PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: YJ10007
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tarja Kupiainen
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 17.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettaja
- Tarja Kupiainen
Vastuuopettaja
Tarja Kupiainen
Ryhmät
-
LJYS23Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2023
Aika ja paikka
31.10.-1.11. klo 8.15 - 16 Teams, linkki Moodlessa
5.12. klo 8.15 - 16 Teams, linkki Moodlessa
Oppimateriaalit
Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)
Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf
Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com
Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).
Opetusmenetelmät
Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.
Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.
Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.
Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.
Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.
Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.
Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.
Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (esseet) 50 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 60 t
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.
Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit ovat Moodlessa.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 29.09.2023
Ajoitus
01.10.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettaja
- Tarja Kupiainen
Vastuuopettaja
Tarja Kupiainen
Ryhmät
-
LJYS22Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2022
Aika ja paikka
2.-3.11. klo 8.15 - 16 Teams, linkki Moodlessa
7.12. klo 8.15 - 16 Teams, linkki Moodlessa
Oppimateriaalit
Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)
Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf
Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com
Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).
Opetusmenetelmät
Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.
Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.
Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.
Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.
Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.
Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.
Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.
Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (esseet) 50 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 60 t
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.
Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit ovat Moodlessa.