Siirry suoraan sisältöön

Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1Laajuus (2 op)

Tunnus: SH10136

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Helena Ikonen

Osaamistavoitteet

Tunnet sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuuden sekä ohjauksen ja valvonnan keskeiset periaatteet
Tunnet asiakkaan ja potilaan oikeuksia ja velvollisuuksia ohjaavaa lainsäädäntöä sekä muuta keskeistä lainsäädäntöä
Ymmärrät yhteiskunnallisen muutoksen asiakaslähtöisten palveluiden ja palvelujärjestelmän kehittymisessä
Ymmärrät tietoturva- ja tietosuojavaatimusten sekä eettisyyden merkityksen
Ymmärrät asiakkaan ja ammattilaisen roolin sähköisten palveluiden käytössä ja käytön ohjaamisessa
Osaat selvittää asiakkaan palvelutarpeita ja tarjolla olevia palveluja
Osaa selittää ja kuvata kirjaamiseen merkityksen asiakkaan/potilaan monialaisessa hoidossa, kuntoutuksessa ja palvelussa
Osaat selittää ja kuvata tiedon tuottamiseen ja käyttämiseen liittyvän lainsäädännön ja eri rekistereiden merkityksen

Sisältö

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut
Palvelurakenteet, järjestämisvastuu
Keskeinen lainsäädäntö ja asiakasrekisterit
Sosiaali- ja terveysalan ohjaus ja valvonta
Sosiaali- ja terveyspolitiikka, ajankohtaiset toimenpideohjelmat ja strategiat
Asiakkaan oikeudet ja osallisuus palveluiden valinnassa
Asiakkaan palvelutarpeiden ja tarjolla olevien palveluiden selvittäminen
Asiakaslähtöisyys, monitoimijuus ja moniammatillisuus asiakkaan palvelussa
Sähköinen asiointi ja digitaaliset palvelut

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

03.02.2025 - 23.02.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Helena Ikonen
Vastuuopettaja

Helena Ikonen

Ryhmät
  • SHFS25
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2025, Fast Track
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025

Tavoitteet

Tunnet sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuuden sekä ohjauksen ja valvonnan keskeiset periaatteet
Tunnet asiakkaan ja potilaan oikeuksia ja velvollisuuksia ohjaavaa lainsäädäntöä sekä muuta keskeistä lainsäädäntöä
Ymmärrät yhteiskunnallisen muutoksen asiakaslähtöisten palveluiden ja palvelujärjestelmän kehittymisessä
Ymmärrät tietoturva- ja tietosuojavaatimusten sekä eettisyyden merkityksen
Ymmärrät asiakkaan ja ammattilaisen roolin sähköisten palveluiden käytössä ja käytön ohjaamisessa
Osaat selvittää asiakkaan palvelutarpeita ja tarjolla olevia palveluja
Osaa selittää ja kuvata kirjaamiseen merkityksen asiakkaan/potilaan monialaisessa hoidossa, kuntoutuksessa ja palvelussa
Osaat selittää ja kuvata tiedon tuottamiseen ja käyttämiseen liittyvän lainsäädännön ja eri rekistereiden merkityksen

Sisältö

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut
Palvelurakenteet, järjestämisvastuu
Keskeinen lainsäädäntö ja asiakasrekisterit
Sosiaali- ja terveysalan ohjaus ja valvonta
Sosiaali- ja terveyspolitiikka, ajankohtaiset toimenpideohjelmat ja strategiat
Asiakkaan oikeudet ja osallisuus palveluiden valinnassa
Asiakkaan palvelutarpeiden ja tarjolla olevien palveluiden selvittäminen
Asiakaslähtöisyys, monitoimijuus ja moniammatillisuus asiakkaan palvelussa
Sähköinen asiointi ja digitaaliset palvelut

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä verkko-opintoina, jonka voit suorittaa oman aikataulusi mukaisesti suoritusajankohdan aikana.

Oppimateriaalit

THL, Cope- hanke. 2019. Eettinen perusta sote- ammattiryhmiä yhdistäväksi tekijäksi. https://thl.fi/fi/-/eettinen-perusta-sote-ammattiryhmia-yhdistavaksi-tekijaksi
- THL, Cope- hanke. 2019. Sote-ammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa (julkari.fi) https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138096/PT2019_003_11062019.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Muita suositeltavia kirjalähteitä:
- Helminen, J. (toim.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita.
- Ihalainen, J. & Kettunen, T. 2017. Turvaverkko vai trampoliini. Sosiaaliturvan mahdollisuudet. Sanoma Pro. (muutkin painokset käyvät)
- Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- Laaksonen, H., Laitinen, H., Hiilamo, H. 2020 Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, Sanoma Pro Oy, Helsinki.

