Syventävä harjoitteluLaajuus (12 op)
Tunnus: LUT6402
Laajuus
12 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tuula Asikainen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää ammatillisia valmiuksiaan, harjaannuttaa työn suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistaitojaan, syventää taloushallintoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin liittyviä tietoja ja taitoja sekä syventää esimiestyössä tarvittavia yhteistyötaitoja.
Sisältö
Harjoittelupaikan hankkiminen ja sopimuksen tekeminen, tavoiteohjelman laatiminen yhdessä harjoittelupaikan kanssa, asiantuntija-/esimiestasoiset matkailualan työtehtävät, raportointi.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus (PR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Tuula Ikonen
- Tuija Kainulainen
- Mikko Lahti
Vastuuopettaja
Tuula Ikonen
Ryhmät
-
PRNS21Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää ammatillisia valmiuksiaan, harjaannuttaa työn suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistaitojaan, syventää taloushallintoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin liittyviä tietoja ja taitoja sekä syventää esimiestyössä tarvittavia yhteistyötaitoja.
Sisältö
Harjoittelupaikan hankkiminen ja sopimuksen tekeminen, tavoiteohjelman laatiminen yhdessä harjoittelupaikan kanssa, asiantuntija-/esimiestasoiset matkailualan työtehtävät, raportointi.
Aika ja paikka
Tammi-helmikuu / kesä / syksy, opiskelijan HOPS:n mukaan.
Harjoittelun pituus 2 kuukautta.
Opiskelija etsii itse harjoittelupaikan ja hyväksyttää sen opolla tai opettajatuutorilla.
Opetusmenetelmät
Syventävän harjoittelun tavoitteena on syventää aikaisemmissa opinnoissa hankittuja ammatillisia valmiuksia, harjaannuttaa työn suunnittelua, palvelu-toimintojen johtamis- ja kehittämisosaamista sekä esimiestyössä tarvittavia yhteistyötaitoja. Lisäksi opiskelija syventää markkinointi-, liiketoiminta- ja tuotteistamisosaamistaan työelämässä.
Opiskelija etsii harjoittelupaikan ja neuvottelee harjoittelun ajankohdasta sekä hyväksyttää harjoittelupaikan opinto-ohjaajalla tai opettajatuutorilla. Tämän jälkeen opiskelija vie harjoittelupaikan tiedot matkailun Moodleen. Harjoittelupaikka hyväksytään lisäksi matkailun kokouksessa. Ennen harjoitteluun menoa opiskelija laatii 3 harjoittelusopimusta, jonka allekirjoittaa ensin harjoitteluvastaava (opinto-ohjaaja). Tämän jälkeen opiskelija vie harjoittelusopimukset allekirjoitettavaksi harjoittelupaikkaan ja allekirjoittaa sopimuksen myös itse. Tämän jälkeen opiskelija toimittaa harjoittelusopimukset kullekin harjoittelun osapuolelle. Harjoittelusopimus voidaan allekirjoittaa myös sähköisesti. Ennen harjoittelua opiskelija saa mukaansa harjoitteluaineiston
Opiskelija pitää harjoittelusta työaikakirjanpitoa ja harjoittelun alussa laatii harjoittelupaikan ohjaajan kanssa tavoiteohjelman ja tallentaa sen Moodleen. Harjoittelun päätyttyä opiskelija kirjoittaa harjoitteluajastaan raportin annetun ohjeen mukaisesti (opinäytetyön ohjeilla). Harjoittelun puolivälissä pidetään harjoittelun välikeskustelu (harjoittelupaikassa, oppilaitoksessa tai Teamsissä), jossa ovat mukana harjoittelija, työpaikan harjoittelun ohjaaja ja harjoittelua ohjaava opettaja.
Harjoittelun päätyttyä, 2 viikon kuluessa opiskelija palauttaa raportin,todistuskopion sekä työaikakirjanpidon Moodleen.
Harjoittelun keskeinen sisältö: asiantuntija-/esimiestasoiset matkailualan työtehtävät, tavoiteohjelma ja raportointi
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää ammatillisia valmiuksiaan, harjaannuttaa työn suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistaitojaan, syventää taloushallintoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin liittyviä tietoja ja taitoja sekä syventää esimiestyössä tarvittavia yhteistyötaitoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutetaan työelämässä, opiskelijan itse hankkimassa harjoittelupaikassa.
