Siirry suoraan sisältöön

Ketterä kehitysprojektiLaajuus (10 op)

Tunnus: DT10039

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Jarmo Talvivaara
  • Mika Matveinen
  • Seppo Nevalainen
  • Anssi Gröhn
  • Mikko Anttonen
  • Sanna Kukkasniemi

Osaamistavoitteet

Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- osaat toimia kehittäjänä toimeksiantoon perustuvassa ICT-projektissa.
- tunnet ja osaat soveltaa ketteriä kehitysmenetelmiä ICT-projektin toteuttamisessa (esim. peli- tai sovelluskehitysprojektin tai digitaalisen liiketoiminnan kehittämisprojekti).
- osaat suunnitella ja toteuttaa ict-kehitysprojektin ketterien kehitysmenetelmiä soveltaen.
- osaat arvioida ja kehittää edelleen projektityöskentelyn valmiuksiasi (projektin jako iteraatioihin, aikataulutus ja suunnittelu, etenemisen ja tuotosten esittely/demot ja seuranta).
- tunnet ja osaa soveltaa projektityöskentelyyn liittyviä edistyneitä työkaluja (vaatimustenhallinta, version- ja tuotteenhallinta, testaus).
- osaat integroida aiempien lukukausien opintojaksojen eri sisältöjä toisiinsa projektityöskentelyn keinoin.
- syvennät osaamistasi valitsemasi täydentävien osaamisen ja projektin toimeksiannon teknologiavaatimusten osalta.

Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- tunnet käyttäjätuen ja käyttöönottamiseen liittyvän koulutuksen merkityksen loppukäyttäjien kannalta.
- tunnet oppimisen kriteerit ja aikuiskoulutuksen periaatteet, osaat käyttää erilaisia opetusvälineitä ja ohjata sekä arvioida oppimista
- osaat vastaanottaa ja antaa palautetta
- osaat arvioida erilaisten oppimateriaalien ja tehtävien soveltumista eri koulutustilanteisiin ja koulutusryhmälle
- osaat suunnitella ja toteuttaa koulutustilaisuuden

Sisältö

Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- Perusteet; käsitteet, tavoitteet, vaihejakomallit ja prosessien vaiheet sekä erot perinteisiin menetelmiin verrattuna.
- Projektin organisointi ja kehityssyklien suunnittelu ketterää kehitysmenetelmää hyödyntäen.
- Projektin toteutus ketterällä menetelmällä.
- Ketteriä kehitysmenetelmiä tukevat projektinhallintatyökalut (eritystapauksina peli- ja ohjelmistokehitys tai digitaalisen liiketoiminnan ratkaisujen kehitys).
- Vaatimustenhallinta.
- Tuotteen- ja versionhallinta ketterän kehityksen tukena.
- Testaus ketterän kehityksen tukena.
- Suuntautumisten ja toimeksiantojen pohjalta tarvittavat valinnaiset sisällöt (peliohjelmointi, sovelluskehitys ja digitaalinen liiketoiminta).

Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- Vuorovaikutus käyttäjätuki- ja koulutustilanteissa
- Kouluttajan taidot
- Palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Oppimateriaalien valinta eri koulutustilanteisiin
- Oppimistilanteen suunnittelu ja toteuttaminen

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 80

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Jari Uimonen
  • Sanna Kukkasniemi
  • Antti Hurme
  • Seppo Nevalainen
  • Mikko Anttonen
Vastuuopettaja

Seppo Nevalainen

Ryhmät
  • DTNS23
    Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- osaat toimia kehittäjänä toimeksiantoon perustuvassa ICT-projektissa.
- tunnet ja osaat soveltaa ketteriä kehitysmenetelmiä ICT-projektin toteuttamisessa (esim. peli- tai sovelluskehitysprojektin tai digitaalisen liiketoiminnan kehittämisprojekti).
- osaat suunnitella ja toteuttaa ict-kehitysprojektin ketterien kehitysmenetelmiä soveltaen.
- osaat arvioida ja kehittää edelleen projektityöskentelyn valmiuksiasi (projektin jako iteraatioihin, aikataulutus ja suunnittelu, etenemisen ja tuotosten esittely/demot ja seuranta).
- tunnet ja osaa soveltaa projektityöskentelyyn liittyviä edistyneitä työkaluja (vaatimustenhallinta, version- ja tuotteenhallinta, testaus).
- osaat integroida aiempien lukukausien opintojaksojen eri sisältöjä toisiinsa projektityöskentelyn keinoin.
- syvennät osaamistasi valitsemasi täydentävien osaamisen ja projektin toimeksiannon teknologiavaatimusten osalta.

Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- tunnet käyttäjätuen ja käyttöönottamiseen liittyvän koulutuksen merkityksen loppukäyttäjien kannalta.
- tunnet oppimisen kriteerit ja aikuiskoulutuksen periaatteet, osaat käyttää erilaisia opetusvälineitä ja ohjata sekä arvioida oppimista
- osaat vastaanottaa ja antaa palautetta
- osaat arvioida erilaisten oppimateriaalien ja tehtävien soveltumista eri koulutustilanteisiin ja koulutusryhmälle
- osaat suunnitella ja toteuttaa koulutustilaisuuden

Sisältö

Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- Perusteet; käsitteet, tavoitteet, vaihejakomallit ja prosessien vaiheet sekä erot perinteisiin menetelmiin verrattuna.
- Projektin organisointi ja kehityssyklien suunnittelu ketterää kehitysmenetelmää hyödyntäen.
- Projektin toteutus ketterällä menetelmällä.
- Ketteriä kehitysmenetelmiä tukevat projektinhallintatyökalut (eritystapauksina peli- ja ohjelmistokehitys tai digitaalisen liiketoiminnan ratkaisujen kehitys).
- Vaatimustenhallinta.
- Tuotteen- ja versionhallinta ketterän kehityksen tukena.
- Testaus ketterän kehityksen tukena.
- Suuntautumisten ja toimeksiantojen pohjalta tarvittavat valinnaiset sisällöt (peliohjelmointi, sovelluskehitys ja digitaalinen liiketoiminta).

Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- Vuorovaikutus käyttäjätuki- ja koulutustilanteissa
- Kouluttajan taidot
- Palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Oppimateriaalien valinta eri koulutustilanteisiin
- Oppimistilanteen suunnittelu ja toteuttaminen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

11.03.2024 - 02.06.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 90

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Eero Mönkkönen
  • Jari Uimonen
  • Sanna Kukkasniemi
  • Ossi Laakkonen
  • Seppo Nevalainen
  • Niku Räsänen
  • Jarmo Talvivaara
Vastuuopettaja

Seppo Nevalainen

Ryhmät
  • DTNS22
    Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- osaat toimia kehittäjänä toimeksiantoon perustuvassa ICT-projektissa.
- tunnet ja osaat soveltaa ketteriä kehitysmenetelmiä ICT-projektin toteuttamisessa (esim. peli- tai sovelluskehitysprojektin tai digitaalisen liiketoiminnan kehittämisprojekti).
- osaat suunnitella ja toteuttaa ict-kehitysprojektin ketterien kehitysmenetelmiä soveltaen.
- osaat arvioida ja kehittää edelleen projektityöskentelyn valmiuksiasi (projektin jako iteraatioihin, aikataulutus ja suunnittelu, etenemisen ja tuotosten esittely/demot ja seuranta).
- tunnet ja osaa soveltaa projektityöskentelyyn liittyviä edistyneitä työkaluja (vaatimustenhallinta, version- ja tuotteenhallinta, testaus).
- osaat integroida aiempien lukukausien opintojaksojen eri sisältöjä toisiinsa projektityöskentelyn keinoin.
- syvennät osaamistasi valitsemasi täydentävien osaamisen ja projektin toimeksiannon teknologiavaatimusten osalta.

Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- tunnet käyttäjätuen ja käyttöönottamiseen liittyvän koulutuksen merkityksen loppukäyttäjien kannalta.
- tunnet oppimisen kriteerit ja aikuiskoulutuksen periaatteet, osaat käyttää erilaisia opetusvälineitä ja ohjata sekä arvioida oppimista
- osaat vastaanottaa ja antaa palautetta
- osaat arvioida erilaisten oppimateriaalien ja tehtävien soveltumista eri koulutustilanteisiin ja koulutusryhmälle
- osaat suunnitella ja toteuttaa koulutustilaisuuden

Sisältö

Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- Perusteet; käsitteet, tavoitteet, vaihejakomallit ja prosessien vaiheet sekä erot perinteisiin menetelmiin verrattuna.
- Projektin organisointi ja kehityssyklien suunnittelu ketterää kehitysmenetelmää hyödyntäen.
- Projektin toteutus ketterällä menetelmällä.
- Ketteriä kehitysmenetelmiä tukevat projektinhallintatyökalut (eritystapauksina peli- ja ohjelmistokehitys tai digitaalisen liiketoiminnan ratkaisujen kehitys).
- Vaatimustenhallinta.
- Tuotteen- ja versionhallinta ketterän kehityksen tukena.
- Testaus ketterän kehityksen tukena.
- Suuntautumisten ja toimeksiantojen pohjalta tarvittavat valinnaiset sisällöt (peliohjelmointi, sovelluskehitys ja digitaalinen liiketoiminta).

Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- Vuorovaikutus käyttäjätuki- ja koulutustilanteissa
- Kouluttajan taidot
- Palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Oppimateriaalien valinta eri koulutustilanteisiin
- Oppimistilanteen suunnittelu ja toteuttaminen

Arviointiasteikko

H-5