Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossaLaajuus (4 op)

Tunnus: SK10013

Laajuus

4 op

Vastuuhenkilö

  • Sanna Tiainen
  • Tarja Pesonen-Sivonen

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen

1. Osaat valita ja perustella toimintaterapian interventioon sopivan käytännön mallin ja soveltuvan viitekehyksen.

2. Osaat selittää erilaisia tapoja toteuttaa toimintaterapiaa ja määritellä erilaisia asiakkuuksia toimintaterapiassa.

3. Osaat erotella ammatillisen vuorovaikutuksen tapoja.

Sisältö

SISÄLTÖ

OTIPM mukaisen interventiovaiheen erilaiset työskentelytavat ja esimerkkejä näistä:
1. Kompensaatiomalli
2. Kouluttamisen ja opettamisen malli
3.Taitojen hankkimismalli toiminnassa tarvittavien taitojen harjoitteluun
4. Restoratiivinen malli vahvistamaan kehon toimintoja ja muita asiakaselementtejä.
Toimintaterapeutin erilaiset toimintatavat osana interventiota
Interventioiden ja asiakkaan määritelmät: yksilö, ryhmä, yhteisö
Luottamuksellinen terapiasuhde, sen luominen ja ylläpitäminen

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Toimintaterapeuttikoulutus (SK)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 35

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sanna Tiainen
  • Laura Järvinen
Vastuuopettaja

Sanna Tiainen

Ryhmät
  • SKAS23
    Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen

1. Osaat valita ja perustella toimintaterapian interventioon sopivan käytännön mallin ja soveltuvan viitekehyksen.

2. Osaat selittää erilaisia tapoja toteuttaa toimintaterapiaa ja määritellä erilaisia asiakkuuksia toimintaterapiassa.

3. Osaat erotella ammatillisen vuorovaikutuksen tapoja.

Sisältö

SISÄLTÖ

OTIPM mukaisen interventiovaiheen erilaiset työskentelytavat ja esimerkkejä näistä:
1. Kompensaatiomalli
2. Kouluttamisen ja opettamisen malli
3.Taitojen hankkimismalli toiminnassa tarvittavien taitojen harjoitteluun
4. Restoratiivinen malli vahvistamaan kehon toimintoja ja muita asiakaselementtejä.
Toimintaterapeutin erilaiset toimintatavat osana interventiota
Interventioiden ja asiakkaan määritelmät: yksilö, ryhmä, yhteisö
Luottamuksellinen terapiasuhde, sen luominen ja ylläpitäminen

Oppimateriaalit

Opintojaksolla ilmoitettava materiaali

Opetusmenetelmät

TAVOITTEET
1. Osaat valita ja perustella toimintaterapian interventioon sopivan käytännön mallin ja soveltuvan viitekehyksen.

2. Osaat selittää erilaisia tapoja toteuttaa toimintaterapiaa ja määritellä erilaisia asiakkuuksia toimintaterapiassa.

3. Osaat erotella ammatillisen vuorovaikutuksen tapoja.




SISÄLTÖ

OTIPM mukaisen interventiovaiheen erilaiset työskentelytavat ja esimerkkejä näistä:
1. Kompensaatiomalli
2. Kouluttamisen ja opettamisen malli
3.Taitojen hankkimismalli toiminnassa tarvittavien taitojen harjoitteluun
4. Restoratiivinen malli vahvistamaan kehon toimintoja ja muita asiakaselementtejä.
Toimintaterapeutin erilaiset toimintatavat osana interventiota
Interventioiden ja asiakkaan määritelmät: yksilö, ryhmä, yhteisö
Luottamuksellinen terapiasuhde, sen luominen ja ylläpitäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi toimintakyvyn arviointia koskevat työtehtävät.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse sanna.tiainen@karelia.fi

Otsikoi sähköposti: Toimintakyvyn arviointi Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi opintojakson alkuun mennessä vastuuopettajalle.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloä lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.