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi tehdä myös ulkomaan kohteissa. Tästä etukäteen neuvottelut kv-koordinaattorin/ja opinto-ohjaajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitteluinfot ja palaute 5h,
kirjalliset tehtävät 15 h,
työskentely harjoittelupaikassa 300 h,
yhteensä 320 h.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelumenestystä arvioitaessa seurataan opiskelijan:
- asennoitumista työhön
- suunnittelu- ja organisointitaitoja
- työnjohtamista ja työnhallintaa
- yhteistyökykyä ja käyttäytymistä
- palvelu- ja laatuajattelun hallintaa
- yrittäjyyttä/taloudellisuutta toiminnoissa
Kirjallinen arvointi asteikolla 0 - 5.
Hylätty (0)
Opiskelija:
- ei hallitse riittävästi ammattityötään
- asennoituu ammattialaa ja asiakkaita kohtaa kielteisesti tai välinpitämättömästi
- on poissa syytä selvittämättä
- lyö laimin asiakkaan ja työympäristön työturvallisuuden (esim. huumaavien aineiden väärinkäyttö, epärehellisyys)
- ei suoriudu ammattialaansa liittyvistä raportoinneista tai muista kirjallisista tehtävistä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- suhtautuu yleensä melko asiallisesti työhön, työyhteisöön ja annettuihin tehtäviin, pyrkii välttelemään tiettyjä työtehtäviä
- tarvitsee ohjausta ja valvontaa työnjohto- ja suunnittelutehtävissä sekä ammattityössä, työn joutuisuus tyydyttävää, pystyy tarvittaessa itsenäiseen työskentelyyn, joskin suhtautuu työhän epävarmasti
- pystyy näkemään omassa työskentelyssään kehittämistarpeita sekä pystyy hahmottamaan joltain osa-alueelta kehittämistarpeita työpaikassa
- käyttäytyy asiallisesti ja yleensä ystävällisesti, neuvottelu- ja palvelutilanteissa ei aina hahmota kokonaisuutta työyhteisön ja asiakkaan kannalta
- tarvitsee ohjausta taloudellisten laskelmien käytössä, ei kykene määrätietoiseen ja jatkuvaan laatutietoisuuteen toiminnoissaan
- raporttien laatiminen ja kirjallisista tehtävistä suoriutuminen vaatii melko paljon ohjausta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- suhtautuu työhön asiallisesti ja kiinnostuneesti, on oppimishaluinen, tarvittaessa ottaa hoitaakseen laaja-alaisempia valmiuksia vaativia tehtäviä
- hallitsee hyvää suunnittelu- ja järjestelykykyä, työskentelee melko tehokkaasti ja oma-aloitteisesti, suunnittelussa tai työn tuloksissa voi esiintyä epätarkkuutta
- selviytyy yleensä työnjohtoon, suunnitteluun ja ammattityöhön kuuluvista tehtävistä itsenäisesti, on vastuuntuntoinen ja luotettava, osoittaa tarvittaessa kykyä kantaa vastuuta laajemminkin
- selviytyy hyvin raporttien laatimisesta ja harjoittelupaikan antamista kirjallisista tehtävistä
- pyrkii arvioimaan ja kehittämään omaa työtään, pystyy antamaan palautetta työyhteisön toimintojen kehittämiseksi
- noudattaa ohjeita ja tekee annetut tehtävät osoittaen yhteistyö- ja neuvottelutaitoa, käyttäytyy asiallisesti ja ystävällisesti, pyrkii huolehtimaan asiakkaista
- pystyy tarvittaessa käyttämään vaihtoehtolaskelmia päätöksenteon tukena osoittaen laatutietoisuutta toiminnoissaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- suhtautuu työhön innostuneesti, osoittaa oppimis- ja soveltamishalua laaja-alaisesti ammattialaansa kohtaan, on kiinnostunut ja halukas tekemään kai-kenlaisia tehtäviä
- hallitsee kokonaisvaltaista suunnittelu- ja järjestelykykyä, tekee työtä oma-aloitteisesti ja joustavasti, asettaa myös itse tavoitteita ja saavuttaa ne
- suoriutuu itsenäisesti työnjohtoon, suunnitteluun ja ammattityöhön kuuluvista tehtävistä, pyrkii luomaan ja ylläpitämään kannustavaa ilmapiiriä työpaikalla, kantaa vastuuta työyksikön kannalta
