Skip to main content

Service Design (5 cr)

Code: YJ10007-3001

General information


Enrollment
01.04.2023 - 29.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.10.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Campus
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Business Management and Leadership
Teachers
Tarja Kupiainen
Teacher in charge
Tarja Kupiainen
Groups
LJYS22
Master of Business Administration, Business Management and Leadership, Fall, 2022
Course
YJ10007

Evaluation scale

H-5

Location and time

2.-3.11. klo 8.15 - 16 Teams, linkki Moodlessa
7.12. klo 8.15 - 16 Teams, linkki Moodlessa

Materials

Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.

Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.

Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)

Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf

Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com

Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).

Teaching methods

Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.

Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.

Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.

Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.

Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.

Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.

Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.

Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)

Student workload

Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (esseet) 50 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 60 t

Further information

Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.

Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.

Go back to top of page