Collaborative problem solving in multidisciplinary networks (5 cr)
Code: BIP7042-KEB20V3
General information
- Enrollment
- 16.03.2020 - 20.04.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.05.2020 - 31.08.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Complementary Studies
- Campus
- Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
Evaluation scale
H-5
Objective
After the course the student will be able to utilise multidisciplinary expert networks, creative thinking and different technologies for solving problems related to forest bioeconomy. The student will understand the complexity of forest bioeconomy and its effect on, for example, well-being, tourism, legislation, education and regional economy. The student knows the basic concepts and principles of forest bioeconomy.
Content
During the course, multidisciplinary teams will define an actual, current forest bioeconomy related problem and design a solution (product, process, service, procedure, etc.)for it together with forest bioeconomy experts from working life. Multidisciplinary problem solving and developmental ways of working will be trained. Experts, research knowledge and different technologies are utilised for designing the solution.
The solutions will be shared on the online platform. Technology that enhances interaction and place and time independence will be utlised and supported during the course.
Location and time
Opintojakson aikana monialaiset opiskelijatiimit määrittelevät metsäbiotalouteen liittyvän ajankohtaisen haasteen ja kehittävät siihen ratkaisuehdotuksen (tuote, prosessi, palvelu, toimintamalli, tms.) yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa. Kurssin aikana opetellaan monialaista ongelmanratkaisua sekä kehittävää työskentelytapaa, jossa hyödynnetään asiantuntijoita, tutkimustietoa ja erilaisia teknologioita ratkaisun muotoiluun.
Opiskelijatiimien ratkaisut jaetaan verkko-oppimisympäristössä. Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään ja tuetaan vuorovaikutteisuutta sekä aika- ja paikkariippumattomuutta edistävien teknologioiden käyttöä.
Kehittämishaasteen muotoilua ja ratkaisua pohjustetaan asiantuntijaluennoilla, verkkomateriaaleilla ja oppimistehtävillä. Tiimit saavat työskentelyn tueksi sparrausta eri alojen tutkijoilta, yrittäjiltä ja kehittäjiltä. Yhteistyö eri alojen opiskelijoiden sekä mentoreiden kanssa luo edellytyksiä monialaiselle verkostoitumiselle ja innovaatiotoiminnalle nyt ja tulevaisuudessa.
Opintojakson voi suorittaa joko verkkokurssina tai monimuoto-opintoina.
Verkko-opinnot: Opintojakso alkaa 4.5.2020 ja sen ensimmäinen osa koostuu ennakkotehtävistä, jotka suoritetaan itsenäisesti verkko-opiskeluna. Kehittämishaasteen muotoilu ja ratkaisu toteutetaan tiimeissä tiimin sopimalla tavalla. Työskentely on pääasiassa verkkovälitteistä, mutta ohjaaja on apuna sovitulla aikataululla työskentelyn aikana. Viimeisen tehtävän palautus 14.8.2020 mennessä. Viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen jokainen tiimi kokoontuu vielä yhteiseen verkkovälitteiseen reflektiokeskusteluun opettajan johdolla.
Teaching methods
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää monialaisia asiantuntijaverkostoja, luovaa ajattelua ja erilaisia teknologioita ongelmanratkaisuun metsäbiotalouden aihepiireissä. Opiskelija ymmärtää metsäbiotalouden monialaisuuden ja sen merkityksen esim. hyvinvoinnin, matkailun, lainsäädännön, koulutuksen ja aluetalouden näkökulmista. Opiskelija tuntee biotalouden käsitteistöä ja periaatteita.
Student workload
Itsenäinen työskentely ja verkossa oleviin materiaaleihin tutustuminen 55 h
Itsenäinen ryhmätyöskentely 70 h
Ohjattu ryhmätyöskentely 10 h
Further information
Toimijat: Itä-Suomen yliopisto, Lapin yliopisto ja Karelia-amk
Opintojakso on osa Digicampus-hanketta ja ilmoittautuminen katsotaan myös suostumukseksi osallistua hankkeessa tehtävään tutkimukseen. Opintojakson aikana tuotettuja tehtäviä, verkkokeskusteluja ja muuta materiaalia voidaan käyttää tutkimusaineistona. Osallistujien henkilöllisyyttä ei voida yksilöidä tutkimusraporteista.