Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (3 op)
Toteutuksen tunnus: SS10008-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Katja Sorjonen
Vastuuopettaja
Katja Sorjonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP23_24Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
-
KAKS23Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Opintojakson jälkeen:
1. Tiedät asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat.
2. Pystyt antamaan esimerkkejä palveluohjauksesta työotteena lainsäädännön ja asiakkaan kohtaamisen näkökulmista
3. Osaat asiakas- ja palveluohjausprosessin
4. Tunnistat ja ymmärrät monitoimijaisen ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa
5. Osaat arvioida palvelujen soveltuvuutta, käytettävyyttä, oikea-aikaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta asiakkaan näkökulmasta
Sisältö
- Palveluohjauksen perusteet ja lähtökohdat: miksi palveluohjausta tarvitaan, miten sitä voidaan toteuttaa ja mitkä ovat käsitteet
- Työotenäkemys lähtee lainsäädännön tuntemisesta, miten lait ohjaavat palveluohjausta sekä asiakkaan kohtaamisesta!
- Asiakkaan polku palveluohjauksessa (palveluohjausprosessi)
- Moniammatillisuus palveluohjauksessa
- Hoidon/palvelutarpeen arviointi: palvelujen kokonaisuuden arviointi palveluohjauksessa: palvelujen toimivuus, oikea-aikaisuus, käytettävyys ja saatavuus
- Digitaalinen palveluohjaus
Aika ja paikka
Verkkokurssi, jonka voit toteuttaa oman aikataulusi mukaisesti suoritusajankohdan aikana.
Oppimateriaalit
Kaikki materiaalit ovat saatavilla opintojakson verkkoalustalla.
Opetusmenetelmät
Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat -opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, jotka opiskelija voi suorittaa itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan. Opintojakson suositeltu suoritusaika on kaksi kuukautta, joka tarkoittaa keskimäärin 9 tunnin opiskelua/viikko viikkotasolle jaettuna.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kolmen opintopisteen laajuinen opintojakso vastaa noin 81 tunnin työmäärää. Opintojakson suositeltu suoritusaika on n. kaksi kuukautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojaksolla on ohjeet oppimisympäristössä toimimiseen ja tarvittaessa onsaatavilla ohjausta opintojakson opettajalta. Opintosuoritteet viedään järjestelmään jokaisen kuukauden alussa.
Opintojakso sulkeutuu 31.12.2023. Jos suorittaminen on tuolloin kesken, ota yhteyttä opintojakson opettajaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty -arviointiasteikolla. Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien tekemistä. Arviointi on formatiivista pitäen sisällään oman osaamisen testaamista ja arviointia, vertaisarviointia sekä opettajan palautetta ja arviointia.