Quality Management (6 cr)
Code: C-02536-AV00AI95-3008
General information
- Enrollment
- 12.08.2024 - 06.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.09.2024 - 11.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Centria University of Applied Sciences, Centria eKampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Course
- C-02536-AV00AI95
Evaluation scale
0-5
Objective
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijoille perustiedot laatujohtamisen yleisimmistä konsepteista ja laatutyökaluista. Opintojakson suoritettuaan opiskelija: 1. Ymmärtää ISO 9001-standardin mahdollisuudet organisaation liiketoiminnan hallinnan näkökulmasta ja tuntee standardin keskeisimmät vaatimukset sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön 2. Tuntee prosessiajattelun perusteet, osaa tunnistaa ja kuvata organisaation prosesseja sekä ymmärtää prosessien merkityksen johtamisen välineenä 3. Hallitsee tiedon keruun perusteet ja ymmärtää datan laadun merkityksen sekä osaa arvioida ja suunnitella tiedonkeruujärjestelmiä 4. Tunnistaa systemaattisen vertailun mahdollisuudet liiketoiminnan kehittämisessä ja hallitsee benchmarking-prosessin vaiheet sekä osaa laatia suunnitelman benchmarking -projektisuunnitelman 5. Ymmärtää sisäisen auditoinnin merkityksen osana organisaation toiminnan jatkuvaa parantamista ja tuntee sisäisen auditoinnin periaatteet ja menetelmät sekä osaa laatia auditointisuunnitelman 6. Hallitsee yleisimmät ongelmanratkaisumenetelmät ja niiden soveltamisen käytäntöön 7. Hallitsee yleisimmät laadunhallinnassa ja laadun parantamisessa käytetyt tilastolliset menetelmät ja osaa soveltaa niitä käytäntöön Jokaiseen oppimistavoitteeseen liittyy oppimistehtävä (7 kpl), jossa opiskelija voi soveltaa oppimaansa omaan organisaatioon peilaten.
Content
ISO 9001 -standardin tausta ja tavoitteet, ISO 9001 sisältö ja vaatimukset, prosessijohtaminen, prosessit ja niiden kuvaaminen, tiedonkeruu ja tiedonkeruujärjestelmät, vaihtelu ja datan laatu, benchmarking, sisäinen auditointi, auditointimenetelmät, auditoinnin suunnittelu, ongelmanratkaisumenetelmät (kalanruotokaavio ja 5 x miksi), tilastolliset menetelmät (histogrammi, pareto, hajontadiagrammi)
Qualifications
Kohderyhmänä ovat yrityksissä toimivat toiminnan laadun ja prosessien kehittäjät sekä henkilöt, jotka haluavat perustiedot laatujohtamisesta ja laadun kehittämisestä. Opintojakso ei edellytä esitietoja ja se soveltuu kaikille koulutusaloille. Opiskelijalle on hyötyä omasta tausta-/kohdeorganisaatiosta soveltavien harjoitustehtävien tekemisessä, mutta tausta-/kohdeorganisaation olemassaolo ei ole välttämättömyys.