ViestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: IE10010
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Heli Juntunen
Osaamistavoitteet
Osaat tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Osaat arvioida viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja ammattitaidon kehittämistä. Osaat hakea tarvitsemaasi tietoa ja arvioida lähteiden luotettavuutta.
Osaat toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyt johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alasi tehtävissä ja osaat raportoida tekemiäsi tutkimuksia ja selvityksiä ammattialasi tutkimusperinteen mukaisesti.
Sisältö
- Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet ja tekstin makrorakenteet.
- Opinnäytetyön kirjoitusohjeen ja SFS 2487 -standardiasiakirjamallin mukainen raportointi.
- Raportointiin liittyvät merkinnät ja tekstilajit (mm. suora esitys, referaatti, tiivistelmä, viite- ja lähdemerkinnät).
- Tiedonhaku.
- Kielenhuolto.
- Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut.
- Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys.
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Heli Juntunen
Vastuuopettaja
Heli Juntunen
Ryhmät
-
IENS24Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2024
Tavoitteet
Osaat tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Osaat arvioida viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja ammattitaidon kehittämistä. Osaat hakea tarvitsemaasi tietoa ja arvioida lähteiden luotettavuutta.
Osaat toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyt johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alasi tehtävissä ja osaat raportoida tekemiäsi tutkimuksia ja selvityksiä ammattialasi tutkimusperinteen mukaisesti.
Sisältö
- Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet ja tekstin makrorakenteet.
- Opinnäytetyön kirjoitusohjeen ja SFS 2487 -standardiasiakirjamallin mukainen raportointi.
- Raportointiin liittyvät merkinnät ja tekstilajit (mm. suora esitys, referaatti, tiivistelmä, viite- ja lähdemerkinnät).
- Tiedonhaku.
- Kielenhuolto.
- Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut.
- Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys.
Aika ja paikka
Wärtsilä-talo 1.9. - 30.4.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Lisäksi muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Osaat tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Osaat arvioida viestintäosaamistasi ja ymmärrät kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja ammattitaidon kehittämistä. Osaat hakea tarvitsemaasi tietoa ja arvioida lähteiden luotettavuutta.
Osaat toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyt johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alasi tehtävissä ja osaat raportoida tekemiäsi tutkimuksia ja selvityksiä ammattialasi tutkimusperinteen mukaisesti.
- Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet ja tekstin makrorakenteet.
- Opinnäytetyön kirjoitusohjeen ja asiakirjamallin mukainen raportointi.
- Raportointiin liittyvät merkinnät ja tekstilajit (mm. suora esitys, referaatti, tiivistelmä, viite- ja lähdemerkinnät).
- Tiedonhaku.
- Kielenhuolto.
- Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut.
- Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys.
Harjoitukset, luennot ja tentti.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä, pahoja puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenenä enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan, noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 30 %.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta selkeitä puutteitakin on. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enimmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 %.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuottaa laadukkaita raportteja ja perusasiakirjoja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Esitys- ja ryhmäviestintätaidot ovat kiitettävällä tasolla. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat hyvällä tasolla, ja hän on valmis johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on väh. 60 %. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tuntitehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja ja raportteja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan kokousta ja palaveria kokonaan tai toimimaan ryhmän vetäjänä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tuntitehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on väh. 80 %.
Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Heli Juntunen
- Juha Suomalainen
Vastuuopettaja
Juha Suomalainen
Ryhmät
-
IENS23Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Osaat tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Osaat arvioida viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja ammattitaidon kehittämistä. Osaat hakea tarvitsemaasi tietoa ja arvioida lähteiden luotettavuutta.
Osaat toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyt johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alasi tehtävissä ja osaat raportoida tekemiäsi tutkimuksia ja selvityksiä ammattialasi tutkimusperinteen mukaisesti.
Sisältö
- Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet ja tekstin makrorakenteet.
- Opinnäytetyön kirjoitusohjeen ja SFS 2487 -standardiasiakirjamallin mukainen raportointi.
- Raportointiin liittyvät merkinnät ja tekstilajit (mm. suora esitys, referaatti, tiivistelmä, viite- ja lähdemerkinnät).
- Tiedonhaku.
- Kielenhuolto.
- Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut.
- Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys.
Aika ja paikka
Wärtsilä-talo 1.9. - 12.5.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Osaat tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Osaat arvioida viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja ammattitaidon kehittämistä. Osaat hakea tarvitsemaasi tietoa ja arvioida lähteiden luotettavuutta.
