Siirry suoraan sisältöön

Voimavaralähtöinen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: SS10056

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- ymmärrät mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta
- lisäät osaamistasi huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja sovellat tietämystäsi omaan substanssiosaamiseesi

Sisältö

- Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
- Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 30.03.2025

Ajoitus

07.04.2025 - 08.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Antti Raekorpi
Vastuuopettaja

Antti Raekorpi

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- ymmärrät mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta
- lisäät osaamistasi huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja sovellat tietämystäsi omaan substanssiosaamiseesi

Sisältö

- Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
- Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät

Opetusmenetelmät

Opintojakso rakentuu seuraavista teemoista:

Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät
Positiivinen pedagogiikka menetelmänä

Teemoihin tutustutaan itsenäisesti ja tehdään teema-alueisiin liittyvät tehtävät. Teemakohtaisten tehtävien lisäksi tehdään opintojakson kokoava koontitehtävä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty opintojakson suoritus edellyttää kaikkien opintojakson tehtävien suorittamista opintojakson aikana tavoitteiden mukaisesti

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on osa Varhaiskasvatuksen sosionomi lapsen ja perheen tukena 15 op - koulutuskokonaisuutta.

Koulutuskokonaisuuden kaksi muuta opintojaksoa ovat:

- Lapsen yhteisöllisyyden ja toimijuuden tukeminen -opintojakso (toteutuu aikavälillä 3.2. - 6.4.2025).

- Varhaiskasvatuksen moninainen toimintakulttuuri -opintojakso (toteutuu aikavälillä 10.3. - 18.5.2025).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 120

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Ollaranta
Vastuuopettaja

Mirka Nisula

Ajoitusryhmät
  • Avoin amk ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
Pienryhmät
  • Avoin amk ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- ymmärrät mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta
- lisäät osaamistasi huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja sovellat tietämystäsi omaan substanssiosaamiseesi

Sisältö

- Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
- Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät

Aika ja paikka

Opinnot suoritetaan verkko-opintoina Moodle-oppimisympäristössä itsenäisesti opintojakson aukioloaikana.

Oppimateriaalit

Opinnoissa käytettävä materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-ympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksolla opiskelija perehtyy teoreettisiin näkökulmiin (opintojakson sisältöjen ja tavoitteiden mukaisesti) sekä soveltaa opintojakson tehtävien ja kokoavan raportin muodossa oppimistaan omaan substanssiosaamiseensa.

Tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti opintojakson aikana ajalla 30.9.2024-8.12.2024. Mikäli hyväksytyn suorituksen saaminen edellyttää tehtävien täydentämistä, niin opiskelija saa täydennyspyynnön opettajalta ja lisäaikaa tehtäväsuorituksen täydentämiseen. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h, joka sisältää opintojakson aineistojen opiskelun sekä tehtävien tekemisen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojakson tehtävien hyväksyttyä palauttamista.

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi edetä opintojakson Moodlessa, opintojakson sisältöjä ja tehtäviä tehden ajalla 30.9.2024-8.12.2024.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakso ohjeistaa opiskelijaa opintojen etenemisessä. Tarvittaessa opintojakson opettaja on opiskelijan käytettävissä opintojakson aikana. Opintojakson opettaja ei ole tavoitettavissa viikolla 42. Opintojakson arviointi tapahtuu, kun kaikki vaaditut tehtäväsuoritukset on palautettu/opintojakson päättyessä. Opintojakson arviointi on hyväksytty-täydennettävä-hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien suorittaminen hyväksytysti opintojakson tavoitteiden mukaisesti.

Opintojakson tavoitteet ovat:
-Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
-Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
-Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

03.06.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 120

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Ollaranta
  • Mirka Nisula
Vastuuopettaja

Mirka Nisula

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKK24KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2024
Pienryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- ymmärrät mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta
- lisäät osaamistasi huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja sovellat tietämystäsi omaan substanssiosaamiseesi

Sisältö

- Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
- Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät

Aika ja paikka

Opinnot suoritetaan verkko-opintoina Moodle-oppimisympäristössä itsenäisesti opintojakson aukioloaikana.

Oppimateriaalit

Opinnoissa käytettävä materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-ympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksolla opiskelija perehtyy teoreettisiin näkökulmiin (opintojakson sisältöjen ja tavoitteiden mukaisesti) sekä soveltaa opintojakson tehtävien ja kokoavan raportin muodossa oppimistaan omaan substanssiosaamiseensa.

Tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti opintojakson aikana ajalla 3.6.2024-31.7.2024. Mikäli hyväksytyn suorituksen saaminen edellyttää tehtävien täydentämistä, niin opiskelija saa täydennyspyynnön opettajalta ja lisäaikaa tehtäväsuorituksen täydentämiseen. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h, joka sisältää opintojakson aineistojen opiskelun sekä tehtävien tekemisen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojakson tehtävien hyväksyttyä palauttamista.

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi edetä opintojakson Moodlessa, opintojakson sisältöjä ja tehtäviä tehden ajalla 3.6.2024-31.7.2024.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakso ohjeistaa opiskelijaa opintojen etenemisessä. Tarvittaessa opintojakson opettaja on opiskelijan käytettävissä opintojakson aikana ajalla 1.6.2024-13.6.2024. Opintojakson opettaja ei ole tavoitettavissa ajalla 14.6.2024-31.7.2024. Opintojakson arviointi tapahtuu, kun kaikki vaaditut tehtäväsuoritukset on palautettu/opintojakson päättyessä. Opintojakson arviointi on hyväksytty-täydennettävä-hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien suorittaminen hyväksytysti opintojakson tavoitteiden mukaisesti.

Opintojakson tavoitteet ovat:
-Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
-Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
-Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 120

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Pia Saukkoriipi
  • Mirka Nisula
Vastuuopettaja

Mirka Nisula

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- ymmärrät mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta
- lisäät osaamistasi huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja sovellat tietämystäsi omaan substanssiosaamiseesi

Sisältö

- Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
- Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät

Aika ja paikka

Opinnot suoritetaan verkko-opintoina Moodle-oppimisympäristössä itsenäisesti opintojakson aukioloaikana.

Oppimateriaalit

Opinnoissa käytettävä materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-ympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksolla opiskelija perehtyy teoreettisiin näkökulmiin (opintojakson sisältöjen ja tavoitteiden mukaisesti) sekä soveltaa raportin / tehtävien muodossa oppimistaan omaan substanssiosaamiseensa.

Tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti opintojakson aikana ajalla 18.9.2023-8.12.2023. Mikäli hyväksytyn suorituksen saaminen edellyttää tehtävien täydentämistä, niin opiskelija saa täydennyspyynnön opettajalta ja lisäaikaa tehtäväsuorituksen täydentämiseen. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h, joka sisältää opintojakson aineistojen opiskelun sekä tehtävien tekemisen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojakson tehtävien hyväksyttyä palauttamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakso ohjeistaa opiskelijaa opintojen etenemisessä. Tarvittaessa opintojakson opettaja on opiskelijan käytettävissä opintojakson aikana. Opintojakson opettaja ei ole tavoitettavissa viikolla 42. Opintojakson arviointi tapahtuu, kun kaikki vaaditut tehtäväsuoritukset on palautettu/opintojakson päättyessä. Opintojakson arviointi on hyväksytty-täydennettävä-hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien suorittaminen hyväksytysti opintojakson tavoitteiden mukaisesti.

Opintojakson tavoitteet ovat:
-Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
-Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
-Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.