Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskokemus ja myynti (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-10056-SAL001HH1A-3169

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2025 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
18.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso on avoinna koko lukukauden.

Tavoitteet

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa: • määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet • tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita • kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille • toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ymmärtäen kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen myyntiprosessiin • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmasta.

Suoritustavat

Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa, virtuaalisesti tai monimuotona. Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tämän opintojakson näyttö muodostuu kolmesta tehtävästä, joista kaksi on kirjallisia tehtäviä ja yksi on simuloidun myyntitilanteen video. Näyttö rakentuu näin: 1. Perehdy oppimateriaaleihin ennen tehtävien tekemistä (oppikirja). 2. Valitse jokin itsellesi tuttu tuote, tavara tai palvelu, jota käytät kaikissa kolmessa tehtävässä. Ennen kuin aloitat tehtävien tekemisen, mieti kuka on asiakkaasi, minkälainen hän on ja minkä tuotteen/palvelun hän on ostamassa. 3. Valmistele kirjalliset tehtävät ohjeiden mukaisesti (ominaisuus-Etu-Hyöty -analyysi valitusta tuotteesta, tarvekartoituskysymysten ja vastaväitteiden laatiminen). 4. Toteuta simuloitu myynnin kohtaaminen -video ja tallenna se niin, että voit jakaa siitä linkin. 5. Palauta tehtävät Moodleen. 6. Opettaja arvioi tehtävät keskitetysti noin kerran kuukaudessa. Saat palautteen tehtävistäsi Moodleen. 7. Halutessasi voit varata Moodlen kautta ajan lyhyeen etätapaamiseen, jossa käsittelet saamaasi palautetta yhdessä opettajan kanssa. Lisää ohjeita avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

Suoritustavat

Tiesitkö, että myyntiosaaminen kuuluu meille kaikille ja ilman myyntiä ei ole liiketoimintaakaan? Jokainen meistä myy jotain; ideoita, ajatuksia, osaamista, jne. Lähde mukaan tutustumaan myynnin kiehtovaan maailmaan ja kehittämään omaa myynnin osaamista!

Sisältö

Opintojakso rakentuu seuraavien teemojen ympärille: - Myynnin merkitys yritykselle, erilaiset myynnin roolit, B2B vs B2C - Myyntiprosessi - OEH, myyntisuppilo - Asiakaskokemuksen osa-alueet, otsoprosessiin vaikuttavat tekijät - Onnistuneen myynnin kohtaamisen elementit

Oppimateriaalit

Moodlen materiaalit - Bergström, S. – Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi,16.-17. painos 2015/2016. Edita, Helsinki. - Armstrong, G., Kotler, P. & & Opresnik M.O.. Marketing: an introduction. 2020 (tai mahdollisimman tuore). Pearson. - Häntti, S., Karisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö : asiakkaana organisaatio. Edita, Helsinki. - Marckwort R. & A. 2011. Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa. Yrityskirjat Oy, Helsinki. - Manning, Reese & Aherne. 2014 (tai mahdollisimman tuore). Selling today. Pearson Education. - Ahvenainen P, Gylling J ja Leino S 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: tee asiakkaisistasi faneja. Kauppakamari e-kirja.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan non-stop-virtuaalimuodossa. Opiskelijat etenevät omaa tahtiaan online-oppimisympäristössä. Opintojakso on suunniteltu toteutettavaksi kahdeksan viikon aikana, mutta opiskelija voi edetä nopeampaa tai hitaampaa opintojen kanssa. Opintojakson tehtävien viimeinen palautusupäivä on lukukauden lopussa. Oppimisalustalta löyyy tarvittava ohjeistus opintojakson suorittamiseen. Tukea opiskeluun saa opiskelijakollegoilta sekä opettajalta yhteisen kysymyspalstan kautta sekä säännöllisesti järjestettävillä tukitunneilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintomateriaaleissa mukana runsaasti yritysvieraita ja näkemyksiä kentältä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa myös näyttönä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Myyntikansio, jossa tutkitaan vapaavalintaisen yrityksen myyntiä ja asiakaskoksemusta - Onnistunut myynnin kohtaaminen -harjoitus, jossa harjoitellaan asiakkaalle arvon luomista vuorovaikutustilanteessa - Oman myyntiosaamisen reflektointi

Esitietovaatimukset

Opintojakso on osa Haaga-Helian avainosaamisia.

Siirry alkuun