- arvioi ja pyrkii kehittämään omaa työtään, osaa antaa työyksikön kannalta rakentavaa ja kehittävää palautetta
- on yhteistyö- ja neuvottelutaitoinen esimiesten, työntekijöiden ja asiakkaan kanssa, suhtautuu ja käyttäytyy ystävällisesti ja myönteisesti asiakkaita ja työyhteisöä kohtaan, työskentelee joustavasti ja tavoitteellisesti, huolehtii omalta osaltaan asiakkaista
- kykenee suunnitelmalliseen ja taloudelliseen toimintaan ja resurssien käyttöön, käyttää tarvittaessa vaihtoehtolaskelmia päätöksenteon apuna, osoittaa asiallista riskinottokykyä ja luovuuttaan, on laatutietoinen
- selviytyy raporttien laatimisesta ja harjoittelupaikan antamista kirjallisista tehtävistä kiitettävästi
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 03.03.2023
Opintopistemäärä
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus (PR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Tuula Ikonen
- Harri Mielonen
- Hanna Vienonen
- Tuija Kainulainen
- Keijo Koskinen
- Riikka Räsänen
- Mikko Lahti
Vastuuopettaja
Tuula Ikonen
Ryhmät
-
LUTNS20Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää ammatillisia valmiuksiaan, harjaannuttaa työn suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistaitojaan, syventää taloushallintoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin liittyviä tietoja ja taitoja sekä syventää esimiestyössä tarvittavia yhteistyötaitoja.
Sisältö
Harjoittelupaikan hankkiminen ja sopimuksen tekeminen, tavoiteohjelman laatiminen yhdessä harjoittelupaikan kanssa, asiantuntija-/esimiestasoiset matkailualan työtehtävät, raportointi.
Aika ja paikka
Tammi-helmikuu tai kesällä 2 kk.
Opiskelija etsii itse harjoittelupaikan
Opetusmenetelmät
Opiskelija etsii harjoittelupaikan ja neuvottelee harjoittelun ajankohdasta sekä hyväksyttää harjoittelupaikan opettajainkokouksessa ja laatii harjoittelusopimuksen. Opiskelija pitää harjoittelusta työaikakirjanpitoa ja harjoittelun alussa laatii harjoittelupaikan ohjaajan kanssa tavoiteohjelman ja tallentaa sen Moodleen. Harjoittelun päätyttyä opiskelija kirjoittaa harjoitteluajastaan raportin annetun ohjeen mukaisesti (opinäytetyön ohjeilla).
Harjoittelun päätyttyä, 2 viikon kuluessa opiskelija palauttaa raportin,todistuskopion sekä työaikakirjanpidon Moodleen.
Harjoittelun keskeinen sisältö: asiantuntija-/esimiestasoiset matkailualan työtehtävät, tavoiteohjelma ja raportointi
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää ammatillisia valmiuksiaan, harjaannuttaa työn suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistaitojaan, syventää taloushallintoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin liittyviä tietoja ja taitoja sekä syventää esimiestyössä tarvittavia yhteistyötaitoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutetaan työelämässä, opiskelijan itse hankkimassa harjoittelupaikassa.
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi tehdä myös ulkomaan kohteissa. Tästä etukäteen neuvottelut kv-koordinaattorin/ja opinto-ohjaajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitteluinfot ja palaute 5 t,
kirjalliset tehtävät 15 t,
työskentely harjoittelupaikassa 300 t,
yhteensä 320 t.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelumenestystä arvioitaessa seurataan opiskelijan:
- asennoitumista työhön
- suunnittelu- ja organisointitaitoja
- työnjohtamista ja työnhallintaa
- yhteistyökykyä ja käyttäytymistä
- palvelu- ja laatuajattelun hallintaa
- yrittäjyyttä/taloudellisuutta toiminnoissa
Kirjallinen arvointi asteikolla 0 - 5.
