Siirry suoraan sisältöön

Y-Akatemian kehittäminenLaajuus (20 op)

Tunnus: KY10013

Laajuus

20 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Harri Mielonen

Osaamistavoitteet

Opiskelija kehittää tiimiyritykselle tärkeää yhteisöä yhdessä muiden kanssa. Opiskelija osallistuu eri toimikuntiin ja ymmärtää Y-akatemian yhteisöllisyyden merkityksen oman oppimisen tukena ja osaa kehittää Y-akatemian toimintamalleja ja käytäntöjä aktiivisesti. Opiskelija osaa auttaa ja johtaa tiimiä yhteisen uuden osaamisen rakentamisessa ja arvioi realistisesti oppimisen merkitystä uuden liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa pohtia realistisesti omaa panostaan oppivassa organisaatiossa ja ymmärtää jatkuvan oppimisen merkityksen yhteisössä.

Sisältö

Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta, osallistuu dialogeihin ja ja toteuttaa teeman mukaisia käytännön projekteja.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 18.12.2026

Opintopistemäärä

3 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Y-akatemia (YAO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Y-Akatemia
Opettaja
  • Martha Balerina
  • Daniel Bågeberg
  • Kirsi Varis
  • Riikka Räsänen
  • Mikko Lahti
Vastuuopettaja

Daniel Bågeberg

Ryhmät
  • KYAK25H
    Y-Akatemia, kevät, 2025

Tavoitteet

Opiskelija kehittää tiimiyritykselle tärkeää yhteisöä yhdessä muiden kanssa. Opiskelija osallistuu eri toimikuntiin ja ymmärtää Y-akatemian yhteisöllisyyden merkityksen oman oppimisen tukena ja osaa kehittää Y-akatemian toimintamalleja ja käytäntöjä aktiivisesti. Opiskelija osaa auttaa ja johtaa tiimiä yhteisen uuden osaamisen rakentamisessa ja arvioi realistisesti oppimisen merkitystä uuden liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa pohtia realistisesti omaa panostaan oppivassa organisaatiossa ja ymmärtää jatkuvan oppimisen merkityksen yhteisössä.

Sisältö

Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta, osallistuu dialogeihin ja ja toteuttaa teeman mukaisia käytännön projekteja.

Opetusmenetelmät

Opiskelija kehittää tiimiyritykselle tärkeää yhteisöä yhdessä muiden kanssa. Opiskelija osallistuu eri toimikuntiin ja ymmärtää Y-akatemian yhteisöllisyyden merkityksen oman oppimisen tukena ja osaa kehittää Y-akatemian toimintamalleja ja käytäntöjä aktiivisesti. Opiskelija osaa auttaa ja johtaa tiimiä yhteisen uuden osaamisen rakentamisessa ja arvioi realistisesti oppimisen merkitystä uuden liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa pohtia realistisesti omaa panostaan oppivassa organisaatiossa ja ymmärtää jatkuvan oppimisen merkityksen yhteisössä. Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta, osallistuu dialogeihin ja ja toteuttaa teeman mukaisia käytännön projekteja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, vertaisarviointi, kehityskeskustelut ja itsearviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

ALOITTELEVA OSAAJA

Minulla on osaamisalueen perustietoja ja -taitoja. Tarvitsen toisinaan tukea toiminnassani. Osaan arvioida ja perustella omaa toimintaani.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• käyttää keskeisiä/yksittäisiä ammattikäsitteitä asianmukaisesti sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot

TAIDOT
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa
• osaa toimia ohjeiden mukaisesti
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa toimintaympäristöissä
• käyttää tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

ITSENÄINEN OSAAJA

Minulla on osaamisalueen perustiedot ja -taidot, ja käytän niitä johdonmukaisesti. Minulla on jo näyttöjä tämän osaamisalueen sujuvasta, itsenäisestä ja vastuullisesta hallinnasta. Kykenen perustelemaan ja arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja.

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot

TAIDOT
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja

YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

JOUSTAVA SOVELTAJA

Minulla on laaja-alaiset tiedot ja taidot osaamisalueelta ja hallitsen kokonaisuuksia. Kykenen analysoimaan, vertailemaan ja kriittisesti arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja. Minulla on näyttöjä osaamisen soveltamisesta ja kehittämisestä.


Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi

TAIDOT
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmässä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 13.04.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2026

Opintopistemäärä

3 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Y-akatemia (YAO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Y-Akatemia
Opettaja
  • Martha Balerina
  • Daniel Bågeberg
  • Kirsi Varis
  • Riikka Räsänen
  • Mikko Lahti
Vastuuopettaja

Daniel Bågeberg

Ryhmät
  • KYAK24H
    Y-Akatemia, kevät, 2024

Tavoitteet

Opiskelija kehittää tiimiyritykselle tärkeää yhteisöä yhdessä muiden kanssa. Opiskelija osallistuu eri toimikuntiin ja ymmärtää Y-akatemian yhteisöllisyyden merkityksen oman oppimisen tukena ja osaa kehittää Y-akatemian toimintamalleja ja käytäntöjä aktiivisesti. Opiskelija osaa auttaa ja johtaa tiimiä yhteisen uuden osaamisen rakentamisessa ja arvioi realistisesti oppimisen merkitystä uuden liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa pohtia realistisesti omaa panostaan oppivassa organisaatiossa ja ymmärtää jatkuvan oppimisen merkityksen yhteisössä.

