Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: LTPY003-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2021 - 30.04.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettajat
Tarja Kupiainen
Vastuuopettaja
Tarja Kupiainen
Opintojakso
LTPY003

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.

Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen matkailun tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.

Sisältö

Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)Kokemusten kannattava tuotteistaminen.

Aika ja paikka

Teams tai
WÄ131

Oppimateriaalit

Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.

Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.

Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)

Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf

Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com

Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).

Opetusmenetelmät

Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.

Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.

Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.

Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.

Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.

Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.

Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.

Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (essee) 27 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 82 t

Siirry alkuun