Ketterä kehitysprojektiLaajuus (10 op)
Tunnus: DT10039
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jarmo Talvivaara
- Mika Matveinen
- Seppo Nevalainen
- Anssi Gröhn
- Mikko Anttonen
- Sanna Kukkasniemi
Osaamistavoitteet
Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- osaat toimia kehittäjänä toimeksiantoon perustuvassa ICT-projektissa.
- tunnet ja osaat soveltaa ketteriä kehitysmenetelmiä ICT-projektin toteuttamisessa (esim. peli- tai sovelluskehitysprojektin tai digitaalisen liiketoiminnan kehittämisprojekti).
- osaat suunnitella ja toteuttaa ict-kehitysprojektin ketterien kehitysmenetelmiä soveltaen.
- osaat arvioida ja kehittää edelleen projektityöskentelyn valmiuksiasi (projektin jako iteraatioihin, aikataulutus ja suunnittelu, etenemisen ja tuotosten esittely/demot ja seuranta).
- tunnet ja osaa soveltaa projektityöskentelyyn liittyviä edistyneitä työkaluja (vaatimustenhallinta, version- ja tuotteenhallinta, testaus).
- osaat integroida aiempien lukukausien opintojaksojen eri sisältöjä toisiinsa projektityöskentelyn keinoin.
- syvennät osaamistasi valitsemasi täydentävien osaamisen ja projektin toimeksiannon teknologiavaatimusten osalta.
Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- tunnet käyttäjätuen ja käyttöönottamiseen liittyvän koulutuksen merkityksen loppukäyttäjien kannalta.
- tunnet oppimisen kriteerit ja aikuiskoulutuksen periaatteet, osaat käyttää erilaisia opetusvälineitä ja ohjata sekä arvioida oppimista
- osaat vastaanottaa ja antaa palautetta
- osaat arvioida erilaisten oppimateriaalien ja tehtävien soveltumista eri koulutustilanteisiin ja koulutusryhmälle
- osaat suunnitella ja toteuttaa koulutustilaisuuden
Sisältö
Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- Perusteet; käsitteet, tavoitteet, vaihejakomallit ja prosessien vaiheet sekä erot perinteisiin menetelmiin verrattuna.
- Projektin organisointi ja kehityssyklien suunnittelu ketterää kehitysmenetelmää hyödyntäen.
- Projektin toteutus ketterällä menetelmällä.
- Ketteriä kehitysmenetelmiä tukevat projektinhallintatyökalut (eritystapauksina peli- ja ohjelmistokehitys tai digitaalisen liiketoiminnan ratkaisujen kehitys).
- Vaatimustenhallinta.
- Tuotteen- ja versionhallinta ketterän kehityksen tukena.
- Testaus ketterän kehityksen tukena.
- Suuntautumisten ja toimeksiantojen pohjalta tarvittavat valinnaiset sisällöt (peliohjelmointi, sovelluskehitys ja digitaalinen liiketoiminta).
Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- Vuorovaikutus käyttäjätuki- ja koulutustilanteissa
- Kouluttajan taidot
- Palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Oppimateriaalien valinta eri koulutustilanteisiin
- Oppimistilanteen suunnittelu ja toteuttaminen
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 80
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Jari Uimonen
- Sanna Kukkasniemi
- Antti Hurme
- Seppo Nevalainen
- Mikko Anttonen
Vastuuopettaja
Seppo Nevalainen
Ryhmät
-
DTNS23Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- osaat toimia kehittäjänä toimeksiantoon perustuvassa ICT-projektissa.
- tunnet ja osaat soveltaa ketteriä kehitysmenetelmiä ICT-projektin toteuttamisessa (esim. peli- tai sovelluskehitysprojektin tai digitaalisen liiketoiminnan kehittämisprojekti).
- osaat suunnitella ja toteuttaa ict-kehitysprojektin ketterien kehitysmenetelmiä soveltaen.
- osaat arvioida ja kehittää edelleen projektityöskentelyn valmiuksiasi (projektin jako iteraatioihin, aikataulutus ja suunnittelu, etenemisen ja tuotosten esittely/demot ja seuranta).
- tunnet ja osaa soveltaa projektityöskentelyyn liittyviä edistyneitä työkaluja (vaatimustenhallinta, version- ja tuotteenhallinta, testaus).
- osaat integroida aiempien lukukausien opintojaksojen eri sisältöjä toisiinsa projektityöskentelyn keinoin.
- syvennät osaamistasi valitsemasi täydentävien osaamisen ja projektin toimeksiannon teknologiavaatimusten osalta.
Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- tunnet käyttäjätuen ja käyttöönottamiseen liittyvän koulutuksen merkityksen loppukäyttäjien kannalta.
