Skip to main content

Preventing Digital Exclusion in Health and Social Care Client Work (5cr)

Code: C-02629-SY00CE14-3001

General information


Enrollment
24.11.2025 - 17.05.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.12.2025 - 15.06.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Institution
Laurea University of Applied Sciences, Laurea Verkkokampus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100

Assessment criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Evaluation scale

Approved/Failed

Content scheduling

Opintokokonaisuus koostuu seuraavista moduuleista: ORIENTAATIO-moduulissa opettelet työskentelemään Canvas-oppimisalustalla ja saat kokonaiskuvan opintojaksosta tavoitteineen. OK MODUULI 1: SOTE-PALVELUJEN DIGITALISAATIO, 1 op. Moduulissa perehdyt sote-alan digistrategioihin ja nykytilaan. Moduulissa perehdytään myös siihen, millaista osaamista sote-ammattilaiset tarvitsevat digitaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja miten palveluiden digitalisaatio muuttaa sote-alan ammatillisuutta. Moduulin suorittamisen jälkeen olet muodostanut käsityksen sote-alan digitalisaation nykytilasta sekä siitä, millaista osaamista sote-alan ammattilaiset tarvitsevat digitaalisen syrjäytymisen ehkäisyssä. Samoin olet saanut käsityksen siitä, miten palveluiden digitalisaatio muuttaa sote-alan ammatillisuutta. Moduuliin kuuluu neljä (4) tehtävää, jotka sinun tulee suorittaa hyväksytysti voidaksesi edetä seuraavaan moduuliin. MODUULI 2: DIGITAALINEN OSALLISUUS JA DIGITAALINEN SYRJÄYTYMINEN, 1 op. Tässä moduulissa perehdyt digiosallisuuden, digisyrjäytymisen ja digikuilujen käsitteisiin. Moduulissa perehdytään myös siihen, millaiset tekijät edistävät ja ehkäisevät digiosallisuutta ja luovat digisyrjäytymistä. Moduulin suorittamisen jälkeen olet muodostanut käsityksen digiosallisuuteen liittyvistä peruskäsitteistä. Samoin olet saanut käsityksen siitä, miten digitaalisen syrjäytymisen prosessi etenee ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Moduuliin kuuluu kaksi (2) tehtävää, jotka sinun tulee suorittaa hyväksytysti voidaksesi edetä seuraavaan moduuliin. MODUULI 3: DIGIOSALLISUUS JA HAAVOITTUVAT RYHMÄT, 1 op. Tässä moduulissa perehdyt erilaisten haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten digiosallisuuden haasteisiin. Moduulissa perehdytään erityisesti siihen, millaista millaisia digipalvelujen käyttäjiä ovat ikääntyneet, mielenterveyskuntoutujat sekä vangit ja rikostaustaisen henkilöt. Lisäksi tutustutaan haavoittuvassa asemassa olevien ihmisryhmien digitaalisen toimijuuden kysymyksiin. Moduulin suorittamisen jälkeen olet muodostanut käsityksen erilaisten haavoittuvassa asemassa olevien ihmisryhmien digitaalisten palvelujen käytöstä. Samoin olet saanut käsityksen haavoittuvassa asemassa olevien ihmisryhmien digitaalisesta toimijuudesta ja sen haasteista. Moduuliin kuuluu kolme (3) tehtävää, jotka sinun tulee suorittaa hyväksytysti voidaksesi edetä seuraavaan moduuliin. MODUULI 4: MOTIVOIVA DIGITUKI, 2 op. Tässä moduulissa perehdyt digituen toimintamalliin ja digituen antamiseen käytännössä. Moduulin suorittamisen jälkeen olet muodostanut käsityksen Suomessa annettavasta digituesta ja sote-ammattilaisten roolista digipalveluihin opastamisessa. Osaat myös arvioida digituen nykytilaa omassa organisaatiossa. Ymmärrät, millaista on laadukas digituki ja olet saanut valmiuksia motivoivan digiohjauksen antamiseen. Moduuliin kuuluu kolme (3) tehtävää, jotka sinun tulee suorittaa hyväksytysti voidaksesi edetä seuraavaan moduuliin.

Objective

Opiskelja osaa: - analysoida digiosallisuuteen ja digisyrjäytymiseen liittyviä tekijöitä ja prosesseja - arvioida haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden tarpeita ja digiosallisuuden haasteita - soveltaa digituen lähestymistapaa asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Location and time

Verkossa Canvas/Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Materials

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy aihealueeseen artikkelien, äänimateriaalien, videoiden ja tehtävien avulla. Teemaan liittyvä kirjallisuus löytyy listattuna Canvasista.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä ja/tai TKI-yhteistyötä.

Exam schedules

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

International connections

Ei kv-yhteyttä.

Completion alternatives

Opintojaksolla ei ole tarjolla valinnaista suoritustapaa.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Go back to top of page