Työelämän viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: BIM6013-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Heli Juntunen
- Juha Suomalainen
Vastuuopettaja
Juha Suomalainen
Ryhmät
-
BIMNS19Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2019
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän.
Sisältö
Viestinnän muodot, puhekulttuurit, työelämän vuorovaikutustaidot, palaverit, kokous- ja neuvottelutaito.
Aika ja paikka
1.9. - 31.12. Wärtsilä-talo
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän.
Luennot, harjoitukset ja lopputentti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähi- ja etäopiskelu 30 t, harjoitustehtävät 13 t, itsenäinen työskentely 10 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 10 t.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä, pahoja puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan, noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 30 % ja tenttisuoritus on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta selkeitä puutteitakin on. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 % ja tenttiarvosana on vähintään 2.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuottaa laadukkaita perusasiakirjoja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Esitys- ja ryhmäviestintätaidot ovat hyvällä tai erittäin hyvällä tasolla, ja hän on valmis johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tuntitehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on väh. 60 % ja tenttiarvosana vähintään 3.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan palaveria kokonaan, pitämään kokouksen tai toimimaan ryhmän vetäjänä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tuntitehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on väh. 80 % ja tenttiarvosana vähintään 4!