Peligrafiikka (4op)
Opintojakson tunnus: DT10031
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 4 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
- Vastuuhenkilö
 - Anssi Gröhn, Vastuuopettaja
 - Seppo Nevalainen, Vastuuopettaja
 
Osaamistavoitteet
Tiedät mikä on renderöintiliukuhihna 
Ymmärrät renderöintiliukuhihnan merkityksen grafiikan piirtämisessä  
Ymmärrät miten 3d-mallinnusohjelmaa ja sen ominaisuuksia hyödynnetään peliobjektien visuaaliseen mallintamiseen. 
Tiedät mitä varjostinohjelmat ovat  
Ymmärrät miten varjostinohjelmia rakennetaan pelimoottorin tarjoamilla menetelmillä
Osaat soveltaa mallinnusohjelmaa omien 3d-mallien luonnissa 
Osaat mallintaa omia 3d-malleja polygonien avulla
Osaat mallintaa omia 3d-malleja jatkuvien muotojen avulla
Osaat hyödyntää erilaisia meshejä muokkaavia operaatioita omiin 3d-malleihisi  
Osaat hyödyntää teksturointia omiin 3d-malleihisi 
Osaat animoida omia 3d-malleja 
Osaat rakentaa pelimoottorin tarjoamilla menetelmillä omia varjostinohjelmia 
Osaat yhdistää eri työkaluilla luotuja graafisia assettaja yhteen pelihahmoon 
Tunnistat mitkä mallinnusmenetelmät soveltuvat mihinkin työvaiheeseen 
Osaat perustellusti arvioida ja valita tehokkaat mallinnusmenetelmät eri työvaiheisiin 
Osaat perustellusti arvioida mallinnukseen kuluvaa aikaa
Osaat suunnitella ja luoda omille pelihahmoille näyttäviä ulkoasuja varjostinohjelmien ja mallintamisen avulla
                    
Sisältö
Peligrafiikan käsitteet
Pelimoottorin varjostinohjelmointi  
Perusmuodot ja niillä mallintaminen 
Polygonimallinnus 
Mallinnus jatkuvien muotojen avulla 
Tekstuurit ja teksturointi
Animointi
                    
Lisätiedot
Esitiedot: ohjelmoinnin perusopinnot