Hylätty (0)
Opiskelija:
- ei hallitse riittävästi ammattityötään
- asennoituu ammattialaa ja asiakkaita kohtaa kielteisesti tai välinpitämättömästi
- on poissa syytä selvittämättä
- lyö laimin asiakkaan ja työympäristön työturvallisuuden (esim. huumaavien aineiden väärinkäyttö, epärehellisyys)
- ei suoriudu ammattialaansa liittyvistä raportoinneista tai muista kirjallisista tehtävistä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- suhtautuu yleensä melko asiallisesti työhön, työyhteisöön ja annettuihin tehtäviin, pyrkii välttelemään tiettyjä työtehtäviä
- tarvitsee ohjausta ja valvontaa työnjohto- ja suunnittelutehtävissä sekä ammattityössä, työn joutuisuus tyydyttävää, pystyy tarvittaessa itsenäiseen työskentelyyn, joskin suhtautuu työhän epävarmasti
- pystyy näkemään omassa työskentelyssään kehittämistarpeita sekä pystyy hahmottamaan joltain osa-alueelta kehittämistarpeita työpaikassa
- käyttäytyy asiallisesti ja yleensä ystävällisesti, neuvottelu- ja palvelutilanteissa ei aina hahmota kokonaisuutta työyhteisön ja asiakkaan kannalta
- tarvitsee ohjausta taloudellisten laskelmien käytössä, ei kykene määrätietoiseen ja jatkuvaan laatutietoisuuteen toiminnoissaan
- raporttien laatiminen ja kirjallisista tehtävistä suoriutuminen vaatii melko paljon ohjausta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- suhtautuu työhön asiallisesti ja kiinnostuneesti, on oppimishaluinen, tarvittaessa ottaa hoitaakseen laaja-alaisempia valmiuksia vaativia tehtäviä
- hallitsee hyvää suunnittelu- ja järjestelykykyä, työskentelee melko tehokkaasti ja oma-aloitteisesti, suunnittelussa tai työn tuloksissa voi esiintyä epätarkkuutta
- selviytyy yleensä työnjohtoon, suunnitteluun ja ammattityöhön kuuluvista tehtävistä itsenäisesti, on vastuuntuntoinen ja luotettava, osoittaa tarvittaessa kykyä kantaa vastuuta laajemminkin
- selviytyy hyvin raporttien laatimisesta ja harjoittelupaikan antamista kirjallisista tehtävistä
- pyrkii arvioimaan ja kehittämään omaa työtään, pystyy antamaan palautetta työyhteisön toimintojen kehittämiseksi
- noudattaa ohjeita ja tekee annetut tehtävät osoittaen yhteistyö- ja neuvottelutaitoa, käyttäytyy asiallisesti ja ystävällisesti, pyrkii huolehtimaan asiakkaista
- pystyy tarvittaessa käyttämään vaihtoehtolaskelmia päätöksenteon tukena osoittaen laatutietoisuutta toiminnoissaan
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- suhtautuu työhön innostuneesti, osoittaa oppimis- ja soveltamishalua laaja-alaisesti ammattialaansa kohtaan, on kiinnostunut ja halukas tekemään kai-kenlaisia tehtäviä
- hallitsee kokonaisvaltaista suunnittelu- ja järjestelykykyä, tekee työtä oma-aloitteisesti ja joustavasti, asettaa myös itse tavoitteita ja saavuttaa ne
- suoriutuu itsenäisesti työnjohtoon, suunnitteluun ja ammattityöhön kuuluvista tehtävistä, pyrkii luomaan ja ylläpitämään kannustavaa ilmapiiriä työpaikalla, kantaa vastuuta työyksikön kannalta
- arvioi ja pyrkii kehittämään omaa työtään, osaa antaa työyksikön kannalta rakentavaa ja kehittävää palautetta
- on yhteistyö- ja neuvottelutaitoinen esimiesten, työntekijöiden ja asiakkaan kanssa, suhtautuu ja käyttäytyy ystävällisesti ja myönteisesti asiakkaita ja työyhteisöä kohtaan, työskentelee joustavasti ja tavoitteellisesti, huolehtii omalta osaltaan asiakkaista
- kykenee suunnitelmalliseen ja taloudelliseen toimintaan ja resurssien käyt-töön, käyttää tarvittaessa vaihtoehtolaskelmia päätöksenteon apuna, osoittaa asiallista riskinottokykyä ja luovuuttaan, on laatutietoinen
- selviytyy raporttien laatimisesta ja harjoittelupaikan antamista kirjallisista teh-tävistä kiitettävästi
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 14.03.2022
Opintopistemäärä
12 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus (PR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Tuula Ikonen
- Tarja Kupiainen
- Hanna Vienonen
- Tuula Asikainen
- Harri Mielonen
- Tuija Kainulainen
- Mikko Lahti
Vastuuopettaja
Tuula Asikainen
Ryhmät
-
LUTNS19Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivä, syksy, 2019
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää ammatillisia valmiuksiaan, harjaannuttaa työn suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistaitojaan, syventää taloushallintoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin liittyviä tietoja ja taitoja sekä syventää esimiestyössä tarvittavia yhteistyötaitoja.
