Voimavaralähtöinen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: SS10056
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Antti Raekorpi
- Anne Airaksinen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- ymmärrät mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta
- lisäät osaamistasi huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja sovellat tietämystäsi omaan substanssiosaamiseesi
Sisältö
- Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
- Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 30.03.2025
Ajoitus
07.04.2025 - 08.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Antti Raekorpi
Vastuuopettaja
Antti Raekorpi
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP24_25Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
- Avoin AMK ja RIPA
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- ymmärrät mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta
- lisäät osaamistasi huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja sovellat tietämystäsi omaan substanssiosaamiseesi
Sisältö
- Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
- Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät
Opetusmenetelmät
Opintojakso rakentuu seuraavista teemoista:
Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät
Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
Teemoihin tutustutaan itsenäisesti ja tehdään teema-alueisiin liittyvät tehtävät. Teemakohtaisten tehtävien lisäksi tehdään opintojakson kokoava koontitehtävä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty opintojakson suoritus edellyttää kaikkien opintojakson tehtävien suorittamista opintojakson aikana tavoitteiden mukaisesti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa Varhaiskasvatuksen sosionomi lapsen ja perheen tukena 15 op - koulutuskokonaisuutta.
Koulutuskokonaisuuden kaksi muuta opintojaksoa ovat:
- Lapsen yhteisöllisyyden ja toimijuuden tukeminen -opintojakso (toteutuu aikavälillä 3.2. - 6.4.2025).
- Varhaiskasvatuksen moninainen toimintakulttuuri -opintojakso (toteutuu aikavälillä 10.3. - 18.5.2025).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 120
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Ollaranta
Vastuuopettaja
Mirka Nisula
Ajoitusryhmät
- Avoin amk ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP24_25Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
Pienryhmät
- Avoin amk ja RIPA
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- ymmärrät mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta
- lisäät osaamistasi huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja sovellat tietämystäsi omaan substanssiosaamiseesi
Sisältö
- Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
- Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät
Aika ja paikka
Opinnot suoritetaan verkko-opintoina Moodle-oppimisympäristössä itsenäisesti opintojakson aukioloaikana.
Oppimateriaalit
Opinnoissa käytettävä materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksolla opiskelija perehtyy teoreettisiin näkökulmiin (opintojakson sisältöjen ja tavoitteiden mukaisesti) sekä soveltaa opintojakson tehtävien ja kokoavan raportin muodossa oppimistaan omaan substanssiosaamiseensa.
Tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti opintojakson aikana ajalla 30.9.2024-8.12.2024. Mikäli hyväksytyn suorituksen saaminen edellyttää tehtävien täydentämistä, niin opiskelija saa täydennyspyynnön opettajalta ja lisäaikaa tehtäväsuorituksen täydentämiseen. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h, joka sisältää opintojakson aineistojen opiskelun sekä tehtävien tekemisen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojakson tehtävien hyväksyttyä palauttamista.
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi edetä opintojakson Moodlessa, opintojakson sisältöjä ja tehtäviä tehden ajalla 30.9.2024-8.12.2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakso ohjeistaa opiskelijaa opintojen etenemisessä. Tarvittaessa opintojakson opettaja on opiskelijan käytettävissä opintojakson aikana. Opintojakson opettaja ei ole tavoitettavissa viikolla 42. Opintojakson arviointi tapahtuu, kun kaikki vaaditut tehtäväsuoritukset on palautettu/opintojakson päättyessä. Opintojakson arviointi on hyväksytty-täydennettävä-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien suorittaminen hyväksytysti opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
Opintojakson tavoitteet ovat:
-Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
-Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
-Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
03.06.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 120
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Ollaranta
- Mirka Nisula
Vastuuopettaja
Mirka Nisula
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP23_24Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
-
KAKK24KEKarelia, avoin, kaikki, kesä, 2024
Pienryhmät
- Pienryhmä (schedulingGroup) 1
- Pienryhmä (schedulingGroup) 2
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- ymmärrät mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta
- lisäät osaamistasi huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja sovellat tietämystäsi omaan substanssiosaamiseesi
Sisältö
- Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
- Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät
Aika ja paikka
Opinnot suoritetaan verkko-opintoina Moodle-oppimisympäristössä itsenäisesti opintojakson aukioloaikana.
