Ihminen ja vuorovaikutteinen teknologiaLaajuus (5 op)
Tunnus: DT10058
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Sanna Kukkasniemi
- Jyri Kemppainen
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää käytettävyyden huomioimisen merkityksen ohjelmistotuotannossa. Lisäksi hän osaa suunnitella yksinkertaisia käyttöliittymiä ja arvioida kuinka hyvin ne noudattavat yleisiä suunnitteluperiaatteita. Tavoitteena on sellaiset perustiedot ja -taidot, joita vuorovaikutteisen teknologian suunnittelija tarvitsee työssään.
Opintojakson jälkeen osaat:
- analysoida ihmisen ja koneen välistä vuorovaikutusta muun muassa käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen näkökulmasta
- hahmottaa miten käytettävyys- ja käyttäjäkokemustavoitteet voidaan saavuttaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla
- luokitella erilaisia ihmisen ja koneen välisessä vuorovaikutuksessa käytettäviä laitteita ja vuorovaikutustyylejä
- soveltaa opintojaksolla oppimaasi yksinkertaisten graafisten käyttöliittymien suunnitteluun ja arviointiin
Sisältö
- Johdatus ihmisen ja koneen väliseen vuorovaikutukseen ja käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun
- Alan peruskäsitteet, erilaiset vuorovaikutustavat ja -välineet
- Käytettävyys ja käyttäjäkokemus
- Vuorovaikutuslaitteet ja erilaiset käyttöliittymät
- Käyttöliittymien suunnittelun perusteet
- Graafisten käyttöliittymien suunnittelu ja arviointi
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
18.03.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Sanna Kukkasniemi
Vastuuopettaja
Sanna Kukkasniemi
Ryhmät
-
DTNS22Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää käytettävyyden huomioimisen merkityksen ohjelmistotuotannossa. Lisäksi hän osaa suunnitella yksinkertaisia käyttöliittymiä ja arvioida kuinka hyvin ne noudattavat yleisiä suunnitteluperiaatteita. Tavoitteena on sellaiset perustiedot ja -taidot, joita vuorovaikutteisen teknologian suunnittelija tarvitsee työssään.
Opintojakson jälkeen osaat:
- analysoida ihmisen ja koneen välistä vuorovaikutusta muun muassa käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen näkökulmasta
- hahmottaa miten käytettävyys- ja käyttäjäkokemustavoitteet voidaan saavuttaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla
- luokitella erilaisia ihmisen ja koneen välisessä vuorovaikutuksessa käytettäviä laitteita ja vuorovaikutustyylejä
- soveltaa opintojaksolla oppimaasi yksinkertaisten graafisten käyttöliittymien suunnitteluun ja arviointiin
Sisältö
- Johdatus ihmisen ja koneen väliseen vuorovaikutukseen ja käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun
- Alan peruskäsitteet, erilaiset vuorovaikutustavat ja -välineet
- Käytettävyys ja käyttäjäkokemus
- Vuorovaikutuslaitteet ja erilaiset käyttöliittymät
- Käyttöliittymien suunnittelun perusteet
- Graafisten käyttöliittymien suunnittelu ja arviointi
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
13.03.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Sanna Kukkasniemi
Vastuuopettaja
Sanna Kukkasniemi
Ryhmät
-
DTNS22Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2022
-
DTNS21Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää käytettävyyden huomioimisen merkityksen ohjelmistotuotannossa. Lisäksi hän osaa suunnitella yksinkertaisia käyttöliittymiä ja arvioida kuinka hyvin ne noudattavat yleisiä suunnitteluperiaatteita. Tavoitteena on sellaiset perustiedot ja -taidot, joita vuorovaikutteisen teknologian suunnittelija tarvitsee työssään.
Opintojakson jälkeen osaat:
- analysoida ihmisen ja koneen välistä vuorovaikutusta muun muassa käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen näkökulmasta
- hahmottaa miten käytettävyys- ja käyttäjäkokemustavoitteet voidaan saavuttaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla
- luokitella erilaisia ihmisen ja koneen välisessä vuorovaikutuksessa käytettäviä laitteita ja vuorovaikutustyylejä
- soveltaa opintojaksolla oppimaasi yksinkertaisten graafisten käyttöliittymien suunnitteluun ja arviointiin
Sisältö
- Johdatus ihmisen ja koneen väliseen vuorovaikutukseen ja käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun
- Alan peruskäsitteet, erilaiset vuorovaikutustavat ja -välineet
- Käytettävyys ja käyttäjäkokemus
- Vuorovaikutuslaitteet ja erilaiset käyttöliittymät
- Käyttöliittymien suunnittelun perusteet
- Graafisten käyttöliittymien suunnittelu ja arviointi
Arviointiasteikko
H-5