Sisältö
Harjoittelupaikan hankkiminen ja sopimuksen tekeminen, tavoiteohjelman laatiminen yhdessä harjoittelupaikan kanssa, asiantuntija-/esimiestasoiset matkailualan työtehtävät, raportointi.
Aika ja paikka
Tammi-helmikuu tai kesällä 2 kk.
Opiskelija etsii itse harjoittelupaikan.
Opetusmenetelmät
Opiskelija etsii harjoittelupaikan ja neuvottelee harjoittelun ajankohdasta, hyväksyttää opettajainkokouksessa ja laatii harjoittelusopimuksen sekä laatii harjoittelun alussa harjoittelupaikan ohjaajansa kanssa tavoiteohjelman ja tallentaa sen Moodleen ja laatii harjoitteluajastaan raportin (opinäytetyön ohjeilla).
Harjoittelun päätyttyä, 2 viikon kuluessa opiskelija palauttaa raportin ja todistuskopion Moodleen.
Harjoittelun keskeinen sisältö: asiantuntija-/esimiestasoiset matkailualan työtehtävät, tavoiteohjelma ja raportointi
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää ammatillisia valmiuksiaan, harjaannuttaa työn suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistaitojaan, syventää taloushallintoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin liittyviä tietoja ja taitoja sekä syventää esimiestyössä tarvittavia yhteistyötaitoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitteluinfot ja palaute 5 t, kirjalliset tehtävät 15 t, työskentely harjoittelupaikassa 300 t, yhteensä 320 t.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelumenestystä arvioitaessa seurataan opiskelijan:
- asennoitumista työhön
- suunnittelu- ja organisointitaitoja
- työnjohtamista ja työnhallintaa
- yhteistyökykyä ja käyttäytymistä
- palvelu- ja laatuajattelun hallintaa
- yrittäjyyttä/taloudellisuutta toiminnoissa
Kirjallinen arvointi asteikolla 0 - 5.
Hylätty (0)
Opiskelija:
- ei hallitse riittävästi ammattityötään
- asennoituu ammattialaa ja asiakkaita kohtaa kielteisesti tai välinpitämättömästi
- on poissa syytä selvittämättä
- lyö laimin asiakkaan ja työympäristön työturvallisuuden (esim. huumaavien aineiden väärinkäyttö, epärehellisyys)
- ei suoriudu ammattialaansa liittyvistä raportoinneista tai muista kirjallisista tehtävistä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- suhtautuu yleensä melko asiallisesti työhön, työyhteisöön ja annettuihin tehtäviin, pyrkii välttelemään tiettyjä työtehtäviä
- tarvitsee ohjausta ja valvontaa työnjohto- ja suunnittelutehtävissä sekä ammattityössä, työn joutuisuus tyydyttävää, pystyy tarvittaessa itsenäiseen työskentelyyn, joskin suhtautuu työhän epävarmasti
- pystyy näkemään omassa työskentelyssään kehittämistarpeita sekä pystyy hahmottamaan joltain osa-alueelta kehittämistarpeita työpaikassa
- käyttäytyy asiallisesti ja yleensä ystävällisesti, neuvottelu- ja palvelutilanteissa ei aina hahmota kokonaisuutta työyhteisön ja asiakkaan kannalta
- tarvitsee ohjausta taloudellisten laskelmien käytössä, ei kykene määrätietoiseen ja jatkuvaan laatutietoisuuteen toiminnoissaan
- raporttien laatiminen ja kirjallisista tehtävistä suoriutuminen vaatii melko paljon ohjausta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- suhtautuu työhön asiallisesti ja kiinnostuneesti, on oppimishaluinen, tarvittaessa ottaa hoitaakseen laaja-alaisempia valmiuksia vaativia tehtäviä
- hallitsee hyvää suunnittelu- ja järjestelykykyä, työskentelee melko tehokkaasti ja oma-aloitteisesti, suunnittelussa tai työn tuloksissa voi esiintyä epätarkkuutta
- selviytyy yleensä työnjohtoon, suunnitteluun ja ammattityöhön kuuluvista tehtävistä itsenäisesti, on vastuuntuntoinen ja luotettava, osoittaa tarvittaessa kykyä kantaa vastuuta laajemminkin
- selviytyy hyvin raporttien laatimisesta ja harjoittelupaikan antamista kirjallisista tehtävistä
- pyrkii arvioimaan ja kehittämään omaa työtään, pystyy antamaan palautetta työyhteisön toimintojen kehittämiseksi
