Software Architecture Patterns (3 cr)
Code: LTD7011-3002
General information
- Enrollment
- 01.04.2022 - 30.04.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.08.2022 - 21.10.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
- Campus
- Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 70
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Information Technology
- Teachers
- Petri Laitinen
- Teacher in charge
- Petri Laitinen
- Groups
-
DTNS21Information Technology (BBA), Full-time Studies, Fall, 2021
- Course
- LTD7011
Evaluation scale
H-5
Objective
-
Content
-
Materials
Doom, Claude: Business Information Management, 2013.
Babar A., Brown A.W, Koskimies K., Mistrik I.: Agile Software Architecture: Aligning Agile Processes and Software Architectures. Elsevier Science & Technology, 2013.
Richards, M., Ford, H.: Fundamentals of Software Architecture. O'Reilly, 2020. (Saatavana opiskelijan kirjastopalveluista Safari O'Reillyn osiosta.)
Freeman E., Robson E.: Head First Design Patterns. O'Reilly. (Saatavana opiskelijan kirjastopalveluista Safari O'Reillyn osiosta.)
Teaching methods
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija tuntee arkkitehtuurityön tarkoituksen ja keskeiset tehtävät.
Opiskelija tuntee nykyaikaiset sovellusarkkitehtuurimallit.
Opiskelija tuntee keskeiset sovellusten väliset liitosmekanismit ja niissä sovelletut tiedon esittämisen tavat.
Opiskelija tuntee keskeiset sovellusarkkitehtuureihin liittyvät standardit ja kehikot.
Opiskelija osaa soveltaa joitakin suunnittelumalleja ohjelmointityössä.
Opiskelija osaa tulkita arkkitehtuurimalleja ja mallintaa sovellusarkkitehtuurin Archimate® -kielellä tai UML-kielellä.
Opiskelija osaa kuvata omaan toimintaympäristöön liittyvän sovellusarkkitehtuurin.
Opiskelija osaa toteuttaa toimintaympäristöön liittyvän arkkitehtuurin kehittämistehtävän.
Sisältö
Unreal Engine -ympäristön sovellusarkkitehtuuri
Ohjelmointirajapintojen suunnittelusta: REST-arkkitehtuurityyli
Palvelukeskeinen arkkitehtuuri (Service-Oriented Architecture, SOA)
Tapahtumapohjainen arkkitehtuuri (EDA) ja hajautetun järjestelmän viestintämekanismit
Arkkitehtuurien mallintaminen: Archimate tai UML
Katsaus arkkitehtuuriin liittyviin standardeihin ja kehikoihin
Suunnittelumalleja