Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteetLaajuus (6 op)

Tunnus: LL10009

Laajuus

6 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Daniel Bågeberg
  • Ulla Kärnä

Osaamistavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Lisätiedot

Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.

Ilmoittautumisaika

15.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

21.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Ulla Kärnä
  • Teppo Tarnanen
Vastuuopettaja

Ulla Kärnä

Ryhmät
  • LLAS24
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2024

Tavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetusta suunnitellun aikataulun mukaisesti

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Muu osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin, yritysmuotoihin ja liiketoiminnan riskeihin. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta ja opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet. Osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista.

Opiskelu tapahtuu luennoilla ja itseopiskeluna. Opiskelijat laativat ryhmissä kehittämänsä liikeidean pohjalta portfolion.. Portfoliota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.Lisäksi liikeideasta laaditaan BMC. Ryhmät pitchaavat liikeideansa.

Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja ryhmän kokoamalla liikeidean portfoliolla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5, tarkemmat arviointikriteerit kerrotaan opintojaksolla

Lisätiedot

Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.

Ilmoittautumisaika

15.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Daniel Bågeberg
  • Ulla Kärnä
Vastuuopettaja

Ulla Kärnä

Ryhmät
  • LLNS24
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2024

Tavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Aika ja paikka

Virikeluennot pidetään tiistaisin ja keskiviikkoisin verkko-opintoina Moodlen Collaboratessa. Dialogit pidetään torstaisin lähitapaamisissa Wärtsilä-kampuksella.

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Liiketoimintaosaaminen

Opetusmenetelmät

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Noudatamme opiskelussa tiimipedagogiikkaa ja opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Opiskelijoita valmentavat vastuuopettajien lisäksi alansa asiantuntijat virikeluennoilla, Virikeluentojen yhteydessä vastuuopettajat antavat toimeksiannon, joka puretaan seuraavan viikon dialogissa. Opiskelijat keräävät toimeksiannoista portfoliota, jota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.

Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja liikeidean pitchauksella.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatamme yleistä Karelia AMK:n arviointikriteeristöä

Lisätiedot

Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Daniel Bågeberg
  • Ulla Kärnä
Vastuuopettaja

Ulla Kärnä

Ryhmät
  • LLNS23
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Aika ja paikka

Virikeluennot pidetään tiistaisin ja keskiviikkoisin verkko-opintoina Moodlen Collaboratessa. Dialogit pidetään torstaisin lähitapaamisissa Wärtsilä-kampuksella.

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Liiketoimintaosaaminen

Opetusmenetelmät

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Noudatamme opiskelussa tiimipedagogiikkaa ja opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Opiskelijoita valmentavat vastuuopettajien lisäksi alansa asiantuntijat virikeluennoilla, Virikeluentojen yhteydessä vastuuopettajat antavat toimeksiannon, joka puretaan seuraavan viikon dialogissa. Opiskelijat keräävät toimeksiannoista portfoliota, jota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.

Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja liikeidean pitchauksella.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatamme yleistä Karelia AMK:n arviointikriteeristöä

Lisätiedot

Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Ulla Kärnä
  • Teppo Tarnanen
Vastuuopettaja

Ulla Kärnä

Ryhmät
  • LLAS23
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetusta suunnitellun aikataulun mukaisesti

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Muu osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin, yritysmuotoihin ja liiketoiminnan riskeihin. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta ja opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet. Osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista.

Opiskelu tapahtuu luennoilla ja itseopiskeluna. Opiskelijat laativat ryhmissä kehittämänsä liikeidean pohjalta portfolion.. Portfoliota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.Lisäksi liikeideasta laaditaan BMC. Ryhmät pitchaavat liikeideansa.

Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja ryhmän kokoamalla liikeidean portfoliolla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5, tarkemmat arviointikriteerit kerrotaan opintojaksolla

Lisätiedot

Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Daniel Bågeberg
  • Ulla Kärnä
Vastuuopettaja

Ulla Kärnä

Ryhmät
  • LLNS22
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Aika ja paikka

Virikeluennot pidetään tiistaisin ja keskiviikkoisin verkko-opintoina Moodlen Collaboratessa. Dialogit pidetään torstaisin lähitapaamisissa Wärtsilä-kampuksella.

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi

Opetusmenetelmät

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Noudatamme opiskelussa tiimipedagogiikkaa ja opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Opiskelijoita valmentavat vastuuopettajien lisäksi alansa asiantuntijat virikeluennoilla, Virikeluentojen yhteydessä vastuuopettajat antavat toimeksiannon, joka puretaan seuraavan viikon dialogissa. Opiskelijat keräävät toimeksiannoista portfoliota, jota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.

Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja liikeidean pitchauksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opiskelijan työpanos yhteensä 162h,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatamme yleistä Karelia AMK:n arviointikriteeristöä

Lisätiedot

Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Ulla Kärnä
  • Teppo Tarnanen
Vastuuopettaja

Ulla Kärnä

Ryhmät
  • LLAS22
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetusta suunnitellun aikataulun mukaisesti

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Muu osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin, yritysmuotoihin ja liiketoiminnan riskeihin. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta ja opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet. Osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista.

Opiskelu tapahtuu luennoilla ja itseopiskeluna. Opiskelijat laativat ryhmissä kehittämänsä liikeidean pohjalta portfoliota. Portfoliota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.

Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja ryhmän kokoamalla liikeidean portfoliolla.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.