Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissaLaajuus (4 op)

Tunnus: SK10018

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Sanna Tiainen

Osaamistavoitteet

1. Osaa käyttää toimintaterapiaprosessin uudelleen arviointivaihetta tarkoituksenmukaisesti.
2. Osaa määritellä mitä uudelleen arviointi tarkoittaa toimintarerapian prosessimallissa.
3. Osaa soveltaa toimintaterapian arviointimenetelmiä uudelleen arviointivaiheessa.
4. Osaa kirjata uudelleen arvioinnin toimintarerapianimikkeistöä käyttäen.
5. Osaa soveltaa toimintaterapian mallien käyttämää tietoa uudelleen arvioinnissa.

Sisältö

Asiakaslähtöinen toimintaterapiaprosessiosaaminen

Osaa käyttää toimintaterapiaprossissa tietoa asiakkaan toiminnallisesta historiasta, rooleista ja yksilöllisistä ominaisuuksista sekä ympäristöjen merkityksestä asiakkaan toimintaan.
Osaa käyttää toimintaterapiaprosessissa tietoa ihmisen erilaisten kehityskulkujen ja elämänmuutosten vaikutuksista henkilön hyvinvointiin, osallistumiseen ja toimintaan.
Osaa mukauttaa ja soveltaa toimintaterapiaprosessia yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaa kriittisesti arvioida toteutuneen toimintaterapian vaikutuksia.

Toiminnallisten ympäristöjen arviointi ja adaptaatio-osaaminen

Osaa arvioida, kuinka fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö mahdollistaa sekä rajoittaa yksilön ja ryhmän osallistumista.
Osaa työskennellä perhe ja verkostolähtöisesti

Kestävä kehitys

Osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Toimintaterapeuttikoulutus (SK)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 35

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Johanna Åkerlund
  • Sanna Tiainen
Vastuuopettaja

Johanna Åkerlund

Ryhmät
  • SKAS23
    Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

1. Osaa käyttää toimintaterapiaprosessin uudelleen arviointivaihetta tarkoituksenmukaisesti.
2. Osaa määritellä mitä uudelleen arviointi tarkoittaa toimintarerapian prosessimallissa.
3. Osaa soveltaa toimintaterapian arviointimenetelmiä uudelleen arviointivaiheessa.
4. Osaa kirjata uudelleen arvioinnin toimintarerapianimikkeistöä käyttäen.
5. Osaa soveltaa toimintaterapian mallien käyttämää tietoa uudelleen arvioinnissa.

Sisältö

Asiakaslähtöinen toimintaterapiaprosessiosaaminen

Osaa käyttää toimintaterapiaprossissa tietoa asiakkaan toiminnallisesta historiasta, rooleista ja yksilöllisistä ominaisuuksista sekä ympäristöjen merkityksestä asiakkaan toimintaan.
Osaa käyttää toimintaterapiaprosessissa tietoa ihmisen erilaisten kehityskulkujen ja elämänmuutosten vaikutuksista henkilön hyvinvointiin, osallistumiseen ja toimintaan.
Osaa mukauttaa ja soveltaa toimintaterapiaprosessia yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaa kriittisesti arvioida toteutuneen toimintaterapian vaikutuksia.

Toiminnallisten ympäristöjen arviointi ja adaptaatio-osaaminen

Osaa arvioida, kuinka fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö mahdollistaa sekä rajoittaa yksilön ja ryhmän osallistumista.
Osaa työskennellä perhe ja verkostolähtöisesti

Kestävä kehitys

Osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

1. Osaa käyttää toimintaterapiaprosessin uudelleen arviointivaihetta tarkoituksenmukaisesti.
2. Osaa määritellä mitä uudelleen arviointi tarkoittaa toimintarerapian prosessimallissa.
3. Osaa soveltaa toimintaterapian arviointimenetelmiä uudelleen arviointivaiheessa.
4. Osaa kirjata uudelleen arvioinnin toimintarerapianimikkeistöä käyttäen.
5. Osaa soveltaa toimintaterapian mallien käyttämää tietoa uudelleen arvioinnissa.

Sisältö

Asiakaslähtöinen toimintaterapiaprosessiosaaminen

Osaa käyttää toimintaterapiaprossissa tietoa asiakkaan toiminnallisesta historiasta, rooleista ja yksilöllisistä ominaisuuksista sekä ympäristöjen merkityksestä asiakkaan toimintaan.
Osaa käyttää toimintaterapiaprosessissa tietoa ihmisen erilaisten kehityskulkujen ja elämänmuutosten vaikutuksista henkilön hyvinvointiin, osallistumiseen ja toimintaan.
Osaa mukauttaa ja soveltaa toimintaterapiaprosessia yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaa kriittisesti arvioida toteutuneen toimintaterapian vaikutuksia.

Toiminnallisten ympäristöjen arviointi ja adaptaatio-osaaminen

Osaa arvioida, kuinka fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö mahdollistaa sekä rajoittaa yksilön ja ryhmän osallistumista.
Osaa työskennellä perhe ja verkostolähtöisesti

Kestävä kehitys

Osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.