- tunnet oppimisen kriteerit ja aikuiskoulutuksen periaatteet, osaat käyttää erilaisia opetusvälineitä ja ohjata sekä arvioida oppimista
- osaat vastaanottaa ja antaa palautetta
- osaat arvioida erilaisten oppimateriaalien ja tehtävien soveltumista eri koulutustilanteisiin ja koulutusryhmälle
- osaat suunnitella ja toteuttaa koulutustilaisuuden
Sisältö
Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- Perusteet; käsitteet, tavoitteet, vaihejakomallit ja prosessien vaiheet sekä erot perinteisiin menetelmiin verrattuna.
- Projektin organisointi ja kehityssyklien suunnittelu ketterää kehitysmenetelmää hyödyntäen.
- Projektin toteutus ketterällä menetelmällä.
- Ketteriä kehitysmenetelmiä tukevat projektinhallintatyökalut (eritystapauksina peli- ja ohjelmistokehitys tai digitaalisen liiketoiminnan ratkaisujen kehitys).
- Vaatimustenhallinta.
- Tuotteen- ja versionhallinta ketterän kehityksen tukena.
- Testaus ketterän kehityksen tukena.
- Suuntautumisten ja toimeksiantojen pohjalta tarvittavat valinnaiset sisällöt (peliohjelmointi, sovelluskehitys ja digitaalinen liiketoiminta).
Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- Vuorovaikutus käyttäjätuki- ja koulutustilanteissa
- Kouluttajan taidot
- Palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Oppimateriaalien valinta eri koulutustilanteisiin
- Oppimistilanteen suunnittelu ja toteuttaminen
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
11.03.2024 - 02.06.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 90
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Eero Mönkkönen
- Jari Uimonen
- Sanna Kukkasniemi
- Ossi Laakkonen
- Seppo Nevalainen
- Niku Räsänen
- Jarmo Talvivaara
Vastuuopettaja
Seppo Nevalainen
Ryhmät
-
DTNS22Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- osaat toimia kehittäjänä toimeksiantoon perustuvassa ICT-projektissa.
- tunnet ja osaat soveltaa ketteriä kehitysmenetelmiä ICT-projektin toteuttamisessa (esim. peli- tai sovelluskehitysprojektin tai digitaalisen liiketoiminnan kehittämisprojekti).
- osaat suunnitella ja toteuttaa ict-kehitysprojektin ketterien kehitysmenetelmiä soveltaen.
- osaat arvioida ja kehittää edelleen projektityöskentelyn valmiuksiasi (projektin jako iteraatioihin, aikataulutus ja suunnittelu, etenemisen ja tuotosten esittely/demot ja seuranta).
- tunnet ja osaa soveltaa projektityöskentelyyn liittyviä edistyneitä työkaluja (vaatimustenhallinta, version- ja tuotteenhallinta, testaus).
- osaat integroida aiempien lukukausien opintojaksojen eri sisältöjä toisiinsa projektityöskentelyn keinoin.
- syvennät osaamistasi valitsemasi täydentävien osaamisen ja projektin toimeksiannon teknologiavaatimusten osalta.
Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- tunnet käyttäjätuen ja käyttöönottamiseen liittyvän koulutuksen merkityksen loppukäyttäjien kannalta.
- tunnet oppimisen kriteerit ja aikuiskoulutuksen periaatteet, osaat käyttää erilaisia opetusvälineitä ja ohjata sekä arvioida oppimista
- osaat vastaanottaa ja antaa palautetta
- osaat arvioida erilaisten oppimateriaalien ja tehtävien soveltumista eri koulutustilanteisiin ja koulutusryhmälle
- osaat suunnitella ja toteuttaa koulutustilaisuuden
Sisältö
Ketterät kehitysmenetelmät ja projektin toteutus
- Perusteet; käsitteet, tavoitteet, vaihejakomallit ja prosessien vaiheet sekä erot perinteisiin menetelmiin verrattuna.
- Projektin organisointi ja kehityssyklien suunnittelu ketterää kehitysmenetelmää hyödyntäen.
- Projektin toteutus ketterällä menetelmällä.
- Ketteriä kehitysmenetelmiä tukevat projektinhallintatyökalut (eritystapauksina peli- ja ohjelmistokehitys tai digitaalisen liiketoiminnan ratkaisujen kehitys).
- Vaatimustenhallinta.
- Tuotteen- ja versionhallinta ketterän kehityksen tukena.
- Testaus ketterän kehityksen tukena.
- Suuntautumisten ja toimeksiantojen pohjalta tarvittavat valinnaiset sisällöt (peliohjelmointi, sovelluskehitys ja digitaalinen liiketoiminta).
Käyttätuki ja koulutusosaaminen
- Vuorovaikutus käyttäjätuki- ja koulutustilanteissa
- Kouluttajan taidot
- Palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Oppimateriaalien valinta eri koulutustilanteisiin
- Oppimistilanteen suunnittelu ja toteuttaminen
Arviointiasteikko
H-5