Matkailun alueellinen kehittäminenLaajuus (7 op)
Tunnus: LUT6037
Laajuus
7 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Keijo Koskinen
- Raija Ruusunen
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää matkailun tilastollisten tunnuslukujen merkityksen toimialan alueellista roolia ja tuloksellisuutta arvioitaessa
- ymmärtää matkailun suorat ja epäsuorat aluetaloudelliset vaikutukset
- osaa hankkia ja tuottaa tilastollista tietoa ja tehdä perusanalyysejä matkailun alueellisista tunnusluvuista
- osaa hankkia tietoa matkailun alueellista kehittämisestä
- tuntee matkailun kehittämisen keinot ja rahoituskanavat
- ymmärtää strategioiden, eri toimijoiden sekä hankkeiden roolin matkailun kehittämisessä Suomessa
Sisältö
Matkailun aluetaloudelliset vaikutukset, tilastot ja keskeiset tunnusluvut. Matkailun alueellisen kehittämisen toimintatavat ja toimijat, kehittämisen keinot ja rahoitus sekä matkailun kehittämisen tilanne eri alueilla Suomessa.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus (PR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Raija Ruusunen
- Keijo Koskinen
Vastuuopettaja
Raija Ruusunen
Ryhmät
-
PRNS21Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää matkailun tilastollisten tunnuslukujen merkityksen toimialan alueellista roolia ja tuloksellisuutta arvioitaessa
- ymmärtää matkailun suorat ja epäsuorat aluetaloudelliset vaikutukset
- osaa hankkia ja tuottaa tilastollista tietoa ja tehdä perusanalyysejä matkailun alueellisista tunnusluvuista
- osaa hankkia tietoa matkailun alueellista kehittämisestä
- tuntee matkailun kehittämisen keinot ja rahoituskanavat
- ymmärtää strategioiden, eri toimijoiden sekä hankkeiden roolin matkailun kehittämisessä Suomessa
Sisältö
Matkailun aluetaloudelliset vaikutukset, tilastot ja keskeiset tunnusluvut. Matkailun alueellisen kehittämisen toimintatavat ja toimijat, kehittämisen keinot ja rahoitus sekä matkailun kehittämisen tilanne eri alueilla Suomessa.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
7 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus (PR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 60
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Raija Ruusunen
- Keijo Koskinen
Vastuuopettaja
Raija Ruusunen
Ryhmät
-
LUTNS20Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää matkailun tilastollisten tunnuslukujen merkityksen toimialan alueellista roolia ja tuloksellisuutta arvioitaessa
- ymmärtää matkailun suorat ja epäsuorat aluetaloudelliset vaikutukset
- osaa hankkia ja tuottaa tilastollista tietoa ja tehdä perusanalyysejä matkailun alueellisista tunnusluvuista
- osaa hankkia tietoa matkailun alueellista kehittämisestä
- tuntee matkailun kehittämisen keinot ja rahoituskanavat
- ymmärtää strategioiden, eri toimijoiden sekä hankkeiden roolin matkailun kehittämisessä Suomessa
Sisältö
Matkailun aluetaloudelliset vaikutukset, tilastot ja keskeiset tunnusluvut. Matkailun alueellisen kehittämisen toimintatavat ja toimijat, kehittämisen keinot ja rahoitus sekä matkailun kehittämisen tilanne eri alueilla Suomessa.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojaksolla
Opetusmenetelmät
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää matkailun aluetaloudelliset vaikutukset ja osaa etsiä sekä tulkita keskeiset tilastot ja tunnusluvut. Opiskelija tietää matkailun kehittämisen toimintatavat, tunnistaa keskeiset toimijat ja rahoituskanavat. Opiskelija hahmottaa matkailun kehittämisen tilanteen eri alueilla Suomessa.
- lähiopetusta
- laaja ryhmätyö opintojakson osasuorituksena
- oivalluspäiväkirja opintojakson osasuorituksena
- vierailijaluennot
- mahdollisia yritysvierailuja ja kehittämiscase
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritysvierailuja sekä kehittämiscase matkailualueelle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 90 tuntia, itsenäinen työskentely 90 tuntia, arviointi ja palaute 8 tuntia.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Jos opiskelijan osaaminen ei täytä tyydyttävän tason kriteereitä tai jokin tehtävänpalautus puuttuu, opintosuoritus on hylätty. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää, mitä alueellinen kehittäminen matkailualalla tarkoittaa ja hahmottaa keskeisiä kehittämisen keinoja ja toimijoita. Hän osoittaa hallitsevansa perustiedot siitä, mikä ohjaa Suomen matkailun kehittämistä, miten kehittämistä tehdään ja millaiset vaikutukset matkaiulla on aluetalouteen. Opiskelija osaa etsiä matkailun keskeisiä tunnuslukuja ja tilastoja.
Opiskelija tuottaa oppimistehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti sekä palauttaa ne opintojakson aikana. Hän osaa arvioida omaa työskentelyään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa määritellä, mitä alueellinen kehittäminen matkailualalla tarkoittaa ja osaa nimetä keskeisiä kehittämisen keinoja ja toimijoita. Hän tietää, mikä ohjaa Suomen matkailun kehittämistä, miten kehittämistä tehdään ja millaiset vaikutukset matkaiulla on aluetalouteen. Opiskelija osaa etsiä ja tulkita matkailun keskeisiä tunnuslukuja ja tilastoja. Opiskelija osaa arvioida matkailun kehittämistä eri alueilla Suomessa.
Opiskelija tuottaa oppimistehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti sekä palauttaa ne opintojakson aikana. Hän osaa soveltaa tehtävissä opintojakson aikana esille tulleita asioita. Hän osaa arvioida omaa työskentelyään sekä tuotoksiaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää mitä alueellinen kehittäminen matkailualalla tarkoittaa, osaa nimetä keskisiä toimijoita ja osaa hyödyntää kehittämisen keinoja. Hän tietää, mikä ohjaa Suomen matkailun kehittämistä ja osaa analysoida sitä, miten kehittämistä tehdään ja millaiset vaikutukset matkaiulla on aluetalouteen. Opiskelija osaa analysoida matkailun keskeisiä tunnuslukuja ja tilastoja. Opiskelija arvioi ja analysoi matkailun kehittämistä kriittisesti eri alueilla Suomessa.
Opiskelija tekee oppimistehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti ja palauttaa ne opintojakson aikana. Hän osaa soveltaa tehtävissä kriittisesti ja perustellusti opintojakson aikana esille tulleita asioita.Hän osaa arvioida kriittisesti omaa työskentelyään sekä tuotoksiaan.