Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdatLaajuus (3 op)

Tunnus: SS10008

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Opintojakson jälkeen:
1. Tiedät asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat.
2. Pystyt antamaan esimerkkejä palveluohjauksesta työotteena lainsäädännön ja asiakkaan kohtaamisen näkökulmista
3. Osaat asiakas- ja palveluohjausprosessin
4. Tunnistat ja ymmärrät monitoimijaisen ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa
5. Osaat arvioida palvelujen soveltuvuutta, käytettävyyttä, oikea-aikaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta asiakkaan näkökulmasta

Sisältö

- Palveluohjauksen perusteet ja lähtökohdat: miksi palveluohjausta tarvitaan, miten sitä voidaan toteuttaa ja mitkä ovat käsitteet
- Työotenäkemys lähtee lainsäädännön tuntemisesta, miten lait ohjaavat palveluohjausta sekä asiakkaan kohtaamisesta!
- Asiakkaan polku palveluohjauksessa (palveluohjausprosessi)
- Moniammatillisuus palveluohjauksessa
- Hoidon/palvelutarpeen arviointi: palvelujen kokonaisuuden arviointi palveluohjauksessa: palvelujen toimivuus, oikea-aikaisuus, käytettävyys ja saatavuus
- Digitaalinen palveluohjaus

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 25.05.2025

Ajoitus

12.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 120

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Erja Kortelainen
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ajoitusryhmät
  • Avoin amk ja RIPA (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKK25KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2025
  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
  • Avoin amk ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Opintojakson jälkeen:
1. Tiedät asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat.
2. Pystyt antamaan esimerkkejä palveluohjauksesta työotteena lainsäädännön ja asiakkaan kohtaamisen näkökulmista
3. Osaat asiakas- ja palveluohjausprosessin
4. Tunnistat ja ymmärrät monitoimijaisen ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa
5. Osaat arvioida palvelujen soveltuvuutta, käytettävyyttä, oikea-aikaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta asiakkaan näkökulmasta

Sisältö

- Palveluohjauksen perusteet ja lähtökohdat: miksi palveluohjausta tarvitaan, miten sitä voidaan toteuttaa ja mitkä ovat käsitteet
- Työotenäkemys lähtee lainsäädännön tuntemisesta, miten lait ohjaavat palveluohjausta sekä asiakkaan kohtaamisesta!
- Asiakkaan polku palveluohjauksessa (palveluohjausprosessi)
- Moniammatillisuus palveluohjauksessa
- Hoidon/palvelutarpeen arviointi: palvelujen kokonaisuuden arviointi palveluohjauksessa: palvelujen toimivuus, oikea-aikaisuus, käytettävyys ja saatavuus
- Digitaalinen palveluohjaus

Aika ja paikka

Nonstop-verkkokurssi, jonka voit toteuttaa oman aikataulusi mukaisesti suoritusajankohdan aikana.

Oppimateriaalit

Monipuolinen materiaali on saatavissa opintojakson verkkoalustalla (Moodlessa).

Opetusmenetelmät

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat -opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, jotka opiskelija voi suorittaa itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan. Opintojakson suositeltu suoritusaika on kaksi kuukautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kolmen opintopisteen laajuinen opintojakso vastaa noin 81 tunnin työmäärää. Opintojakson suositeltu suoritusaika on n. kaksi kuukautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä, jonka ohjeet löydät opintojaksolta. Hyödynnä myös Karelian avoimen amk:n verkkosivuilta löytyvää tukea verkko-opintoihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty -arviointiasteikolla. Arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaisia. Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien tekemistä tehtävän kriteerien mukaan.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 09.06.2024

Ajoitus

01.02.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 150

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Erja Kortelainen
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Opintojakson jälkeen:
1. Tiedät asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat.
2. Pystyt antamaan esimerkkejä palveluohjauksesta työotteena lainsäädännön ja asiakkaan kohtaamisen näkökulmista
3. Osaat asiakas- ja palveluohjausprosessin
4. Tunnistat ja ymmärrät monitoimijaisen ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa
5. Osaat arvioida palvelujen soveltuvuutta, käytettävyyttä, oikea-aikaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta asiakkaan näkökulmasta

