Ikäystävällinen yhteiskuntaLaajuus (5 op)
Tunnus: YI10001
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Terhi Myller
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
-hallita ikäosaamisen keskeiset käsitteet
-tunnistaa ikääntymisen kysymysten laaja-alaisuuden näkökulmia mikro-, meso- ja makrotasoilla
-arvioida laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti ikäihmisen yksilöllisiä tarpeita ja elämäntilanteita
-tarkastella kriittisesti ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua ikääntymisestä
-analysoida ikäihmisten toimintaympäristön kehittämistarpeita
-hallita ja kehittää monialaista yhteistyötä
Sisältö
Ikääntyvä yhteiskunta
- Ikä, ikääntyminen, ikääntymisteoriat
- Ikääntyvä yhteiskunta ja ikäystävällisyys
- Sukupolvi- ja elämänvaihenäkökulmat
- Ikääntymisen kysymykset eurooppalaisessa kontekstissa
- Moninainen ikäosaaminen
Ikäihmisten hyvinvointi ja osallisuus
- Ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen
- Säädökset, strategiat, kehittämistoiminta, sote- ja maakuntauudistus
- Ikäihmisten palvelujen kehittäminen: ajankohtaista
- Teknologian hyödyntäminen: ajankohtaista
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa
- Ikäystävällinen yritys, ikäystävällinen kunta, ikäystävällinen yhteiskunta, ikäystävällinen maaseutu
- Työelämän ikämoninaisuus ja sen johtaminen
- Muistiystävällinen Suomi
- Monialainen kehittäminen
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Anne Airaksinen
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
-hallita ikäosaamisen keskeiset käsitteet
-tunnistaa ikääntymisen kysymysten laaja-alaisuuden näkökulmia mikro-, meso- ja makrotasoilla
-arvioida laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti ikäihmisen yksilöllisiä tarpeita ja elämäntilanteita
-tarkastella kriittisesti ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua ikääntymisestä
-analysoida ikäihmisten toimintaympäristön kehittämistarpeita
-hallita ja kehittää monialaista yhteistyötä
Sisältö
Ikääntyvä yhteiskunta
- Ikä, ikääntyminen, ikääntymisteoriat
- Ikääntyvä yhteiskunta ja ikäystävällisyys
- Sukupolvi- ja elämänvaihenäkökulmat
- Ikääntymisen kysymykset eurooppalaisessa kontekstissa
- Moninainen ikäosaaminen
Ikäihmisten hyvinvointi ja osallisuus
- Ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen
- Säädökset, strategiat, kehittämistoiminta, sote- ja maakuntauudistus
- Ikäihmisten palvelujen kehittäminen: ajankohtaista
- Teknologian hyödyntäminen: ajankohtaista
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa
- Ikäystävällinen yritys, ikäystävällinen kunta, ikäystävällinen yhteiskunta, ikäystävällinen maaseutu
- Työelämän ikämoninaisuus ja sen johtaminen
- Muistiystävällinen Suomi
- Monialainen kehittäminen
Oppimateriaalit
Esitellään opintojakson Moodle-työtilassa ja orientaatiotunnilla.
Opetusmenetelmät
Opintojakson työskentely koostuu verkossa tapahtuvista ohjaustunneista, itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisen oppimistehtävän tekemisestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus 5 op = 5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä, ja se sisältää verkkossa tapahtuvat ohjaustunnit (5 x 45 min), pienryhmätyöskentelyn (n. 3 h) sekä itsenäisen työskentelyn n. 125 h.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi, H0-K5
Arviointikriteerit käydään läpi orientaatiotunnilla.
Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 14.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Anu Ihanus
- Anne Airaksinen
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SIYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
-hallita ikäosaamisen keskeiset käsitteet
-tunnistaa ikääntymisen kysymysten laaja-alaisuuden näkökulmia mikro-, meso- ja makrotasoilla
-arvioida laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti ikäihmisen yksilöllisiä tarpeita ja elämäntilanteita
-tarkastella kriittisesti ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua ikääntymisestä
-analysoida ikäihmisten toimintaympäristön kehittämistarpeita
-hallita ja kehittää monialaista yhteistyötä
Sisältö
Ikääntyvä yhteiskunta
- Ikä, ikääntyminen, ikääntymisteoriat
- Ikääntyvä yhteiskunta ja ikäystävällisyys
- Sukupolvi- ja elämänvaihenäkökulmat
- Ikääntymisen kysymykset eurooppalaisessa kontekstissa
- Moninainen ikäosaaminen
Ikäihmisten hyvinvointi ja osallisuus
- Ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen
- Säädökset, strategiat, kehittämistoiminta, sote- ja maakuntauudistus
- Ikäihmisten palvelujen kehittäminen: ajankohtaista
- Teknologian hyödyntäminen: ajankohtaista
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa
- Ikäystävällinen yritys, ikäystävällinen kunta, ikäystävällinen yhteiskunta, ikäystävällinen maaseutu
- Työelämän ikämoninaisuus ja sen johtaminen
- Muistiystävällinen Suomi
- Monialainen kehittäminen
Aika ja paikka
Etänä.Ohjaus- ja orientaatiotunnit:
05.09.2023 16.15 - 17.00
19.09.2023 16.15 - 17.00
10.10.2023 16.15 - 17.00
14.11.2023 16.15 - 17.00
Oppimateriaalit
Esitellään opintojakson Moodle-työtilassa ja orientaatiotunnilla.
Opetusmenetelmät
Orientaatio- ja ohjaustunnit etänä, pienryhmätyöskentelyä opiskelijoiden sopimalla tavalla, kokoavana tehtävänä itsenäisesti tehtävä essee.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h (1 op = 27 h)
135 tuntia, josta 4-8 tuntia yhteistä verkkotyöskentelyä (orientaatio ja ryhmätyöskentely) ja loput itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä verkossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi, 1-5, hylätty.
Arviointikriteerit käydään läpi orientaatiotunnilla.
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Terhi Myller
- Anu Ihanus
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
SIYS22Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
-hallita ikäosaamisen keskeiset käsitteet
-tunnistaa ikääntymisen kysymysten laaja-alaisuuden näkökulmia mikro-, meso- ja makrotasoilla
-arvioida laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti ikäihmisen yksilöllisiä tarpeita ja elämäntilanteita
-tarkastella kriittisesti ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua ikääntymisestä
-analysoida ikäihmisten toimintaympäristön kehittämistarpeita
-hallita ja kehittää monialaista yhteistyötä
Sisältö
Ikääntyvä yhteiskunta
- Ikä, ikääntyminen, ikääntymisteoriat
- Ikääntyvä yhteiskunta ja ikäystävällisyys
- Sukupolvi- ja elämänvaihenäkökulmat
- Ikääntymisen kysymykset eurooppalaisessa kontekstissa
- Moninainen ikäosaaminen
Ikäihmisten hyvinvointi ja osallisuus
- Ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen
- Säädökset, strategiat, kehittämistoiminta, sote- ja maakuntauudistus
- Ikäihmisten palvelujen kehittäminen: ajankohtaista
- Teknologian hyödyntäminen: ajankohtaista
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa
- Ikäystävällinen yritys, ikäystävällinen kunta, ikäystävällinen yhteiskunta, ikäystävällinen maaseutu
- Työelämän ikämoninaisuus ja sen johtaminen
- Muistiystävällinen Suomi
- Monialainen kehittäminen
Aika ja paikka
Etä
Opetusmenetelmät
Orientaatio- ja ohjaustunnit etänä, pienryhmätyöskentelyä opiskelijoiden sopimalla tavalla, kokoavana tehtävänä itsenäisesti tehtävä essee.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia, josta 4-8 tuntia yhteistä verkkotyöskentelyä (orientaatio ja ryhmätyöskentely) ja loput itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä verkossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi, 1-5, hylätty