä
- Osaat kirjata asiakaslähtöisesti ja osallistavasti moniammatillisessa yhteistyössä
- Osaat kuvailla ja soveltaa palveluohjauksellista työotetta
- Osaat analysoida iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet

B) Potilaan / asiakkaan tietojen tuottaminen ja käyttö monialaisessa toiminnassa 2op

- Ymmärrät monialaisen potilas/asiakastiedon merkityksen potilaan/asiakkaan hoidossa, kuntoutuksessa ja palvelussa
- Osaat tulkita monialaista potilas/asiakastietoa sosiaali- ja terveysalan työssä
- Osaat tuottaa monialaista potilas/asiakastietoa
- Ymmärrät monialaisen potilas/asiakastiedon rajapintoihin (organisaation sisällä ja organisaatioiden välillä) liittyvät käytännöt ja haasteet

Sisältö

- Geronomin työprosessit
- Palveluohjaus ja neuvonta
- Palvelut ja erilaiset tuen muodot
- Voimavaralähtöinen ja kuntoutumista tukeva työote
- Moniammatillinen yhteistyö
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
- Ikäihmisten ohjaamisen erityiskysymykset



- Rakenteinen kirjaaminen
- Määrämuotoinen kirjaaminen
- Rajapinnassa kirjaaminen

Aika ja paikka

Infotunti etänä (2h), lähipäivä (8h), etäohjaus (4h) + kyselytunti etänä (1h), palautetunti etänä (1h).

Oppimateriaalit

Myller, Terhi, 2022. Sosiaalityön ammatillinen työkulttuuri suhdeperustaisena sosiaalityönä maaseudulla ja kaupungissa. Asiakasprosesseja koskevat luvut 3.2 ja 3.3, sivut 50 - 64. Itä-Suomen yliopisto.

Ristolainen, Hanna, 2022. Ikäihmisten palveluohjausmallien vaikuttavuus. Ikäihmisten palveluohjaus asiakastyönä, luku 3, sivut 63 - 74. Itä-Suomen yliopisto.

Niemelä, Jorma & Kivipelto, Minna 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden
sote-keskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. THL.

Muu opintojaksolla osoitettu kirjallisuus ja lähdemateriaali löytyy Moodle-oppimisympäristöstä.

Opetusmenetelmät

• Opintojaksolla syvennytään asiakasprosesseihin ja palveluohjaukseen geronomin työssä. Asiakasprosessien ja palveluohjauksen käsitteet sisältöineen auttavat jäsentämään geronomin työssä muun muassa asiakkuuksien ja asiakasprosessien kulkua, niiden lakisääteisiä ja teoreettisia vaiheita ja geronomin työtapoja.

Opintojakso koostuu A-osasta 4 op monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus sekä B-osa 2 op Asiakas-/potilastietojen kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä (UEF:n tarjoama verkko-opintokokonaisuus)

Opintojakson A-osa koostuu itsenäisestä opiskelusta, lähipäivästä ja kokoavasta tehtävästä, joka palautetaan 13.4.2025 mennessä.

B-osa toteutuu kokonaan verkossa itsenäisenä opiskeluna.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Casetyöskentely ja kokoava tehtävä casen pohjalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

A-osa 4 op, yhteensä 108 h.

Info ja ohjaustunnit yhteensä 8 h, lähipäivä 8 h. Itsenäinen työskentely ja kokoavan tehtävän tekeminen yhteensä 92 h.

B-osa 2 op, yhteensä 54 h itsenäistä työskentelyä.

Lisätiedot

Mikäli joudut olemaan poissa lähipäivästä pakollisen esteen vuoksi, tilalle tulee korvaava tehtävä.

Siirry alkuun