Sociala kontakter för restonomerLaajuus (3 op)
Tunnus: PR10024
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marita Suomalainen
Osaamistavoitteet
Osaat toimia matkailualan pohjoismaisissa toimintaympäristöissä. Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä matkailualan asiakastilanteissa sekä neuvotella kohteliaasti ja asianmukaisesti työelämän tilanteissa. Ymmärrät kielitaidon olevan oleellinen osa ammattitaitoa. Vahvistat oman ammattialasi sanaston hallintaa.
Sisältö
Itsestä, opinnoista ja työkokemuksesta kertominen, työnhaku. Työpaikan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet: asiakaspalvelu, yritysvierailu, tuotteiden ja palveluiden esittely ja markkinointi, pohjoismaisten kulttuurien välinen viestintä
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali Moodle oppimisalustalla
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Ida Käkelä
Vastuuopettaja
Heini Lääperi
Ryhmät
-
PRAS23Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
Osaat toimia matkailualan pohjoismaisissa toimintaympäristöissä. Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä matkailualan asiakastilanteissa sekä neuvotella kohteliaasti ja asianmukaisesti työelämän tilanteissa. Ymmärrät kielitaidon olevan oleellinen osa ammattitaitoa. Vahvistat oman ammattialasi sanaston hallintaa.
Sisältö
Itsestä, opinnoista ja työkokemuksesta kertominen, työnhaku. Työpaikan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet: asiakaspalvelu, yritysvierailu, tuotteiden ja palveluiden esittely ja markkinointi, pohjoismaisten kulttuurien välinen viestintä
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2024, Wärtsilä kampus ja Moodle oppimisalusta
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali ja ohjeistus Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Osaat toimia matkailualan pohjoismaisissa toimintaympäristöissä. Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä matkailualan asiakastilanteissa sekä neuvotella kohteliaasti ja asianmukaisesti työelämän tilanteissa. Ymmärrät kielitaidon olevan oleellinen osa ammattitaitoa. Vahvistat oman ammattialasi sanaston hallintaa.
Sisältö
Itsestä, opinnoista ja työkokemuksesta kertominen, työnhaku. Työpaikan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet: asiakaspalvelu, yritysvierailu, tuotteiden ja palveluiden esittely ja markkinointi, pohjoismaisten kulttuurien välinen viestintä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopussa, kaksi uusintakertaa sopimuksen mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopistettä = 81 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen (80%) kontaktiopetukseen verkossa ja luokassa.
Hylätty (0)
Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy.
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely) .
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Marita Suomalainen
- Heini Lääperi
Vastuuopettaja
Heini Lääperi
Ryhmät
-
PRAS22Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto, syksy, 2022
Tavoitteet
Osaat toimia matkailualan pohjoismaisissa toimintaympäristöissä. Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä matkailualan asiakastilanteissa sekä neuvotella kohteliaasti ja asianmukaisesti työelämän tilanteissa. Ymmärrät kielitaidon olevan oleellinen osa ammattitaitoa. Vahvistat oman ammattialasi sanaston hallintaa.
Sisältö
Itsestä, opinnoista ja työkokemuksesta kertominen, työnhaku. Työpaikan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet: asiakaspalvelu, yritysvierailu, tuotteiden ja palveluiden esittely ja markkinointi, pohjoismaisten kulttuurien välinen viestintä
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2024, Wärtsilä kampus ja Moodle oppimisalusta
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali ja ohjeistus Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Osaat toimia matkailualan pohjoismaisissa toimintaympäristöissä. Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä matkailualan asiakastilanteissa sekä neuvotella kohteliaasti ja asianmukaisesti työelämän tilanteissa. Ymmärrät kielitaidon olevan oleellinen osa ammattitaitoa. Vahvistat oman ammattialasi sanaston hallintaa.
Sisältö
Itsestä, opinnoista ja työkokemuksesta kertominen, työnhaku. Työpaikan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet: asiakaspalvelu, yritysvierailu, tuotteiden ja palveluiden esittely ja markkinointi, pohjoismaisten kulttuurien välinen viestintä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopussa, kaksi uusintakertaa sopimuksen mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopistettä = 81 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen (80%) kontaktiopetukseen verkossa ja luokassa.
Hylätty (0)
Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy.
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely) .
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.