- noudattaa ohjeita ja tekee annetut tehtävät osoittaen yhteistyö- ja neuvottelutaitoa, käyttäytyy asiallisesti ja ystävällisesti, pyrkii huolehtimaan asiakkaista
- pystyy tarvittaessa käyttämään vaihtoehtolaskelmia päätöksenteon tukena osoittaen laatutietoisuutta toiminnoissaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- suhtautuu työhön innostuneesti, osoittaa oppimis- ja soveltamishalua laaja-alaisesti ammattialaansa kohtaan, on kiinnostunut ja halukas tekemään kai-kenlaisia tehtäviä
- hallitsee kokonaisvaltaista suunnittelu- ja järjestelykykyä, tekee työtä oma-aloitteisesti ja joustavasti, asettaa myös itse tavoitteita ja saavuttaa ne
- suoriutuu itsenäisesti työnjohtoon, suunnitteluun ja ammattityöhön kuuluvista tehtävistä, pyrkii luomaan ja ylläpitämään kannustavaa ilmapiiriä työpaikalla, kantaa vastuuta työyksikön kannalta
- arvioi ja pyrkii kehittämään omaa työtään, osaa antaa työyksikön kannalta rakentavaa ja kehittävää palautetta
- on yhteistyö- ja neuvottelutaitoinen esimiesten, työntekijöiden ja asiakkaan kanssa, suhtautuu ja käyttäytyy ystävällisesti ja myönteisesti asiakkaita ja työyhteisöä kohtaan, työskentelee joustavasti ja tavoitteellisesti, huolehtii omalta osaltaan asiakkaista
- kykenee suunnitelmalliseen ja taloudelliseen toimintaan ja resurssien käyt-töön, käyttää tarvittaessa vaihtoehtolaskelmia päätöksenteon apuna, osoittaa asiallista riskinottokykyä ja luovuuttaan, on laatutietoinen
- selviytyy raporttien laatimisesta ja harjoittelupaikan antamista kirjallisista teh-tävistä kiitettävästi
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 30.05.2022
Opintopistemäärä
12 op
TKI-osuus
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus (PR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Tuula Asikainen
Vastuuopettaja
Tuula Asikainen
Ryhmät
-
LUTNS18Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivä, syksy, 2018
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää ammatillisia valmiuksiaan, harjaannuttaa työn suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistaitojaan, syventää taloushallintoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin liittyviä tietoja ja taitoja sekä syventää esimiestyössä tarvittavia yhteistyötaitoja.
Sisältö
Harjoittelupaikan hankkiminen ja sopimuksen tekeminen, tavoiteohjelman laatiminen yhdessä harjoittelupaikan kanssa, asiantuntija-/esimiestasoiset matkailualan työtehtävät, raportointi.
Aika ja paikka
Tammi-helmikuu tai kesällä 2 kk.
Opiskelija etsii itse harjoittelupaikan.
Opetusmenetelmät
Opiskelija etsii harjoittelupaikan ja neuvottelee harjoittelun ajankohdasta, hyväksyttää opettajainkokouksessa ja laatii harjoittelusopimuksen sekä laatii harjoittelun alussa harjoittelupaikan ohjaajansa kanssa tavoiteohjelman ja tallentaa sen Moodleen ja laatii harjoitteluajastaan raportin (opinäytetyön ohjeilla).
Harjoittelun päätyttyä, 2 viikon kuluessa opiskelija palauttaa raportin ja todistuskopion Moodleen.
Harjoittelun keskeinen sisältö: asiantuntija-/esimiestasoiset matkailualan työtehtävät, tavoiteohjelma ja raportointi
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää ammatillisia valmiuksiaan, harjaannuttaa työn suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistaitojaan, syventää taloushallintoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin liittyviä tietoja ja taitoja sekä syventää esimiestyössä tarvittavia yhteistyötaitoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitteluinfot ja palaute 5 t, kirjalliset tehtävät 15 t, työskentely harjoittelupaikassa 300 t, yhteensä 320 t.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen arvointi asteikolla 0 - 5.