Siirry suoraan sisältöön

Pelisuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: HM10045-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Medianomikoulutus (HM)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Seppo Nevalainen
  • Juha Valonen
  • Juha Linna

Vastuuopettaja

Juha Valonen

Ryhmät

  • HMNS22
    Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Opiskelija:
- tunnistaa eri työvälineiden käyttötarkoituksia mediatuotannossa
- osaa valita mediatuotannon tarpeisiin parhaiten soveltuvat työvälineet ja -ohjelmistot
- hallitsee profiloitumisosaamisensa työvälineohjelmistojen peruskäytön
- osaa etsiä omaa oppimistasi tukevaa tietoa käytetyistä työvälineohjelmista ja tekniikoista
- osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa kaupallisten työtehtävien vaatimustasoon

Sisältö

Opintojakso pitää sisällään Unity 2D/3D -pelisuunnittelun perusteiden ja ohjelmoinnin alkeiden opiskelua. Käytetty ohjelmointikieli on C#. Opiskelijat tuottava joko itsenäisesti tai pareittain yksinkertaisen 2D-platformer demon. Aikaisempi kokemus ohjelmoinnista ei ole välttämätöntä. Keskeinen tavoite on tutustua Unity-ympäristöön ja tunnistaa mahdollisia omia vahvuuksia pelisuunnittelun prosessissa.

Aika ja paikka

Tikkarinne-Kampus, lähiopetus löytyy resurssikalenterista tunnuksella Pelisuunnittelu HM10045-3001

Oppimateriaalit

Kuvattu Moodle-ympäristössä

Opetusmenetelmät

Kuvattu Moodle-ympäristössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-hyväksiluku/korvaaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viikottaiset tehtävät ja lopputyön ohjeistus Moodle-ympäristössä

Sisällön jaksotus

Kuvattu Moodle-ympäristössä

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle-oppimisympäristö: https://m.karelia.fi/course/view.php?id=1532§ion=0

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa sovelletaan Karelia AMK:n yhteisiä arviointikriteerejä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut lopputytötä ja/tai on osallistunut alle 80% lähiopetustunneista, muuten kuten arvioinnissa 1. heikko.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

2
Opiskelijaosaa suunnitella ja toteuttaa pelikonseptistaan jonkinlaisen interaktiivisen prototyypinja osaa taustatukimuksen perusteet. Opiskelija tunnistaa heikosti alaan liittyviä käsitteitä ja oppimateriaaliin perehtyminen on kesken. Lopputyö on muodoltaan puutteellinen ja/tai sitä ole palautettu annetussa ajassa.

1
Opiskelija on tutustunut peliohjelmointiin, mutta lopputyö on puutteellinen, ohjelmoinnissa on virheitä, jotka estävät demon toiminnan tai työvälineohjelmistoja ei hallita riittävästi. Hän osaa alustavastitaustatutkimuksen perusteet. Opiskelija ei tunne alaan liittyviä käsitteitä eikä ole perillä oppimateriaalin sisällöstä. Pelidemo ei ole toiminnallisuudeltaan välttämättä ehjä kokonaisuus, mutta siitä löytyy toimiva osio.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

4
Opiskelija osoittaa omallatoimivallapelidemollaan hallitsevansa pelisuunnittelun ja -ohjelmoinnin perusteet. Hän osaa hyvin: tehdä työnsä vaatiman taustatutkimuksen, ohjelmoida interaktioita ja toiminnallisuuksia sekä hallitsee hyvin alaan liittyvät käsitteet ja osoittaa perehtyneensä hyvin oppimateriaaliin. Opiskelija palauttaa kaikki työnsä annetun aikataulun mukaisesti.

3
Opiskelija osaa suunnitella toteuttamiskelpoisen pelikonseptin, toteuttaa siitä toiminnallisen demon, joka mallintaa joitakin osia konseptista työvälineohjelmistoilla. Hän osaa riittävästi:hankkia työnsä vaatimaa taustatietoa, ohjelmoida interaktioita ja toiminnallisuuksia, sekä osaa kohtalaisen hyvin alaan liittyvät käsitteet ja osoittaa perehtyneensä tarvittavissa määrin oppimateriaaliin. Opiskelija palauttaa kaikki työnsä, mutta joutuu pyytämään lisäaikaa palautuksilleen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa lopputyöllään hallitsevansa erinomaisesti pelisuunnittelun ja -ohjelmoinnin perusteet. Hän osaa erinomaisesti: tehdä työnsä vaatiman taustatutkimuksen suunnitella toimivan pelikonseptin ja toteuttaa siitä toiminnallisen demon työvälineohjelmistoja käyttäen. Lisäksi opiskelija hallitsee alaan liittyvät käsitteet ja osoittaa perehtyneensäerinomaisesti oppimateriaaliin. Opiskelija palauttaa kaikki työnsä annetun aikataulun mukaisesti.

Lisätiedot

Media-alan osaajuus