Skip to main content

Software Architecture Patterns, LTDNS20P (3 cr)

Code: LTD7011-3001

General information


Enrollment
01.04.2021 - 30.04.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2021 - 17.10.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Campus
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Business Information Technology
Teachers
Petri Laitinen
Teacher in charge
Petri Laitinen
Groups
LTDNS20
Information Technology (BBA), Full-time Studies, Fall, 2020
Course
LTD7011

Evaluation scale

H-5

Objective

-

Content

-

Teaching methods

Opintojakson tavoitteet

Opiskelija tuntee arkkitehtuurityön tarkoituksen ja keskeiset tehtävät.
Opiskelija tuntee nykyaikaiset sovellusarkkitehtuurimallit.
Opiskelija tuntee keskeiset sovellusten väliset liitosmekanismit ja niissä sovelletut tiedon esittämisen tavat.
Opiskelija tuntee keskeiset sovellusarkkitehtuureihin liittyvät standardit ja kehikot.
Opiskelija osaa tulkita arkkitehtuurimalleja ja mallintaa sovellusarkkitehtuurin Archimate® -kielellä tai UML-kielellä.
Opiskelija osaa kuvata omaan toimintaympäristöön liittyvän sovellusarkkitehtuurin.
Opiskelija osaa toteuttaa toimintaympäristöön liittyvän arkkitehtuurin kehittämistehtävän.

Sisältö

Ohjelmointirajapintojen suunnittelusta: REST-arkkitehtuurityyli, GraphQL
Palvelukeskeinen arkkitehtuuri (Service-Oriented Architecture, SOA)
Tapahtumapohjainen arkkitehtuuri (EDA) ja hajautetun järjestelmän viestintämekanismit
Mikropalveluarkkitehtuuri
Arkkitehtuurien mallintaminen: Archimate
Katsaus arkkitehtuuriin liittyviin standardeihin ja kehikoihin: ISO/IEC 42010 arkkitehtuuristandardi, TOGAF-kehikko IT-arkkitehtuurien kehittämisessä, Zachman-ontologia
Pilviympäristöjen arkkitehtuuriratkaisuja, kuten ilmentymät (instances), mikropalvelut ja funktiot.

Suoritusperusteet

arvioitavat oppimistehtävät
loppukoe

Go back to top of page