Terveydenhoitajatyön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST10012-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveydenhoitajakoulutus (ST)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Hanne Timonen
- Kirsi Varis
Vastuuopettaja
Hanne Timonen
Ryhmät
-
STAK23Terveydenhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2023
Tavoitteet
Opiskelija:
- soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita ja tilastotietoa terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- toimii erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja hankkeissa sekä osaa vastata tiimin/ryhmän toiminnasta
- tekee päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen kehittämisessä
- omaa omaan työhönsä vaikuttavan talousseurannan perusteet ja toimii kustannustietoisesti
- viestii näyttöön perustuvasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- seuraa tutkimustuloksia ja kehittämisideoita ja kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeista lähtien
- tunnistaa ja toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden globaaleissa, kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana monialaisessa kehittämisessä palvelun tuottajien, käyttäjien ja sidosryhmien kanssa
- kehittää näyttöön perustuvaa ja laadukasta terveydenhoitajatyötä
- arvioi kehittämistoiminnan laatua, vaikutusta ja vaikuttavuutta
- hyödyntää ja soveltaa osana ryhmää näyttöön perustuvaa tietämystäsi työelämälähtöisessä kehittämistoiminnassa
Sisältö
- näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyön kehittämisessä
- hanke- ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä, megatrendit ja muutossignaalit
- palvelumuotoilu
- kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä
- laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä
- työskentely ryhmässä tai tiimissä terveyden edistämiseksi
- terveyden edistämisen johtamisen eri tasoilla: hyvinvointistrategiat ja -kertomukset kehittämisen työvälineenä
- verkostotyö ja toiminta terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- tiimin/työryhmän vastaavana toimiminen terveydenhoitajatyön kehittämisessä
- työelämätaidot terveydenhoitajan työssä ja sen kehittämisessä
- oman työn johtaminen, itsensä johtaminen, tiedolla johtaminen, itsenäinen työskentely ja päätöksenteko
- aktiivisuus ja vaikuttaminen terveyden edistämisen ja terveydenhoitajatyön kehittämiseksi
Opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä kehittämistyön suunnittelu, toteutus ja arviointi. Kehittämistyön aiheesta ja toteutuksesta laaditaan kirjallinen suunnitelma ja kokonaisuudesta kirjoitetaan julkaisu. Kehittämistyöprosessi esitetään seminaarissa.
Aika ja paikka
Tavoitteet:
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- seuraa tutkimustuloksia ja kehittämisideoita ja kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeista lähtien
- tunnistaa ja toimii yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden globaaleissa, kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa
- toimii terveyden edistämisen asiantuntijana monialaisessa kehittämisessä palvelun tuottajien, käyttäjien ja sidosryhmien kanssa
- kehittää näyttöön perustuvaa ja laadukasta terveydenhoitajatyötä
- arvioi kehittämistoiminnan laatua, vaikutusta ja vaikuttavuutta.
Keskeiset sisällöt
- Näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- Tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- Hanke- ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- Tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä, megatrendit ja muutossignaalit
- Palvelumuotoilu
- Kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä
- Laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä
- Opintojakson aikana opiskelija toteuttaa toiminnallisen kehittämistyön
Arviointiasteikko
H-5