Juridical and Ethical Guidance in an Age-Friendly Society (5 cr)
Code: SG10004-3002
General information
- Enrollment
- 15.08.2022 - 30.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 24.10.2022 - 23.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Geronomikoulutus (SG)
- Campus
- Tikkarinne Campus Tikkarinne 9
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Applied Gerontology
- Teachers
- Terhi Myller
- Teacher in charge
- Terhi Myller
- Groups
-
SGAS22Degree Programme in Applied Gerontology, Blended Learning, Fall, 2022
- Course
- SG10004
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
A-osion opettaja, Terhi Myller
B-osion opettaja, Henna Nikumaa
Objective
A) Age-friendly society and professional ethical guidance
You can describe the starting points of an age-friendly society
You can describe economic, social and cultural rights
You are able to name national and key international ageing policies and programs
You can describe the legislation and professional guidance as a starting point for applied gerontological professionals’ work
B) Legislative guidance in the work of applied gerontological professionals
You can define the main starting points for ethical and client-oriented work for older people
You know how to define an older person's right to self-determination and legal capacity
You can describe the legal rights and responsibilities of applied gerontological professionals’
You can justify the work of the applied gerontological professionals from the point of view of legislation and professional ethical principles
Content
A) Age-friendly society and professional ethical guidance
An age-friendly society
Economic, social and cultural rights.
Key legislation and guidance documents
Ageing policy, strategies and recommendations for older people
Applied gerontological professionals’ ethical guidelines
B) Legislative guidance in the work of the applied gerontology
The self-determination and legal capacity of an older person
Status and rights of relatives
Applied gerontological professionals’ responsibilities and means to intervene e.g., in situations of abuse and exploitation, quality of service issues
Various notices
Legal means of anticipation from the perspective of the work of applied gerontological professionals’
Advocacy
Location and time
Etätoteutus, verkossa online-ohjausta ja työskentelyä sekä itsenäistä opiskelua
Materials
A) osan materiaali on tarkoitettu tueksi opintojaksolle, se toimii oheismateriaalina.
Jämsèn & Kukkonen 2020. Ikäystävällinen yhteiskunta tukee aktiivista ikääntymistä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/333296/B60.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus 6/1976 https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1976/19760006
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162455/STM_2020_29_J.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 : Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162462
Geronomin ammattieettiset ohjeet https://www.suomengeronomiliitto.fi/geronomi/ammattiettiset-ohjeet
Sosiaalialan ammattihenkilön ammattieettiset ohjeet https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista eli vanhuspalvelulaki (Finlex)
Sosiaalihuoltolaki (Finlex)
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (Finlex)
Terveydenhuoltolaki (Finlex)
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (Finlex)
B)
EOAK/4180/2020. Muistisairaan deliriumpotilaan rajoittaminen somaattisessa sairaanhoidossa. Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisu. https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/4180/2020
Ikääntyneiden henkilöiden oikeudet – keskeiset kansainväliset sopimukset ja kansallinen lainsäädäntö. Ihmisoikeuskeskuksen julkaisuja 1/2019. https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/cZKLUW7eatBYEtgRauoX0UjBzZ/Ika%CC%88a%CC%88ntyneiden%20henkilo%CC%88iden%20oikeudet.pdf
Mäki-Petäjä-Leinonen Anna & Karvonen-Kälkäjä Anja. Vanhuusoikeuden perusteet. Almatalent. 2017. (kirja on myös sähköisenä versiona saatavilla)
Nikumaa Henna. Itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen ja rajoittaminen muistisairaan hoidossa. Teoksessa Hallikainen, Immonen, Mönkäre & Pihlajakari (toim.) Muistisairaan hoito. Duodecim. 2019, s. 20–24. (kirja löytyy myös sähköisenä versiona mm. Duodecimiin Oppiportista)
Nikumaa Henna & Koponen Elina (toim.) Miten turvaan tahtoni toteutumisen? Opas oikeudelliseen ennakointiin. Suomen muistiasiantuntijat ry. 2021. https://sumut.fi/wp-content/uploads/2021/10/MIES_SUMU_Oikeudellinen_ennakointi_opas_2021.pdf
Koivisto Ida. Ohjattua vapautta? Itsemääräämisoikeus hallinnan välineenä. Lakimies 6/2018, s. 627–650. (löytyy Edilex-tietokannan Lakikirjastosta, jossa mm. suomalaiset juridiset lehdet)
Teaching methods
Opintojakso rakentuu kahdesta osakokonaisuudesta A)-osio ohjaustunneista ja tiimityöskentelystä, luentotallenteista, muusta opiskelumateriaaleista, itsenäisestä opiskelusta, oppimistehtävästä ja B)-osio luentotallenteista, itsenäisestä opiskelusta, teams-työpajasta marraskuussa 30.11.2022 klo 12.30-16.00 sekä monivalintaverkkotentistä Moodlessa.
Exam schedules
Verkkotentti jakson lopussa, teams-työpajan jälkeen. Verkkotentti on auki viikon ja se sisältää 3 tenttiyritystä. Pakotetusti 48h viive tenttiyritysten välillä.
Completion alternatives
.
Student workload
Opiskelijan työmäärä 5 op, yhteensä 135 tuntia
A) Ikäystävällinen yhteiskunta ja ammattieettinen ohjaus 2 op, 54 h, josta 10 h ohjausta ja tiimityöskentelyä lukujärjestyksen mukaisesti v. 2022 ja 44 h itsenäistä opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä.
B) Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä 3 op, yhteensä 81 h, josta 77h itsenäistä opiskelua (mm. luentotallenteet) ja 4 h teams-työpaja.
Pienryhmätyöskentelyn kukin ryhmä sopii keskenään ja itsenäisesti.
Further information
Opintojakso luo perustan geronomin lainsäädännölliselle osaamiselle ja perustuu gerontologisen, palvelujärjestelmäosaamisen sekä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan kompetensseihin.