Sisältö

- Palveluohjauksen perusteet ja lähtökohdat: miksi palveluohjausta tarvitaan, miten sitä voidaan toteuttaa ja mitkä ovat käsitteet
- Työotenäkemys lähtee lainsäädännön tuntemisesta, miten lait ohjaavat palveluohjausta sekä asiakkaan kohtaamisesta!
- Asiakkaan polku palveluohjauksessa (palveluohjausprosessi)
- Moniammatillisuus palveluohjauksessa
- Hoidon/palvelutarpeen arviointi: palvelujen kokonaisuuden arviointi palveluohjauksessa: palvelujen toimivuus, oikea-aikaisuus, käytettävyys ja saatavuus
- Digitaalinen palveluohjaus

Aika ja paikka

Verkkokurssi, jonka voit toteuttaa oman aikataulusi mukaisesti suoritusajankohdan aikana (15.1.-31.7.2023).

Oppimateriaalit

Kaikki materiaalit ovat saatavilla opintojakson verkkoalustalla.

Opetusmenetelmät

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat -opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, jotka opiskelija voi suorittaa itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan. Opintojakson suositeltu suoritusaika on kaksi kuukautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kolmen opintopisteen laajuinen opintojakso vastaa noin 81 tunnin työmäärää. Opintojakson suositeltu suoritusaika on n. kaksi kuukautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä, jonka ohjeet löydät opintojaksolta. Hyödynnä myös Karelian avoimen amk:n verkkosivuilta löytyvää tukea verkko-opintoihin.

Alkuvuoden opintojakso sulkeutuu 31.7.2024. Jos suorittaminen on tuolloin kesken, ota yhteyttä opintojakson opettajaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty -arviointiasteikolla. Arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaisia. Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien tekemistä tehtävän kriteerien mukaan.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Opintojakson jälkeen:
1. Tiedät asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat.
2. Pystyt antamaan esimerkkejä palveluohjauksesta työotteena lainsäädännön ja asiakkaan kohtaamisen näkökulmista
3. Osaat asiakas- ja palveluohjausprosessin
4. Tunnistat ja ymmärrät monitoimijaisen ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa
5. Osaat arvioida palvelujen soveltuvuutta, käytettävyyttä, oikea-aikaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta asiakkaan näkökulmasta

Sisältö

- Palveluohjauksen perusteet ja lähtökohdat: miksi palveluohjausta tarvitaan, miten sitä voidaan toteuttaa ja mitkä ovat käsitteet
- Työotenäkemys lähtee lainsäädännön tuntemisesta, miten lait ohjaavat palveluohjausta sekä asiakkaan kohtaamisesta!
- Asiakkaan polku palveluohjauksessa (palveluohjausprosessi)
- Moniammatillisuus palveluohjauksessa
- Hoidon/palvelutarpeen arviointi: palvelujen kokonaisuuden arviointi palveluohjauksessa: palvelujen toimivuus, oikea-aikaisuus, käytettävyys ja saatavuus
- Digitaalinen palveluohjaus

Aika ja paikka

Verkkokurssi, jonka voit toteuttaa oman aikataulusi mukaisesti suoritusajankohdan aikana.

Oppimateriaalit

Kaikki materiaalit ovat saatavilla opintojakson verkkoalustalla.

Opetusmenetelmät

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat -opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, jotka opiskelija voi suorittaa itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan. Opintojakson suositeltu suoritusaika on kaksi kuukautta, joka tarkoittaa keskimäärin 9 tunnin opiskelua/viikko viikkotasolle jaettuna.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kolmen opintopisteen laajuinen opintojakso vastaa noin 81 tunnin työmäärää. Opintojakson suositeltu suoritusaika on n. kaksi kuukautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojaksolla on ohjeet oppimisympäristössä toimimiseen ja tarvittaessa onsaatavilla ohjausta opintojakson opettajalta. Opintosuoritteet viedään järjestelmään jokaisen kuukauden alussa.

