Visuaalinen viestintä (6 op)
Toteutuksen tunnus: HM10054-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 18.03.2024
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Medianomikoulutus (HM)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Juha Valonen
Vastuuopettaja
Juha Valonen
Ajoitusryhmät
- HMNS21 A1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- HMNS21 A2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- HMNS21 B1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- HMNS21 B2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- HMNS22 A1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- HMNS22 A2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- HMNS22 B1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- HMNS22 B2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HMNS22Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2022
Pienryhmät
- HMNS21 A1
- HMNS21 A2
- HMNS21 B1
- HMNS21 B2
- HMNS22 A1
- HMNS22 A2
- HMNS22 B1
- HMNS22 B2
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää miten ihmisen visuaalisen tiedon havainnointi ja tiedonkäsittely toimii
- osaa lukea ja tulkita visuaalisia viestejä
- hallitsee visuaalisen ilmaisun keinoja omien visuaalisten viestin luomisessa ja välittämisessä
- osaa tuottaa käyttötarkoitukseen sopivia kuvia digitaalisella kameralla ja muokata niistä visuaalisia viestejä
- ymmärtää kuvan ja tekstin yhteyden sekä hallitsee typografisen suunnittelun perusteita
- osaa toimia ryhmässä aktiivisena osallistujana edistäen ryhmän yhteisen päämäärän saavuttamista
- osaa antaa rakentavaa palautetta toisten oppimistehtävistä ja hyödyntää saamaansa palautetta oman osaamisen kehittämisessä
- hallitsee valokuvaamisen tekniikoita monipuolisesti (panoraama, HDR, timelapse, stereokuva)
Sisältö
Tällä opintojaksolla perehdytään visuaalisen viestinnän prosesseihin sekä vastaanottajan että viestin välittäjän näkökulmista. Visuaalisen viestin rakentumisessa on keskeistä teosten ja vastaanottajan välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen sekä tekijän ja teoksen välisen luomisprosessin hallinta. Että ymmärtäisimme, miten visuaalinen viesti syntyy ja miten se vaikuttaa, tutkimme visuaalista ilmaisua valokuvauksen ja graafisen suunnittelun avulla tekijöinä ja vastaanottajina.Opintojaksolla tutustutaan visuaalisten viestien maailmaan pohtien historiallista ja kulttuurillista perspektiiviä. Uusiin visuaalisen viestinnän ilmaisukeinoihin tutustutaan perehtymällä syvällisemmin joihinkin digitaalisen kuvantuottamisen erikoistekniikoihin. Keskeisiä teemoja ovat mm. katselutaito ja semioottinen kuvantulkinta (representaatio), visuaalisen viestin välittämisen prosessi tekijältä vastaanottajalle (tiedonkäsittely), valokuvan ilmaisukeinot (kuvajournalismi, ryhmäkuvaus), tekstin ja kuvan yhteys (mainonta, jullistegrafiikka), erikoistekniikat (stereokukuva, panoraama, HDR, timelapse, sequence).
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Media-alan osaajuus, Luova osaaminen, Eettisyys