Siirry suoraan sisältöön

Pelien tekoälyLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: DT10046

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Seppo Nevalainen, Vastuuopettaja
Anssi Gröhn, Vastuuopettaja

Osaamistavoitteet

Tiedät pelien tekoälyn historian keskeiset kehitysvaiheet
Tunnistat pelitekoälyn eri osa-alueet ja niiden keskeiset sovelluskohteet eri peligenreissä.
Ymmärrät ohjauskäyttäytymisten perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät dialogijärjestelmien perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät reitinhaun perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät ei-pelaajahahmon päättelyn perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää pelimoottorin tarjoamia pelitekoälyn visualisointi- ja debuggausmenetelmiä.
Ymmärrät hyötylaskentapohjaisen ei-pelaajahahmon päättelyn toimintaperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää havaitsemista ja ympäristödatan keräämistä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.

Sisältö

Yleiskatsaus pelitekoälyn historiaan ja tämän hetken eri sovellutuksiin
Ohjauskäyttäytymiset
Dialogijärjestelmät
Reitinhaku
Ei-pelaajahahmon päättelytekniikat
Pelimoottorin AI-komponenttien hyödyntäminen
Tekoälyä sisältävän peliprojektin toteuttaminen

Siirry alkuun