Opintojakso sulkeutuu 31.12.2023. Jos suorittaminen on tuolloin kesken, ota yhteyttä opintojakson opettajaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty -arviointiasteikolla. Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien tekemistä. Arviointi on formatiivista pitäen sisällään oman osaamisen testaamista ja arviointia, vertaisarviointia sekä opettajan palautetta ja arviointia.

Ilmoittautumisaika

03.11.2022 - 14.05.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 260

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Erja Kortelainen
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 60. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK23
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2023
  • KAKK23KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2023
  • TOP22_23
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2022-2023
Pienryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2

Tavoitteet

Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Opintojakson jälkeen:
1. Tiedät asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat.
2. Pystyt antamaan esimerkkejä palveluohjauksesta työotteena lainsäädännön ja asiakkaan kohtaamisen näkökulmista
3. Osaat asiakas- ja palveluohjausprosessin
4. Tunnistat ja ymmärrät monitoimijaisen ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa
5. Osaat arvioida palvelujen soveltuvuutta, käytettävyyttä, oikea-aikaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta asiakkaan näkökulmasta

Sisältö

- Palveluohjauksen perusteet ja lähtökohdat: miksi palveluohjausta tarvitaan, miten sitä voidaan toteuttaa ja mitkä ovat käsitteet
- Työotenäkemys lähtee lainsäädännön tuntemisesta, miten lait ohjaavat palveluohjausta sekä asiakkaan kohtaamisesta!
- Asiakkaan polku palveluohjauksessa (palveluohjausprosessi)
- Moniammatillisuus palveluohjauksessa
- Hoidon/palvelutarpeen arviointi: palvelujen kokonaisuuden arviointi palveluohjauksessa: palvelujen toimivuus, oikea-aikaisuus, käytettävyys ja saatavuus
- Digitaalinen palveluohjaus

Aika ja paikka

Verkkokurssi, jonka voit toteuttaa oman aikataulusi mukaisesti suoritusajankohdan aikana.

Oppimateriaalit

Kaikki materiaalit ovat saatavilla opintojakson verkkoalustalla.

Opetusmenetelmät

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat -opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, jotka opiskelija voi suorittaa itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan. Opintojakson suositeltu suoritusaika on kaksi kuukautta, joka tarkoittaa keskimäärin 9 tunnin opiskelua/viikko viikkotasolle jaettuna.

Nonstop-periaatteen mukaan toteutuvalle opintojaksolle voi ilmoittautua 15.5.2023 saakka.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kolmen opintopisteen laajuinen opintojakso vastaa noin 81 tunnin työmäärää. Opintojakson suositeltu suoritusaika on n. kaksi kuukautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojaksolla on ohjeet käyttöön ja tarvittaessa saatavilla ohjausta opintojakson opettajalta. Opintosuoritteet viedään järjestelmään jokaisen kuukauden alussa (lukuunottamatta heinäkuuta). Opintojakso sulkeutuu 31.7.2023. Jos suorittaminen on tuolloin kesken, ota yhteyttä opintojakson opettajaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty -arviointiasteikolla. Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien tekemistä. Arviointi on formatiivista pitäen sisällään oman osaamisen testaamista ja arviointia, vertaisarviointia sekä opettajan palautetta ja arviointia.

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Erja Kortelainen
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ryhmät
  • TOP22_23
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2022-2023

Tavoitteet

Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Opintojakson jälkeen:
1. Tiedät asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat.
2. Pystyt antamaan esimerkkejä palveluohjauksesta työotteena lainsäädännön ja asiakkaan kohtaamisen näkökulmista
3. Osaat asiakas- ja palveluohjausprosessin
4. Tunnistat ja ymmärrät monitoimijaisen ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa
5. Osaat arvioida palvelujen soveltuvuutta, käytettävyyttä, oikea-aikaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta asiakkaan näkökulmasta