Osaat toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyt johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alasi tehtävissä ja osaat raportoida tekemiäsi tutkimuksia ja selvityksiä ammattialasi tutkimusperinteen mukaisesti.
- Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet ja tekstin makrorakenteet.
- Opinnäytetyön kirjoitusohjeen ja SFS 2487 -standardiasiakirjamallin mukainen raportointi.
- Raportointiin liittyvät merkinnät ja tekstilajit (mm. suora esitys, referaatti, tiivistelmä, viite- ja lähdemerkinnät).
- Tiedonhaku.
- Kielenhuolto.
- Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut.
- Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys.
Harjoitukset, luennot ja tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputentit ovat opintojakson puolivälissä marras-joulukuussa huhtikuun lopussa. Uusintatentit joulukuussa ja toukokuussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopiskelu 50 t, harjoitustehtävät 20 t, itsenäinen työskentely 20 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 20 t.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija osaa tuottaa asiatyylistä tekstiä ja asiakirjoja, mutta selkeitä, pahoja puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan, noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 30 % ja tenttisuoritus on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta suorituksissa myös selkeitä puutteita. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on mielellään vähintään 30 % ja tenttiarvosana on 2.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuottaa laadukkaita asiakirjoja ja raportteja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Hänen esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat vähintään hyvällä tasolla, ja hän pystyy johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa ja kokousta puheenjohtajan roolissa. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on mielellään 60 % ja tenttiarvosana 3.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja ja raportteja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan palaveria, toimimaan ryhmän vetäjänä sekä pitämään kokouksia puheenjohtajan roolissa. Opiskelija osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on mielellään 80 % ja tenttiarvosana vähintään 4.
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Juha Suomalainen
Vastuuopettaja
Juha Suomalainen
Ryhmät
-
IENS22Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Osaat tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Osaat arvioida viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja ammattitaidon kehittämistä. Osaat hakea tarvitsemaasi tietoa ja arvioida lähteiden luotettavuutta.
Osaat toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyt johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alasi tehtävissä ja osaat raportoida tekemiäsi tutkimuksia ja selvityksiä ammattialasi tutkimusperinteen mukaisesti.
Sisältö
- Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet ja tekstin makrorakenteet.
- Opinnäytetyön kirjoitusohjeen ja SFS 2487 -standardiasiakirjamallin mukainen raportointi.
- Raportointiin liittyvät merkinnät ja tekstilajit (mm. suora esitys, referaatti, tiivistelmä, viite- ja lähdemerkinnät).
- Tiedonhaku.
- Kielenhuolto.
- Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut.
- Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys.
Aika ja paikka
Wärtsilä-talo 1.9. - 12.5.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Osaat tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Osaat arvioida viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja ammattitaidon kehittämistä. Osaat hakea tarvitsemaasi tietoa ja arvioida lähteiden luotettavuutta.
Osaat toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyt johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alasi tehtävissä ja osaat raportoida tekemiäsi tutkimuksia ja selvityksiä ammattialasi tutkimusperinteen mukaisesti.
- Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet ja tekstin makrorakenteet.
- Opinnäytetyön kirjoitusohjeen ja SFS 2487 -standardiasiakirjamallin mukainen raportointi.
- Raportointiin liittyvät merkinnät ja tekstilajit (mm. suora esitys, referaatti, tiivistelmä, viite- ja lähdemerkinnät).
- Tiedonhaku.
- Kielenhuolto.
- Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut.
- Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys.
Harjoitukset, luennot ja tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputentit ovat opintojakson puolivälissä maaliskuussa ja toukokuun alkupuolella. Uusintatentin mahdollisuus on toukokuussa ja kesäkuussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopiskelu 50 t, harjoitustehtävät 20 t, itsenäinen työskentely 20 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 20 t.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija osaa tuottaa asiatyylistä tekstiä ja asiakirjoja, mutta selkeitä, pahoja puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan, noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 30 % ja tenttisuoritus on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta suorituksissa myös selkeitä puutteita. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on mielellään vähintään 30 % ja tenttiarvosana on 2.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuottaa laadukkaita asiakirjoja ja raportteja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Hänen esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat vähintään hyvällä tasolla, ja hän pystyy johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa ja kokousta puheenjohtajan roolissa. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on mielellään 60 % ja tenttiarvosana 3.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja ja raportteja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan palaveria, toimimaan ryhmän vetäjänä sekä pitämään kokouksia puheenjohtajan roolissa. Opiskelija osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on mielellään 80 % ja tenttiarvosana vähintään 4.