Siirry suoraan sisältöön

Projekti- ja yhteisökehittäminenLaajuus (7 op)

Tunnus: STS6093

Laajuus

7 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Kirsi Autio

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita

Sisältö

Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät

Esitietovaatimukset

Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojen alussa.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

29.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mirka Nisula
  • Irmeli Stenberg-Louko
  • Heli Makkonen
Vastuuopettaja

Kirsi Autio

Ryhmät
  • SSAK22
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita

Sisältö

Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät

Aika ja paikka

Opintojakso käynnistyy viikolla 5 teoriaopetuksilla ja itsenäisellä työskentelyllä. Varsinainen projektityöskentely ajoittuu vk 8 ->.

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleen koottu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson keskeiset teemat ovat projektikehittäminen, yhteisökehittäminen ja verkosto-systeemitason työ. Teemoja käsitellään yhteisillä opetuskerroilla sekä itsenäisesti. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla. Projektit toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson projektitehtävät tehdään työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän organisaatiolle, jossa työskentelee.

Lisätietoja opiskelijoille

Ahot-näyttö ohjeistetaan opintojakson orientaatiossa.

Mikäli opiskelijalla on riittävästi työkokemusta hankkeen eri vaiheista (vähintään yksi vuosi) työkokemusta sosiaali-, terveys tai kuntoutusalan tai varhaiskasvatusalan projekti- tai hanketyön työntekijän työkokemusta, hän voi ahotoida opintojakson aiemmin hankitulla ammatillisella työkokemuksellaan (tapauskohtainen ja harkinnanvarainen).
- Aiempien opintojen aikana tehty harjoittelu tai työvoimapoliittisissa toimenpiteissä suoritettu työkokeilu tai harjoittelu eivät tarkoita ammatillista työkokemusta.
- Opintojakson suorittaminen näytöllä edellyttää aiemmin hankitun osaamisen peilaamista opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson näyttö on hankeosaamisen näyttö opintojaksolla (luento etänä tai livenä) tai raportti.
- Raportoinnissa noudatat opintojakson raportointiohjeita (raporttiohje Moodlessa).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 

- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen. 

2

- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää. 
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.  
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3

- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä. (Q-kyselyt) 
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.  

4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin. 
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5

- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista. 
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti. 
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.

Esitietovaatimukset

Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Mirka Nisula
  • Kirsi Autio
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ryhmät
  • SSNS21
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2021

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita

Sisältö

Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät

Aika ja paikka

Opintojakso käynnistyy viikolla 37 teoriaopetuksilla ja itsenäisellä työskentelyllä. Varsinainen projektityöskentely ajoittuu vk 43 ->.

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleen koottu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson keskeiset teemat ovat projektikehittäminen, yhteisökehittäminen ja verkosto-systeemitason työ. Teemoja käsitellään yhteisillä opetuskerroilla sekä itsenäisesti. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla. Projektit toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson projektitehtävät tehdään työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän organisaatiolle, jossa työskentelee.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 

- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen. 

2

- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää. 
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.  
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3

- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä. (Q-kyselyt) 
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.  

4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin. 
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5

- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista. 
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti. 
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.

Esitietovaatimukset

Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

13.02.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mirka Nisula
  • Kirsi Autio
  • Irmeli Stenberg-Louko
Vastuuopettaja

Kirsi Autio

Ajoitusryhmät
  • PR 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • PR 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • PR 3 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STSAK21
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2021
Pienryhmät
  • PR 1
  • PR 2
  • PR 3

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita

Sisältö

Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät

Aika ja paikka

Kevät 2023

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleen koottu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson jälkeen opiskelija
• Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
• Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
• Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
• Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita

Opintojakson sisältö:
• Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
• Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
• Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
• Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät

Opintojaksolla opiskelet aluksi itsenäisesti keskeiset teemat projektikehittämisestä, yhteisölähtöisestä kehittämisestä ja verkosto- ja systeemitason työstä. Teemoja syvennetään yhteisellä työskentelyllä ja luennoilla. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla, joka toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä eri hankkeiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän organisaatiolle, jossa työskentelee.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 

- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen. 

2

- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää. 
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.  
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen. 

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä. (Q-kyselyt) 
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.  

4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin. 
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5

- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista. 
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti. 
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.

Esitietovaatimukset

Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

7 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Mirka Nisula
  • Irmeli Stenberg-Louko
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ajoitusryhmät
  • PR1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • PR2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • PR3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STSNS20
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2020
Pienryhmät
  • PR1
  • PR2
  • PR3

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita

Sisältö

Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät

Aika ja paikka

Syksy 2022

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleen koottu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson jälkeen opiskelija
• Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
• Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
• Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
• Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita

Opintojakson sisältö:
• Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
• Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
• Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
• Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät

Opintojaksolla opiskelet aluksi itsenäisesti keskeiset teemat projektikehittämisestä, yhteisölähtöisestä kehittämisestä ja verkosto- ja systeemitason työstä. Teemoja syvennetään yhteisellä työskentelyllä ja luennoilla. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla, joka toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä eri hankkeiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän organisaatiolle, jossa työskentelee.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 

- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen. 

2

- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää. 
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.  
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen. 

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä. (Q-kyselyt) 
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.  

4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin. 
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5

- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista. 
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti. 
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.

Esitietovaatimukset

Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 31.10.2021

Ajoitus

01.03.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

7 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Mirka Nisula
  • Kirsi Autio
Vastuuopettaja

Kirsi Autio

Ajoitusryhmät
  • PR 1 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
  • PR 2 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
  • PR 3 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STSAK20
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2020
Pienryhmät
  • PR 1
  • PR 2
  • PR 3

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita

Sisältö

Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät

Aika ja paikka

Kevät 2022

Vaihtoehtoinen kansainvälinen toteutus touko-kesäkuu 2022

Opetusmenetelmät

Opintojakson jälkeen opiskelija
• Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
• Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
• Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
• Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita

Opintojakson sisältö:
• Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
• Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
• Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
• Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä eri hankkeiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus suorittaa opintojakso yhteistyössä saksalaisen Vechtan korkeakoulun intensiivimoduulina, jossa yhteistyökumppanina Karelia-amk ja Geneven yliopisto Italiasta. Mukana myös opiskelijoita englannista. Tämä englanninkielinen toteutus keskittyy touko-kesäkuuhun ja sisältää verkkoluentoja (3-4) sekä viikon intensiivijakson Saksassa,. Viikko sisältää sekä yhteistä opiskelua että vierailuja. Sisällöt painottuvat enemmän yhteisölähtöiseen työhön ja rakenteelliseen näkökulmaan.

Tähän englanninkieliseen osioon otetaan 5-7 opiskelijaa. Saksan vierailuun saa matka-avustusta ja asuminen on viikon aikana ilmaista.

Lisätietoja opiskelijoille

Jos olet kiinnostunut kansainvälisestä toteutuksesta, kysy lisää kirsi.autio@karelia.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 

- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen. 

2

- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää. 
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.  

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä. (Q-kyselyt) 
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.  

4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin. 
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5

- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista. 
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti. 
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.

Esitietovaatimukset

Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.