PeligrafiikkaLaajuus (4 op)
Opintojakson tunnus: DT10031
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Anssi Gröhn, Vastuuopettaja
- Seppo Nevalainen, Vastuuopettaja
Osaamistavoitteet
Tiedät mikä on renderöintiliukuhihna
Ymmärrät renderöintiliukuhihnan merkityksen grafiikan piirtämisessä
Ymmärrät miten 3d-mallinnusohjelmaa ja sen ominaisuuksia hyödynnetään peliobjektien visuaaliseen mallintamiseen.
Tiedät mitä varjostinohjelmat ovat
Ymmärrät miten varjostinohjelmia rakennetaan pelimoottorin tarjoamilla menetelmillä
Osaat soveltaa mallinnusohjelmaa omien 3d-mallien luonnissa
Osaat mallintaa omia 3d-malleja polygonien avulla
Osaat mallintaa omia 3d-malleja jatkuvien muotojen avulla
Osaat hyödyntää erilaisia meshejä muokkaavia operaatioita omiin 3d-malleihisi
Osaat hyödyntää teksturointia omiin 3d-malleihisi
Osaat animoida omia 3d-malleja
Osaat rakentaa pelimoottorin tarjoamilla menetelmillä omia varjostinohjelmia
Osaat yhdistää eri työkaluilla luotuja graafisia assettaja yhteen pelihahmoon
Tunnistat mitkä mallinnusmenetelmät soveltuvat mihinkin työvaiheeseen
Osaat perustellusti arvioida ja valita tehokkaat mallinnusmenetelmät eri työvaiheisiin
Osaat perustellusti arvioida mallinnukseen kuluvaa aikaa
Osaat suunnitella ja luoda omille pelihahmoille näyttäviä ulkoasuja varjostinohjelmien ja mallintamisen avulla
Sisältö
Peligrafiikan käsitteet
Pelimoottorin varjostinohjelmointi
Perusmuodot ja niillä mallintaminen
Polygonimallinnus
Mallinnus jatkuvien muotojen avulla
Tekstuurit ja teksturointi
Animointi
Lisätiedot
Esitiedot: ohjelmoinnin perusopinnot