Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus (6op)
Opintojakson tunnus: SG10011
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
- Vastuuhenkilö
- Terhi Myller, vastuuopettaja
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toimia geronomin asiantuntijuuden mukaisesti monialaisissa asiakasprosesseissa ja palveluohjauksessa sekä hyödyntää monialaista potilas- ja asiakastietoa eri toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa jäsentää asiakasprosessin vaiheet ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia moniammatillisessa yhteistyössä. Hän osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta, huomioida iäkkäiden ohjauksen erityiskysymykset ja tuottaa asiakaslähtöisiä suunnitelmia sekä kirjauksia. Lisäksi opiskelija ymmärtää monialaisen potilas- ja asiakastiedon merkityksen hoidon, kuntoutuksen ja palvelujen toteutuksessa, osaa tulkita ja tuottaa monialaista tietoa sekä tunnistaa sen käyttöön ja rajapintoihin liittyvät käytännön haasteet.
Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus -opintojakson suoritettuaan:
A) Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus 4 op
- Osaat määritellä geronomin työprosessin vaiheita; ensivaiheen arviointi, palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelma ja tavoitteiden määrittäminen, tuen muotojen määrittäminen, asiakasprosessin arviointi, asiakasprosessin päättäminen
- Osaat arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia osana moniammatillista yhteistyötä.
- Osaat valita ikäihmisen yksilöllisiin tarpeisiin vastaavat lakisääteiset palvelut ja muut tuen muodot
- Osaat laatia asiakaslähtöisen asiakas-, palvelu-, kuntoutus-/hoitosuunnitelman moniammatillisessa yhteistyössä
- Osaat kirjata asiakaslähtöisesti ja osallistavasti moniammatillisessa yhteistyössä
- Osaat kuvailla ja soveltaa palveluohjauksellista työotetta
- Osaat analysoida iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet
B) Potilaan / asiakkaan tietojen tuottaminen ja käyttö monialaisessa toiminnassa 2op
- Ymmärrät monialaisen potilas/asiakastiedon merkityksen potilaan/asiakkaan hoidossa, kuntoutuksessa ja palvelussa
- Osaat tulkita monialaista potilas/asiakastietoa sosiaali- ja terveysalan työssä
- Osaat tuottaa monialaista potilas/asiakastietoa
- Ymmärrät monialaisen potilas/asiakastiedon rajapintoihin (organisaation sisällä ja organisaatioiden välillä) liittyvät käytännöt ja haasteet
Sisältö
Opintojaksossa perehdytään monialaisiin asiakasprosesseihin ja palveluohjaukseen geronomin työn näkökulmasta. Opintojakso koostuu kahdesta osiosta. A-osiossa tarkastellaan asiakasprosessien ja palveluohjauksen keskeisiä käsitteitä ja teoreettisia viitekehyksiä sekä niiden merkitystä geronomin työssä. Opiskelija oppii jäsentämään asiakkuuksien kulkua, lakisääteisiä ja teoreettisia vaiheita sekä palveluohjauksen eri ulottuvuuksia. B-osiossa syvennytään potilaan ja asiakkaan tietojen tuottamiseen ja käyttöön monialaisessa toiminnassa.
Keskiössä on ymmärrys siitä, että asiakasprosessit ja palveluohjaus eivät ole pelkkiä hallinnollisia tai mekaanisia rakenteita, vaan niiden onnistuminen edellyttää geronomilta vahvaa kohtaamisen ja läsnäolon taitoa, empaattista otetta sekä ammattieettistä toimintaa. Näiden osa-alueiden avulla opiskelija kykenee tukemaan asiakkaita kokonaisvaltaisesti ja rakentamaan luottamuksellisia, asiakaslähtöisiä prosesseja käytännön työssä.
Opintojakson aiheita ovat:
- Geronomin työprosessit
- Palveluohjaus ja neuvonta
- Palvelut ja erilaiset tuen muodot
- Voimavaralähtöinen ja kuntoutumista tukeva työote
- Moniammatillinen yhteistyö
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
- Ikäihmisten ohjaamisen erityiskysymykset
- Kirjaaminen
Oppimisen iloa monialaisen palveluohjauksen äärellä!