Opetusmenetelmät

Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Opiskelu koostuu itsenäisestä materiaaleihin tutustumisesta ja oman osaamisen arvioinnista tentillä. Opintojakson suorittaminen on mahdollista omaan tahtiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla arvioidaan omaa osaamista tentillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 2 op = 54 h opiskelijan työtä. Tämä 54 h koostuu materiaaleihin tutustumisesta ja oman osaamisen arvioinneista testeillä, tehtävillä ja tenteillä. Pääset etenemään opintojaksolla omaan tahtiisi.

Lisätietoja opiskelijoille

Suoritetaan verkko-opintoina.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan tentin tekeminen sekä materiaalien opiskelu.
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja aikataulussa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 29.09.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Helena Ikonen
Vastuuopettaja

Helena Ikonen

Ryhmät
  • KAKS25
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2025
  • SHFK25
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2025, Fast Track

Tavoitteet

Tunnet sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuuden sekä ohjauksen ja valvonnan keskeiset periaatteet
Tunnet asiakkaan ja potilaan oikeuksia ja velvollisuuksia ohjaavaa lainsäädäntöä sekä muuta keskeistä lainsäädäntöä
Ymmärrät yhteiskunnallisen muutoksen asiakaslähtöisten palveluiden ja palvelujärjestelmän kehittymisessä
Ymmärrät tietoturva- ja tietosuojavaatimusten sekä eettisyyden merkityksen
Ymmärrät asiakkaan ja ammattilaisen roolin sähköisten palveluiden käytössä ja käytön ohjaamisessa
Osaat selvittää asiakkaan palvelutarpeita ja tarjolla olevia palveluja
Osaa selittää ja kuvata kirjaamiseen merkityksen asiakkaan/potilaan monialaisessa hoidossa, kuntoutuksessa ja palvelussa
Osaat selittää ja kuvata tiedon tuottamiseen ja käyttämiseen liittyvän lainsäädännön ja eri rekistereiden merkityksen

Sisältö

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut
Palvelurakenteet, järjestämisvastuu
Keskeinen lainsäädäntö ja asiakasrekisterit
Sosiaali- ja terveysalan ohjaus ja valvonta
Sosiaali- ja terveyspolitiikka, ajankohtaiset toimenpideohjelmat ja strategiat
Asiakkaan oikeudet ja osallisuus palveluiden valinnassa
Asiakkaan palvelutarpeiden ja tarjolla olevien palveluiden selvittäminen
Asiakaslähtöisyys, monitoimijuus ja moniammatillisuus asiakkaan palvelussa
Sähköinen asiointi ja digitaaliset palvelut

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä verkko-opintoina, jonka voit suorittaa oman aikataulusi mukaisesti suoritusajankohdan aikana.

Oppimateriaalit

THL, Cope- hanke. 2019. Eettinen perusta sote- ammattiryhmiä yhdistäväksi tekijäksi. https://thl.fi/fi/-/eettinen-perusta-sote-ammattiryhmia-yhdistavaksi-tekijaksi
- THL, Cope- hanke. 2019. Sote-ammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa (julkari.fi) https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138096/PT2019_003_11062019.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Muita suositeltavia kirjalähteitä:
- Helminen, J. (toim.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita.
- Ihalainen, J. & Kettunen, T. 2017. Turvaverkko vai trampoliini. Sosiaaliturvan mahdollisuudet. Sanoma Pro. (muutkin painokset käyvät)
- Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- Laaksonen, H., Laitinen, H., Hiilamo, H. 2020 Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, Sanoma Pro Oy, Helsinki.

Opetusmenetelmät

Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Opiskelu koostuu itsenäisestä materiaaleihin tutustumisesta ja oman osaamisen arvioinnista tentillä. Opintojakson suorittaminen on mahdollista omaan tahtiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla arvioidaan omaa osaamista tentillä, jonka voit tehdä oman aikataulusi mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Opintojakso on 2 op = 54 h opiskelijan työtä. Tämä 54 h koostuu materiaaleihin tutustumisesta ja oman osaamisen arvioinneista testeillä, tehtävillä ja tenteillä. Pääset etenemään opintojaksolla omaan tahtiisi.

Lisätietoja opiskelijoille

Suoritetaan verkko-opintoina.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan kaikkien tehtävien/tentin tekeminen sekä materiaalien opiskelu.
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja aikataulussa.