Liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteetLaajuus (6 op)
Tunnus: LL10009
Laajuus
6 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Daniel Bågeberg
- Ulla Kärnä
Osaamistavoitteet
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.
Sisältö
Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Ulla Kärnä
- Teppo Tarnanen
Vastuuopettaja
Ulla Kärnä
Ryhmät
-
LLAS24Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2024
Tavoitteet
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.
Sisältö
Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet
Aika ja paikka
Lähi- ja etäopetusta suunnitellun aikataulun mukaisesti
Oppimateriaalit
Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Muu osoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin, yritysmuotoihin ja liiketoiminnan riskeihin. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta ja opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet. Osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista.
Opiskelu tapahtuu luennoilla ja itseopiskeluna. Opiskelijat laativat ryhmissä kehittämänsä liikeidean pohjalta portfolion.. Portfoliota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.Lisäksi liikeideasta laaditaan BMC. Ryhmät pitchaavat liikeideansa.
Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja ryhmän kokoamalla liikeidean portfoliolla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0-5, tarkemmat arviointikriteerit kerrotaan opintojaksolla
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Daniel Bågeberg
- Ulla Kärnä
Vastuuopettaja
Ulla Kärnä
Ryhmät
-
LLNS24Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2024
Tavoitteet
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.
Sisältö
Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet
Aika ja paikka
Virikeluennot pidetään tiistaisin ja keskiviikkoisin verkko-opintoina Moodlen Collaboratessa. Dialogit pidetään torstaisin lähitapaamisissa Wärtsilä-kampuksella.
Oppimateriaalit
Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Liiketoimintaosaaminen
Opetusmenetelmät
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.
Noudatamme opiskelussa tiimipedagogiikkaa ja opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Opiskelijoita valmentavat vastuuopettajien lisäksi alansa asiantuntijat virikeluennoilla, Virikeluentojen yhteydessä vastuuopettajat antavat toimeksiannon, joka puretaan seuraavan viikon dialogissa. Opiskelijat keräävät toimeksiannoista portfoliota, jota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.
Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja liikeidean pitchauksella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Noudatamme yleistä Karelia AMK:n arviointikriteeristöä
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.
Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Daniel Bågeberg
- Ulla Kärnä
Vastuuopettaja
Ulla Kärnä
Ryhmät
-
LLNS23Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.
Sisältö
Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet
Aika ja paikka
Virikeluennot pidetään tiistaisin ja keskiviikkoisin verkko-opintoina Moodlen Collaboratessa. Dialogit pidetään torstaisin lähitapaamisissa Wärtsilä-kampuksella.
Oppimateriaalit
Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Liiketoimintaosaaminen
Opetusmenetelmät
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.
Noudatamme opiskelussa tiimipedagogiikkaa ja opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Opiskelijoita valmentavat vastuuopettajien lisäksi alansa asiantuntijat virikeluennoilla, Virikeluentojen yhteydessä vastuuopettajat antavat toimeksiannon, joka puretaan seuraavan viikon dialogissa. Opiskelijat keräävät toimeksiannoista portfoliota, jota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.
Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja liikeidean pitchauksella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Noudatamme yleistä Karelia AMK:n arviointikriteeristöä
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.
Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Ulla Kärnä
- Teppo Tarnanen
Vastuuopettaja
Ulla Kärnä
Ryhmät
-
LLAS23Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.
Sisältö
Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet
Aika ja paikka
Lähi- ja etäopetusta suunnitellun aikataulun mukaisesti
Oppimateriaalit
Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Muu osoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin, yritysmuotoihin ja liiketoiminnan riskeihin. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta ja opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet. Osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista.
Opiskelu tapahtuu luennoilla ja itseopiskeluna. Opiskelijat laativat ryhmissä kehittämänsä liikeidean pohjalta portfolion.. Portfoliota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.Lisäksi liikeideasta laaditaan BMC. Ryhmät pitchaavat liikeideansa.
Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja ryhmän kokoamalla liikeidean portfoliolla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0-5, tarkemmat arviointikriteerit kerrotaan opintojaksolla
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Daniel Bågeberg
- Ulla Kärnä
Vastuuopettaja
Ulla Kärnä
Ryhmät
-
LLNS22Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.
Sisältö
Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet
Aika ja paikka
Virikeluennot pidetään tiistaisin ja keskiviikkoisin verkko-opintoina Moodlen Collaboratessa. Dialogit pidetään torstaisin lähitapaamisissa Wärtsilä-kampuksella.
Oppimateriaalit
Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Opetusmenetelmät
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.
Noudatamme opiskelussa tiimipedagogiikkaa ja opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Opiskelijoita valmentavat vastuuopettajien lisäksi alansa asiantuntijat virikeluennoilla, Virikeluentojen yhteydessä vastuuopettajat antavat toimeksiannon, joka puretaan seuraavan viikon dialogissa. Opiskelijat keräävät toimeksiannoista portfoliota, jota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.
Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja liikeidean pitchauksella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opiskelijan työpanos yhteensä 162h,
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Noudatamme yleistä Karelia AMK:n arviointikriteeristöä
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Ulla Kärnä
- Teppo Tarnanen
Vastuuopettaja
Ulla Kärnä
Ryhmät
-
LLAS22Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2022
Tavoitteet
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.
Sisältö
Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet
Aika ja paikka
Lähi- ja etäopetusta suunnitellun aikataulun mukaisesti
Oppimateriaalit
Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Muu osoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin, yritysmuotoihin ja liiketoiminnan riskeihin. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta ja opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet. Osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista.
Opiskelu tapahtuu luennoilla ja itseopiskeluna. Opiskelijat laativat ryhmissä kehittämänsä liikeidean pohjalta portfoliota. Portfoliota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.
Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja ryhmän kokoamalla liikeidean portfoliolla.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.