Sisältö

- Palveluohjauksen perusteet ja lähtökohdat: miksi palveluohjausta tarvitaan, miten sitä voidaan toteuttaa ja mitkä ovat käsitteet
- Työotenäkemys lähtee lainsäädännön tuntemisesta, miten lait ohjaavat palveluohjausta sekä asiakkaan kohtaamisesta!
- Asiakkaan polku palveluohjauksessa (palveluohjausprosessi)
- Moniammatillisuus palveluohjauksessa
- Hoidon/palvelutarpeen arviointi: palvelujen kokonaisuuden arviointi palveluohjauksessa: palvelujen toimivuus, oikea-aikaisuus, käytettävyys ja saatavuus
- Digitaalinen palveluohjaus

Aika ja paikka

Verkko-opinnot toteutuvat Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso ei ole aikaan sidottu, vaan opiskelija etenee oman aikataulunsa mukaan.

Oppimateriaalit

Tarkemmin Moodlessa

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, jotka opiskelija voi suorittaa itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan. Opintojakson suositeltu suoritusaika on kaksi kuukautta, joka tarkoittaa keskimäärin 9 tunnin opiskelua/viikko viikkotasolle jaettuna.

Nonstop-periaatteen mukaan toteutuvalle opintojaksolle voi ilmoittautua 31.10.2022 saakka. Opinnot on suoritettava 31.12.2022 mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kolmen opintopisteen laajuinen opintojakso vastaa noin 81 tunnin työmäärää. Opintojakson suositeltu suoritusaika on kaksi kuukautta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien tekeminen

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

01.06.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Erja Kortelainen
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ryhmät
  • TOP21_22
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2021-2022

Tavoitteet

Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Opintojakson jälkeen:
1. Tiedät asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat.
2. Pystyt antamaan esimerkkejä palveluohjauksesta työotteena lainsäädännön ja asiakkaan kohtaamisen näkökulmista
3. Osaat asiakas- ja palveluohjausprosessin
4. Tunnistat ja ymmärrät monitoimijaisen ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa
5. Osaat arvioida palvelujen soveltuvuutta, käytettävyyttä, oikea-aikaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta asiakkaan näkökulmasta

Sisältö

- Palveluohjauksen perusteet ja lähtökohdat: miksi palveluohjausta tarvitaan, miten sitä voidaan toteuttaa ja mitkä ovat käsitteet
- Työotenäkemys lähtee lainsäädännön tuntemisesta, miten lait ohjaavat palveluohjausta sekä asiakkaan kohtaamisesta!
- Asiakkaan polku palveluohjauksessa (palveluohjausprosessi)
- Moniammatillisuus palveluohjauksessa
- Hoidon/palvelutarpeen arviointi: palvelujen kokonaisuuden arviointi palveluohjauksessa: palvelujen toimivuus, oikea-aikaisuus, käytettävyys ja saatavuus
- Digitaalinen palveluohjaus

Aika ja paikka

Verkko-opinnot toteutuvat Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso ei ole aikaan sidottu, vaan opiskelija etenee oman aikataulunsa mukaan.

Oppimateriaalit

Tarkemmin Moodlessa

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, jotka opiskelija voi suorittaa itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan. Opintojakson suositeltu suoritusaika on kaksi kuukautta, joka tarkoittaa keskimäärin 9 tunnin opiskelua/viikko viikkotasolle jaettuna.

Nonstop-periaatteen mukaan toteutuvan opintojakso avautuu:
- 1.6.2022 (kesäopinnot)
- 5.9.2022 (syksyn opinnot)
Opintojakson suoritusaikaa on molemmissa 31.12.2022 saakka.

Opiskelija voi vapaasti valita itselleen parhaiten soveltuvan ajankohdan opintojakson suorittamiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kolmen opintopisteen laajuinen opintojakso vastaa noin 81 tunnin työmäärää. Opintojakson suositeltu suoritusaika on kaksi kuukautta, joka tarkoittaa keskimäärin 9 tunnin viikkotyömäärää.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien tekeminen