Skip to main content

Research-based Development (7 cr)

Code: YS10003-3001

General information


Enrollment
01.10.2022 - 31.10.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 28.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Campus
Tikkarinne Campus Tikkarinne 9
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 60
Degree programmes
Degree Programme in the Development and Management of Health Care and Social Services
Teachers
Pirjo Vesa
Susanna Kinnunen
Marika Lappalainen
Teacher in charge
Susanna Kinnunen
Groups
SSYS22
Physiotherapist / Nurse / Social Services / Public Health Nurse (MA), Development and Management of Health Care and Social Services, syksy, 2022
Course
YS10003

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät oman tieteenalasi paradigman ja osaat soveltaa laaja-alaisesti erityisosaamista vastaavia käsitteitä, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja tutkimuksen perustana
- Hallitset hyvän tieteellisen käytännön ja siihen liittyvät vastuut ja erityispiirteet
- Osaat selittää ja perustella tutkimus- ja kehittämistyön keskeiset menetelmät ja prosessin vaiheet
- Osaat ratkaista vaativia työelämän haasteita soveltaen luovasti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä huomioiden kestävän kehityksen näkökulmat ja ammattieettiset periaatteet
- Osaat hakea tutkimustietoa kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta, eettisyyttä, sovellettavuutta ja vaikuttavuutta kriittisesti
- Osaat uudistaa työelämää ja sen toimintatapoja asiakaslähtöisesti yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla moninaisuutta ja tasa-arvoa edistäen
- Osaat viestiä hyvin kirjallisesti soveltaen tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin periaatteita
- Osaat viestiä ja keskustella ilmiöistä suullisesti perustellen oman tieteenalasi näkökulmasta alasi sisällä sekä sen ulkopuolella

Content

- Tieteen filosofiset lähtökohdat
- Tiedonlajit
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja kirjallisuuskatsaus
- Kehittämistyön menetelmät
- Tiedonhaku ja tiedon laadun arviointi
- Tieteellinen kirjoittaminen ja raportointiohjeiden käyttö
- Suullinen havainnollistava presentaatio

Location and time

Pääosin verkko-opetus

Materials

Osoitetaan opintojakson aikana, Moodle-materiaalit

Teaching methods

Tavoitteet:
- Harjaannut tieteellisessä ajattelussa ja osaat suhtautua kriittisesti tutkimuksiin ja artikkeleihin
- Harjaannut lukemaan erilaisia tutkimuksia ja ymmärrät tilastollisten analyysien perusteet
- Perehdyt hyvään tieteelliseen käytäntöön ja tutkimuseettisiin periaatteisiin
- Kehität valmiuksiasi soveltaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä (mukaan lukien kirjallisuuskatsaus) omassa työssä
- Ymmärrät tutkivan/tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja keskeiset käsitteet
- Opit tarkastelemaan, mikä olisi tutkivaan/tutkimukselliseen kehittämiseen sopiva ja itseä motivoiva kehittämisilmiö, -kohde tai -idea
- Harjaannut innovatiivisuuden soveltamisessa omassa kehittämistoiminnassasi
- Harjaannut käyttämään tutkivassa/tutkimuksellisessa kehittämisessä tutkimustietoa ja tutkimusmenetelmiä sekä muita ei-tieteellisiä tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
- Perehdyt kehittämisprosessin eri vaiheisiin ja kehittämistyösi vaikuttavuuteen
- Suunnittelet ja toteutat (teoreettisesti) tutkivan/tutkimuksellisen kehittämisprosessin eri vaiheineen työelämäkontekstissa

Sisältö:
- Arkitieto, uskomustieto ja tieteellinen tieto - vertailua
- Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimuseettiset periaatteet
- Lähdekritiikki ja kuinka tieteellistä artikkelia luetaan
- Tilastojen lukutaito, määrällisen tutkimuksen analyysimenetelmien perusteet
- Laadullisen tutkimuksen periaatteet (aineistonkeruumenetelmät ja aineiston analyysi)
- Kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä
- Tutkivan kehittämisen/tutkimuksellisen kehittämisen teoreettiset lähtökohdat ja käsitteet
- Innovatiivinen itseä kiinnostava kehittämisilmiö, -kohde tai idea
- Innovatiivisuus tutkivassa/tutkimuksellisessa kehittämisessä
- Tutkiva/tutkimuksellinen kehittämisprosessi eri vaiheineen ja erityisesti menetelmineen
- Tutkiva/tutkimuksellinen kehittämisprosessi suhteessa työelämäkontekstiin – vaikuttavuus tässä yhteydessä

Employer connections

Opintojakso kytkeytyy työelämän kehittämiseen

Completion alternatives

Aikaisemmat sisällöltään samanlaiset suoritukset hyväksytään AHOT-menettelyn kautta

Student workload

Toteutus:
- Kontaktiopetusta verkossa 24 h
- Itsenäistä työskentelyä 165 h = välitehtävät, opintojakson lopussa vertaisarviointitehtävä, itsetiedonhaku, kirjallisuuteen perehtyminen

Go back to top of page