Siirry suoraan sisältöön

Työelämän viestintäLaajuus (3 op)

Tunnus: BIM6013

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Juha Suomalainen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän.

Sisältö

Viestinnän muodot, puhekulttuurit, työelämän vuorovaikutustaidot, palaverit, kokous- ja neuvottelutaito.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Heli Juntunen
Vastuuopettaja

Heli Juntunen

Ryhmät
  • MMNS21
    Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän.

Sisältö

Viestinnän muodot, puhekulttuurit, työelämän vuorovaikutustaidot, palaverit, kokous- ja neuvottelutaito.

Aika ja paikka

1.9. - 31.12. Wärtsilä-talo

Oppimateriaalit

Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän.

Luennot, harjoitukset ja lopputentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi- ja etäopiskelu 30 t, harjoitustehtävät 13 t, itsenäinen työskentely 10 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 10 t.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä, pahoja puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan, noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 30 % ja tenttisuoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta selkeitä puutteitakin on. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 % ja tenttiarvosana on vähintään 2.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuottaa laadukkaita perusasiakirjoja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Esitys- ja ryhmäviestintätaidot ovat hyvällä tai erittäin hyvällä tasolla, ja hän on valmis johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tuntitehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on väh. 60 % ja tenttiarvosana vähintään 3.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan palaveria kokonaan, pitämään kokouksen tai toimimaan ryhmän vetäjänä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tuntitehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on väh. 80 % ja tenttiarvosana vähintään 4!

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Juha Suomalainen
Vastuuopettaja

Juha Suomalainen

Ryhmät
  • BIMNS20
    Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän.

Sisältö

Viestinnän muodot, puhekulttuurit, työelämän vuorovaikutustaidot, palaverit, kokous- ja neuvottelutaito.

Aika ja paikka

1.9. - 31.12. Wärtsilä-talo

Oppimateriaalit

Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän.

Luennot, harjoitukset ja lopputentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi- ja etäopiskelu 30 t, harjoitustehtävät 13 t, itsenäinen työskentely 10 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 10 t.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä, pahoja puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan, noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 30 % ja tenttisuoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta selkeitä puutteitakin on. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 % ja tenttiarvosana on vähintään 2.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuottaa laadukkaita perusasiakirjoja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Esitys- ja ryhmäviestintätaidot ovat hyvällä tai erittäin hyvällä tasolla, ja hän on valmis johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tuntitehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on väh. 60 % ja tenttiarvosana vähintään 3.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan palaveria kokonaan, pitämään kokouksen tai toimimaan ryhmän vetäjänä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tuntitehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on väh. 80 % ja tenttiarvosana vähintään 4!

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Heli Juntunen
  • Juha Suomalainen
Vastuuopettaja

Juha Suomalainen

Ryhmät
  • BIMNS19
    Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2019

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän.

Sisältö

Viestinnän muodot, puhekulttuurit, työelämän vuorovaikutustaidot, palaverit, kokous- ja neuvottelutaito.

Aika ja paikka

1.9. - 31.12. Wärtsilä-talo

Oppimateriaalit

Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän.

Luennot, harjoitukset ja lopputentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi- ja etäopiskelu 30 t, harjoitustehtävät 13 t, itsenäinen työskentely 10 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 10 t.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä, pahoja puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan, noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 30 % ja tenttisuoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta selkeitä puutteitakin on. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 % ja tenttiarvosana on vähintään 2.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuottaa laadukkaita perusasiakirjoja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Esitys- ja ryhmäviestintätaidot ovat hyvällä tai erittäin hyvällä tasolla, ja hän on valmis johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tuntitehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on väh. 60 % ja tenttiarvosana vähintään 3.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan palaveria kokonaan, pitämään kokouksen tai toimimaan ryhmän vetäjänä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tuntitehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on väh. 80 % ja tenttiarvosana vähintään 4!