Oppimateriaalit
Opinnoissa käytettävä materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksolla opiskelija perehtyy teoreettisiin näkökulmiin (opintojakson sisältöjen ja tavoitteiden mukaisesti) sekä soveltaa opintojakson tehtävien ja kokoavan raportin muodossa oppimistaan omaan substanssiosaamiseensa.
Tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti opintojakson aikana ajalla 3.6.2024-31.7.2024. Mikäli hyväksytyn suorituksen saaminen edellyttää tehtävien täydentämistä, niin opiskelija saa täydennyspyynnön opettajalta ja lisäaikaa tehtäväsuorituksen täydentämiseen. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h, joka sisältää opintojakson aineistojen opiskelun sekä tehtävien tekemisen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojakson tehtävien hyväksyttyä palauttamista.
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi edetä opintojakson Moodlessa, opintojakson sisältöjä ja tehtäviä tehden ajalla 3.6.2024-31.7.2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakso ohjeistaa opiskelijaa opintojen etenemisessä. Tarvittaessa opintojakson opettaja on opiskelijan käytettävissä opintojakson aikana ajalla 1.6.2024-13.6.2024. Opintojakson opettaja ei ole tavoitettavissa ajalla 14.6.2024-31.7.2024. Opintojakson arviointi tapahtuu, kun kaikki vaaditut tehtäväsuoritukset on palautettu/opintojakson päättyessä. Opintojakson arviointi on hyväksytty-täydennettävä-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien suorittaminen hyväksytysti opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
Opintojakson tavoitteet ovat:
-Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
-Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
-Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 120
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pia Saukkoriipi
- Mirka Nisula
Vastuuopettaja
Mirka Nisula
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP23_24Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
-
KAKS23Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
- Pienryhmä (schedulingGroup) 1
- Pienryhmä (schedulingGroup) 2
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- ymmärrät mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta
- lisäät osaamistasi huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja sovellat tietämystäsi omaan substanssiosaamiseesi
Sisältö
- Sosiaalipedagoginen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- Positiivinen pedagogiikka menetelmänä
- Osallisuuden lisääminen ja osallistamisen menetelmät
Aika ja paikka
Opinnot suoritetaan verkko-opintoina Moodle-oppimisympäristössä itsenäisesti opintojakson aukioloaikana.
Oppimateriaalit
Opinnoissa käytettävä materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksolla opiskelija perehtyy teoreettisiin näkökulmiin (opintojakson sisältöjen ja tavoitteiden mukaisesti) sekä soveltaa raportin / tehtävien muodossa oppimistaan omaan substanssiosaamiseensa.
Tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti opintojakson aikana ajalla 18.9.2023-8.12.2023. Mikäli hyväksytyn suorituksen saaminen edellyttää tehtävien täydentämistä, niin opiskelija saa täydennyspyynnön opettajalta ja lisäaikaa tehtäväsuorituksen täydentämiseen. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h, joka sisältää opintojakson aineistojen opiskelun sekä tehtävien tekemisen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojakson tehtävien hyväksyttyä palauttamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakso ohjeistaa opiskelijaa opintojen etenemisessä. Tarvittaessa opintojakson opettaja on opiskelijan käytettävissä opintojakson aikana. Opintojakson opettaja ei ole tavoitettavissa viikolla 42. Opintojakson arviointi tapahtuu, kun kaikki vaaditut tehtäväsuoritukset on palautettu/opintojakson päättyessä. Opintojakson arviointi on hyväksytty-täydennettävä-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien suorittaminen hyväksytysti opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
Opintojakson tavoitteet ovat:
-Opiskelija ymmärtää voimavaralähtöisen työotteen merkityksen huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
-Opiskelija ymmärtää mikä merkitys voimavaralähtöisyydellä on perheen hyvinvoinnin näkökulmasta.
-Opiskelija lisää osaamistaan huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja soveltaa tietämystään omaan substanssiosaamiseensa.