Sisältö

Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta, osallistuu dialogeihin ja ja toteuttaa teeman mukaisia käytännön projekteja.

Opetusmenetelmät

Opiskelija kehittää tiimiyritykselle tärkeää yhteisöä yhdessä muiden kanssa. Opiskelija osallistuu eri toimikuntiin ja ymmärtää Y-akatemian yhteisöllisyyden merkityksen oman oppimisen tukena ja osaa kehittää Y-akatemian toimintamalleja ja käytäntöjä aktiivisesti. Opiskelija osaa auttaa ja johtaa tiimiä yhteisen uuden osaamisen rakentamisessa ja arvioi realistisesti oppimisen merkitystä uuden liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa pohtia realistisesti omaa panostaan oppivassa organisaatiossa ja ymmärtää jatkuvan oppimisen merkityksen yhteisössä. Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta, osallistuu dialogeihin ja ja toteuttaa teeman mukaisia käytännön projekteja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, vertaisarviointi, kehityskeskustelut ja itsearviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

ALOITTELEVA OSAAJA

Minulla on osaamisalueen perustietoja ja -taitoja. Tarvitsen toisinaan tukea toiminnassani. Osaan arvioida ja perustella omaa toimintaani.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• käyttää keskeisiä/yksittäisiä ammattikäsitteitä asianmukaisesti sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot

TAIDOT
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa
• osaa toimia ohjeiden mukaisesti
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa toimintaympäristöissä
• käyttää tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

ITSENÄINEN OSAAJA

Minulla on osaamisalueen perustiedot ja -taidot, ja käytän niitä johdonmukaisesti. Minulla on jo näyttöjä tämän osaamisalueen sujuvasta, itsenäisestä ja vastuullisesta hallinnasta. Kykenen perustelemaan ja arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja.

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot

TAIDOT
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja

YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

JOUSTAVA SOVELTAJA

Minulla on laaja-alaiset tiedot ja taidot osaamisalueelta ja hallitsen kokonaisuuksia. Kykenen analysoimaan, vertailemaan ja kriittisesti arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja. Minulla on näyttöjä osaamisen soveltamisesta ja kehittämisestä.


Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi

TAIDOT
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmässä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Ilmoittautumisaika

01.01.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Y-akatemia (YAO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Y-Akatemia
Opettaja
  • Eveliina Kononen
  • Martha Balerina
  • Daniel Bågeberg
  • Harri Mielonen
  • Kirsi Varis
  • Riikka Räsänen
Vastuuopettaja

Harri Mielonen

Ryhmät
  • KYAK23H
    Y-Akatemia, kevät, 2023

Tavoitteet

Opiskelija kehittää tiimiyritykselle tärkeää yhteisöä yhdessä muiden kanssa. Opiskelija osallistuu eri toimikuntiin ja ymmärtää Y-akatemian yhteisöllisyyden merkityksen oman oppimisen tukena ja osaa kehittää Y-akatemian toimintamalleja ja käytäntöjä aktiivisesti. Opiskelija osaa auttaa ja johtaa tiimiä yhteisen uuden osaamisen rakentamisessa ja arvioi realistisesti oppimisen merkitystä uuden liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa pohtia realistisesti omaa panostaan oppivassa organisaatiossa ja ymmärtää jatkuvan oppimisen merkityksen yhteisössä.

Sisältö

Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta, osallistuu dialogeihin ja ja toteuttaa teeman mukaisia käytännön projekteja.

Opetusmenetelmät

Opiskelija kehittää tiimiyritykselle tärkeää yhteisöä yhdessä muiden kanssa. Opiskelija osallistuu eri toimikuntiin ja ymmärtää Y-akatemian yhteisöllisyyden merkityksen oman oppimisen tukena ja osaa kehittää Y-akatemian toimintamalleja ja käytäntöjä aktiivisesti. Opiskelija osaa auttaa ja johtaa tiimiä yhteisen uuden osaamisen rakentamisessa ja arvioi realistisesti oppimisen merkitystä uuden liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa pohtia realistisesti omaa panostaan oppivassa organisaatiossa ja ymmärtää jatkuvan oppimisen merkityksen yhteisössä. Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta, osallistuu dialogeihin ja ja toteuttaa teeman mukaisia käytännön projekteja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, vertaisarviointi, kehityskeskustelut ja itsearviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

ALOITTELEVA OSAAJA

Minulla on osaamisalueen perustietoja ja -taitoja. Tarvitsen toisinaan tukea toiminnassani. Osaan arvioida ja perustella omaa toimintaani.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• käyttää keskeisiä/yksittäisiä ammattikäsitteitä asianmukaisesti sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot

TAIDOT
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa
• osaa toimia ohjeiden mukaisesti
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa toimintaympäristöissä
• käyttää tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

ITSENÄINEN OSAAJA

Minulla on osaamisalueen perustiedot ja -taidot, ja käytän niitä johdonmukaisesti. Minulla on jo näyttöjä tämän osaamisalueen sujuvasta, itsenäisestä ja vastuullisesta hallinnasta. Kykenen perustelemaan ja arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja.

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot

TAIDOT
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja

YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

JOUSTAVA SOVELTAJA

Minulla on laaja-alaiset tiedot ja taidot osaamisalueelta ja hallitsen kokonaisuuksia. Kykenen analysoimaan, vertailemaan ja kriittisesti arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja. Minulla on näyttöjä osaamisen soveltamisesta ja kehittämisestä.


Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi

TAIDOT
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmässä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan