Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissaLaajuus (4 op)
Tunnus: SK10018
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Sanna Tiainen
Osaamistavoitteet
1. Osaa käyttää toimintaterapiaprosessin uudelleen arviointivaihetta tarkoituksenmukaisesti.
2. Osaa määritellä mitä uudelleen arviointi tarkoittaa toimintarerapian prosessimallissa.
3. Osaa soveltaa toimintaterapian arviointimenetelmiä uudelleen arviointivaiheessa.
4. Osaa kirjata uudelleen arvioinnin toimintarerapianimikkeistöä käyttäen.
5. Osaa soveltaa toimintaterapian mallien käyttämää tietoa uudelleen arvioinnissa.
Sisältö
Asiakaslähtöinen toimintaterapiaprosessiosaaminen
Osaa käyttää toimintaterapiaprossissa tietoa asiakkaan toiminnallisesta historiasta, rooleista ja yksilöllisistä ominaisuuksista sekä ympäristöjen merkityksestä asiakkaan toimintaan.
Osaa käyttää toimintaterapiaprosessissa tietoa ihmisen erilaisten kehityskulkujen ja elämänmuutosten vaikutuksista henkilön hyvinvointiin, osallistumiseen ja toimintaan.
Osaa mukauttaa ja soveltaa toimintaterapiaprosessia yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaa kriittisesti arvioida toteutuneen toimintaterapian vaikutuksia.
Toiminnallisten ympäristöjen arviointi ja adaptaatio-osaaminen
Osaa arvioida, kuinka fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö mahdollistaa sekä rajoittaa yksilön ja ryhmän osallistumista.
Osaa työskennellä perhe ja verkostolähtöisesti
Kestävä kehitys
Osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Åkerlund
- Sanna Tiainen
Vastuuopettaja
Johanna Åkerlund
Ryhmät
-
SKAS23Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
1. Osaa käyttää toimintaterapiaprosessin uudelleen arviointivaihetta tarkoituksenmukaisesti.
2. Osaa määritellä mitä uudelleen arviointi tarkoittaa toimintarerapian prosessimallissa.
3. Osaa soveltaa toimintaterapian arviointimenetelmiä uudelleen arviointivaiheessa.
4. Osaa kirjata uudelleen arvioinnin toimintarerapianimikkeistöä käyttäen.
5. Osaa soveltaa toimintaterapian mallien käyttämää tietoa uudelleen arvioinnissa.
Sisältö
Asiakaslähtöinen toimintaterapiaprosessiosaaminen
Osaa käyttää toimintaterapiaprossissa tietoa asiakkaan toiminnallisesta historiasta, rooleista ja yksilöllisistä ominaisuuksista sekä ympäristöjen merkityksestä asiakkaan toimintaan.
Osaa käyttää toimintaterapiaprosessissa tietoa ihmisen erilaisten kehityskulkujen ja elämänmuutosten vaikutuksista henkilön hyvinvointiin, osallistumiseen ja toimintaan.
Osaa mukauttaa ja soveltaa toimintaterapiaprosessia yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaa kriittisesti arvioida toteutuneen toimintaterapian vaikutuksia.
Toiminnallisten ympäristöjen arviointi ja adaptaatio-osaaminen
Osaa arvioida, kuinka fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö mahdollistaa sekä rajoittaa yksilön ja ryhmän osallistumista.
Osaa työskennellä perhe ja verkostolähtöisesti
Kestävä kehitys
Osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
1. Osaa käyttää toimintaterapiaprosessin uudelleen arviointivaihetta tarkoituksenmukaisesti.
2. Osaa määritellä mitä uudelleen arviointi tarkoittaa toimintarerapian prosessimallissa.
3. Osaa soveltaa toimintaterapian arviointimenetelmiä uudelleen arviointivaiheessa.
4. Osaa kirjata uudelleen arvioinnin toimintarerapianimikkeistöä käyttäen.
5. Osaa soveltaa toimintaterapian mallien käyttämää tietoa uudelleen arvioinnissa.
Sisältö
Asiakaslähtöinen toimintaterapiaprosessiosaaminen
Osaa käyttää toimintaterapiaprossissa tietoa asiakkaan toiminnallisesta historiasta, rooleista ja yksilöllisistä ominaisuuksista sekä ympäristöjen merkityksestä asiakkaan toimintaan.
Osaa käyttää toimintaterapiaprosessissa tietoa ihmisen erilaisten kehityskulkujen ja elämänmuutosten vaikutuksista henkilön hyvinvointiin, osallistumiseen ja toimintaan.
Osaa mukauttaa ja soveltaa toimintaterapiaprosessia yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaa kriittisesti arvioida toteutuneen toimintaterapian vaikutuksia.
Toiminnallisten ympäristöjen arviointi ja adaptaatio-osaaminen
Osaa arvioida, kuinka fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö mahdollistaa sekä rajoittaa yksilön ja ryhmän osallistumista.
Osaa työskennellä perhe ja verkostolähtöisesti
Kestävä kehitys
Osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.