C++ Ohjelmointi (3 op)
Toteutuksen tunnus: LTD7013-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2021 - 30.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.08.2021 - 17.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
- Toimipiste
- Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 30
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Tavoitteena ottaa C++-ohjelmontikieli haltuun UE4-kehitystä varten.
Sisältö
- C++-kielen perusteet
- kääntäjä
- luokat
- virtuaalifunktiot
- poikkeukset
- muistinhallinta ja osoittimet
- geneerinen ohjelmointi, STL
- tietovirrat ja tietovirtaoperaattori
- moniperintä ja timanttimalli
- kirjastojen käyttö ja luonti
Oppimateriaalit
Kurssin Moodle-työtilaan julkaistu materiaali.
https://www.learncpp.com/
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=cpp_ohj_01
Opetusmenetelmät
Osaat lukea käyttäjältä syötteitä
Osaat käsitellä merkkijonotaulukoita
Osaat luoda luokkia ja olioita
Osaat luoda luokille jäsenfunktioita ja määritellä niille parametreja
Osaat käyttää STL:n vector-tietorakennetta
Osaat käyttää viittauksia
Osaat käyttää osoittimia
Osaat ylikuormittaa (eli toteuttaa) operaattoreita olioille
Osaat lukea ja kirjoittaa tekstitiedostoja C++:lla
Osaat lukea ja kirjoittaa binääritiedostoja C++:lla
Osaat käytää luoda omia poikkeuksia C++:lla
Osaat käyttää poikkeuksia virheenkäsittelyssä C++:lla
Osaat käyttää list-tietorakennetta
Osaat käsitellä tietueita säiliöluokkien sisällä
Osaat poistaa tietueita tietorakenteista läpikäynnin yhteydessä
Osaat käyttää C++:n kirjastofunktioita monipuolisemmin
Osaat luoda staattisia kirjastoja omasta koodistasi
Osaat luoda dynaamisia kirjastoja omasta koodistasi
Osaat käyttää muiden tekemiä ja omia kirjastoja omassa koodissasi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä 81 h, josta ohjaustunteja 26h, ja itsenäistä työskentelyä 55h (materiaaleihin tutustuminen, oppimistehtävät, palaute)